Nu brummar hon igen!
Det var tre fel som samverkade!
Först en knutpunkt inuti kabelstammen till styrdon och dito relä!
Man har använt en simpel klämhylsa för att binda samman Plusmatningen till relä och styrdon.
IOFS inget fel med det, det har ju bevisligen hållit, men nu var sista förbrukningsdag passerat!
Det blev en dylik reparation som dela går att mäta i utan att ta sönder och dels enkel att pyssla med om behov uppstår.
Sen var där reläet.
Det ville inte slå till på spolen som styr bränslepumpen så jag tog upp det och kollade lite.
Såg att en
lödning var misstänkt grå (den inringad med
svart) gav den en omgång med lödpennan så var det ur världen!
Kan meddela att spolen närmast "botten" på reläet styr Styrdonet/boxen och den övre styr bränslepumpen.
När tändningen slås till börjar styrboxspolen att dra, därefter, när startmotorn kopplas till börjar spolen för bränslepumpen att dra.
Det tredje felet var en slags mystifik
koppling vid kontaktplattans (rattlåset) kabelstam
Den gula skarvhylsan och den vita kabeln var kapad och skarvad med flatstift och dito
hylsa och med ytterligare en
gul skarvhylsa i andra ända av originalkabeln. Den vita kabeln släppte helt plötsligt ur den (numera) bortklippta skarvhylsan.
Jag gjorde en fuling, tvinnade ihop kablarna, låste med en kopparkardel och tog fram stora lödkolven!!
Det torde inte ge sig i första taget.
Nu följer en något suddig exposé över insidan av kontaktplattan. Pennans spets pekar på det ställe där det blir varmt och där kontaktytorna då sjuker ner och tillslut inte ger nån
kontakt!
Med detta anser jag att felet är lagat, foten avsågad och ägget är löst!