roddjer skrev:torbjorn_forsman skrev:... det är inte frågan om "normalt
läckage", hur långt bilen än har gått...
Bara för att förtydliga, med det menar du att det inte
finns något som kan kallas "normalt läckage"?
En AC är ett trycksatt system, under drift i alla fall. Om det försvinner gas måste det väl vara läck nånstans? Det finns väl ingen "normal avgång" genom exempelvis slangskarvar, kopplingar och dyl?
Eller kan kylmedierna ändra karaktär med ålder och bli sämre utan att det läcker?
rö'Saaben min har AC'n lagt av på. Ska väl ta tag i det också "nå tag", men jag drar på't...
Jo, visst finns det ett visst normalt läckage i en bil-AC, men det dröjer mycket längre än 6 år innan systemet har blivit av med kylmediet av den anledningen. Den främsta anledningen till detta är att kylmediet diffunderar ut genom gummislangar, så ju mindre andel
slang och större andel rör i systemet desto längre klarar det sig. De kopplingar som används inom kyltekniken ska vara perfekt hermetiskt täta om allt är i ordning.
Felkällor (alltså "litet onormalt läckage") kan vara t ex kompressorns
axeltätning och läckande serviceventiler. Om det pyser till när man skruvar av hatten till en serviceventil så är det ett dåligt tecken. Jag har förresten fått intrycket att serviceventiler som sitter lågt placerade eller i en "ficka" så det kan samlas kompressorolja eller flytande kylmedium innanför dem, lättare börjar läcka än serviceventiler som sitter så att eventuella vätskor innanför kan rinna bort. Ett typiskt exempel på dumt placerad serviceventil är den som sitter på högtryckssidan i Jeep Grand Cherokee.
Axeltätningen var ett mycket värre problem på äldre AC-system med R12 som kylmedium (alltså bilar före
ungefär 1993 års modell) än idag. Det verkar som om det tätningsmaterial som användes ihop med R12, kanske tillsammans med mineraloljan som på den tiden användes som kompressorolja, fick tätningsläppen att klibba fast på axeln om AC:n inte användes på länge, och sen revs tätningen sönder första gång kompressorn startade.
Stora läckage som gör att man blir av med allt kylmedium på en gång är ofta sönderärgad kondensor (den tycker inte om vägsalt) eller sprickor i rör pga vibrationer.