Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Skoda Superb, ingen kyla från AC

27 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

JD400 (trådstartaren)

#16 » 21:15:25, 09-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som man frågar får man svar vettu! :grin:

Nä, det är klart den har funkat. Men nu såhär i efterhand märkte vi nog redan förra sommaren att den började bli sämre, ångrar att man inte tänkte på det och tog tag i det då. Servicen är gjord enligt konstens regler men prylar kan tydligen paja ändå... konstigt! :grin:
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400



63an

#17 » 21:36:38, 09-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Personligen litar jag inte ett dugg när dörren stängs till verkstan den är så besvärlig att byta filter på så jag åtar mej inte att göra det, kupefiltret då! Sen motortyp har ingen betydelse i fallet. Utrustningsmässigt gör heller knappast nån skillnad på läge eller kvalitet vad jag vet! Alla VAG är i stort samma skit så de är heller inget att ta fasta på men har du INGEN kyla så blir de att lämna in å KONTROLLERA inte fylla gas i första hand, därför yrar jag om filtret först! VAG service har antagligen servat den å ger den ingen anmärkning på datorn å är tom på gas så vore de mer än märkligt :klia:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

roddjer

#18 » 23:34:07, 09-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:... det är inte frågan om "normalt läckage", hur långt bilen än har gått...

Bara för att förtydliga, med det menar du att det inte finns något som kan kallas "normalt läckage"?

En AC är ett trycksatt system, under drift i alla fall. Om det försvinner gas måste det väl vara läck nånstans? Det finns väl ingen "normal avgång" genom exempelvis slangskarvar, kopplingar och dyl?
Eller kan kylmedierna ändra karaktär med ålder och bli sämre utan att det läcker?

rö'Saaben min har AC'n lagt av på. Ska väl ta tag i det också "nå tag", men jag drar på't... :vissla:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

JD400 (trådstartaren)

#19 » 05:49:58, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag pratade med servicekillen på verkstaden var han av uppfattningen att ett funktionabelt AC system läcker ingenting, dvs man kan åka hur länge som helst utan att behöva fylla. Har läst andra som menar att det alltid läcker lite och således måste fyllas förr eller senare.

Har dock en jeep från 98 där AC funkar mycket bra fortfarande. Vet dock inte om det fyllts tidigare men i alla fall inte de senaste 6-7 åren jag haft den.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

nimbus

#20 » 06:44:49, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det läcker i kopplingarna i systemet, vet att vw sparade in på ytbehandlingen av dessa
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

torbjorn_forsman

#21 » 08:25:24, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:
torbjorn_forsman skrev:... det är inte frågan om "normalt läckage", hur långt bilen än har gått...

Bara för att förtydliga, med det menar du att det inte finns något som kan kallas "normalt läckage"?

En AC är ett trycksatt system, under drift i alla fall. Om det försvinner gas måste det väl vara läck nånstans? Det finns väl ingen "normal avgång" genom exempelvis slangskarvar, kopplingar och dyl?
Eller kan kylmedierna ändra karaktär med ålder och bli sämre utan att det läcker?

rö'Saaben min har AC'n lagt av på. Ska väl ta tag i det också "nå tag", men jag drar på't... :vissla:


Jo, visst finns det ett visst normalt läckage i en bil-AC, men det dröjer mycket längre än 6 år innan systemet har blivit av med kylmediet av den anledningen. Den främsta anledningen till detta är att kylmediet diffunderar ut genom gummislangar, så ju mindre andel slang och större andel rör i systemet desto längre klarar det sig. De kopplingar som används inom kyltekniken ska vara perfekt hermetiskt täta om allt är i ordning.
Felkällor (alltså "litet onormalt läckage") kan vara t ex kompressorns axeltätning och läckande serviceventiler. Om det pyser till när man skruvar av hatten till en serviceventil så är det ett dåligt tecken. Jag har förresten fått intrycket att serviceventiler som sitter lågt placerade eller i en "ficka" så det kan samlas kompressorolja eller flytande kylmedium innanför dem, lättare börjar läcka än serviceventiler som sitter så att eventuella vätskor innanför kan rinna bort. Ett typiskt exempel på dumt placerad serviceventil är den som sitter på högtryckssidan i Jeep Grand Cherokee.
Axeltätningen var ett mycket värre problem på äldre AC-system med R12 som kylmedium (alltså bilar före ungefär 1993 års modell) än idag. Det verkar som om det tätningsmaterial som användes ihop med R12, kanske tillsammans med mineraloljan som på den tiden användes som kompressorolja, fick tätningsläppen att klibba fast på axeln om AC:n inte användes på länge, och sen revs tätningen sönder första gång kompressorn startade.
Stora läckage som gör att man blir av med allt kylmedium på en gång är ofta sönderärgad kondensor (den tycker inte om vägsalt) eller sprickor i rör pga vibrationer.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

63an

#22 » 08:31:38, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är fula tankegångar från mej men jag bjuder på detta! Har själv jobbat som bilmek men länge sedan, snart upptäckte jag att vissa killar var snabba som fan på serviceschemat ! Självfallet så av erfarenhet fuskade de för de visste att de skulle gå bra men de kom in kunder ibland å klagade på saker! Servicejobben hade 1 pris i pengar å tid så kunde man klämma en bil till så gjorde det skillnad på lönen! Där är skillnaden på göra vissa saker! Kolla luftfiltret till kupe*n :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#23 » 08:34:50, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är stopp i kupéluftfiltret så leder det till att det blir dåligt med luftflöde in i kupén (och fläkten låter som en strypt dammsugare), inte till att luften inte blir kyld. Visst kan det vara bra att ta en titt på filtret emellanåt, men det är knappast det som är grundproblemet i det här fallet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer

#24 » 08:51:56, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:... kylmediet diffunderar ut genom gummislangar...

Just ja, axeln till kompressorn ja..

Diffusion. Gummi kan alltså ses som ett "trögt" membran, eller? Gäller det bara gummi? Tänkte på andra slangmaterial, plast etc.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

63an

#25 » 09:17:30, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gissar att problemet kommer upp i dagen när bilen blir åtgärdad. :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#26 » 12:08:24, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:
torbjorn_forsman skrev:... kylmediet diffunderar ut genom gummislangar...

Just ja, axeln till kompressorn ja..

Diffusion. Gummi kan alltså ses som ett "trögt" membran, eller? Gäller det bara gummi? Tänkte på andra slangmaterial, plast etc.


Nja, man kan egentligen inte dra någon gräns mellan plast och gummi. Vad vi idag menar med gummi är helt enkelt plaster som ser ut eller känns som vulkaniserat naturgummi. Och naturgummi (latex) är helt enkelt sav, kåda eller vad man ska kalla det från gummiträd.
Det beror ju också mycket på vad det är för slags gas eller vätska, om den har chans att mätta plasten/gummit och sedan börja ta sig igenom. Hur stora molekylerna är, diverse besvärliga fysikaliska/kemiska fenomen som skillnader i osmotiskt tryck mm som jag inte vet något nämnvärt om, osv osv. Ett bra exempel är en gummmislang för bensin. Även om den är i perfekt skick och det aldrig har sölats bensin utanpå den, så luktar det bensin om fingrarna sedan man har tagit i slangen.
Vatten från luftens fuktighet, fuktig vägsmuts mm tar sig genom gummit i bromsslangar och bidrar med tiden till att öka bromsvätskans fukthalt.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

JD400 (trådstartaren)

#27 » 23:00:34, 22-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten uppdatering: AC är nu påfylld och funkar, är även fylld med spårvätska. Så får vi se hur länge det håller i sig. Verkstan hittade iaf inget uppenbart fel.

4 personer gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se