Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Problem med funktioner vid stolsvändning Lännen 860C tror det är en 05a

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

stefanden (trådstartaren)

#1 » 17:06:45, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill börja med å varna för långt inlägg...

Som rubriken lyder så blev jag tillfrågad om jag hade möjlighet att kolla på en Lännen 860C som krånglar när man vänder på stolen, symptomen är ganska exakt såhär: Till att börja med när maskinen startas funkar alla funktioner både framåt och bakåt, men efter en stund så slutar helt utan vidare högerspaken att följa med vid vändning till grävläge utan den fortsätter att köra lastaren, även i grävläge (maskinen har servospak i stolen).
När detta händer funkar dock vänsterspaken som den skall (i grävläge går sticka samt sväng och vänd framåt dör servotrycket till spaken precis som det skall va) men högerspaken kör alltid lastaren oavsett framåt eller bakåt.
Det jag med lite olika metoder och lite uteslutning har kommit fram till (är absolut inte bevandrad på dessa maskiner överhuvudtaget så kan va helt ute och cykla). Eftersom vänsterspaken funkar som den skall så bör det inte vara fel på givarna till stolsvändningen och eftersom det inte går att (vända stolen via knappen i ena spaken, köra det du har bakom ryggen) så tycker jag inte att det bör vara fel på något relä, om nu inte det sitter separata reläer för höger resp vänster spak.
Det jag började misstänka var mekaniskt fel i ventilen som vänder servotrycket från spakarna till grävaggregatet, det som gör att jag dock började tveka till denna teori är att det under inga som helst omständigheter går att få funktionen att vända, någon gång tycker jag väl att den bör funka...
Nästa teori som jag personligen tror mest på är ett elfel i sidopanelen där alla reläer osv sitter, då det verkade som att spaken ville hoppa igång när jag hade dörren öppen och panelen öppen så att det blåste kalluft på det stora kretskortet som sitter i panelen samt reläerna, detta vill nästan få mig att tro på endera ett relä som dör av värmeslag efter ett tag alternativt att en kopparbana på det stora reläkortet är sprucken så när det blir varmt i panelen och kortet expanderar = signalen till högerspakens vändning dör.

Det jag undrar lite på nu för att gå vidare med felsökningen.
1: Sitter det ett separat relä för höger resp vänster spak i panelen isf vilket/vilka?
2: Finns det möjligtvis någon som sitter på ett hydraulschema för en sådan maskin? (nyfiken på hur det funkar med vändningen av de hydrauliska servospakarna i stolen)
3: Finns det någon som har ett elschema till maskinen då det vore väldigt mycket lättare att felsöka istället för att som nu leta efter något som kanske ser helt annorlunda ut eller de har löst det på något helt annat sätt... om inte annat om någon vet vad reläerna i panelen går till skulle väl hjälpa lite på vägen.

Jag hoppas att någon orkar att läsa igenom mitt inlägg och kanske kunna komma med någon ide eller liknande.

//Stefan
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



helghultan

#2 » 15:19:27, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag har ett tips som jag brukar använda på databoxar som blir för varma , detta är för att utesluta värme problem.

Varning detta kommer tyckas kanske verka koko men brukar fungera!!!

Ta några kylklampar från frysboxen ,
Lägg i plastpåse & lägg eller tejpa fast det på box eller kretskort & & på med någon dagstidning .

Fungerar detta ej så Ring macke frej i Växjö han kan dessa lännen både utan & innan.
Macke Frejs maskinservice heter företaget .
Han säljer & bygger om lännen & är riktigt duktig .

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
helghultan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:46, 08-07-2015

christoffer.gustavsson

#3 » 21:40:30, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill minnas att på den Lännen (8600) jag körde för flera år sedan så kunde man växla mellan lastare och grävaggregat även om stolen var vänd bakåt. Jag minns såklart inte hur detta gjordes dock, men någon lättillgänglig knapp borde det ha varit.
Bara en tanke ifall 860 har samma funktion för då kan ju felet sitta i den brytaren/reläet.
christoffer.gustavsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:10, 19-08-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T24
Åkerman H12B

stefanden (trådstartaren)

#4 » 10:24:27, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får ursäkta för dröjsmål med svar här, iden med kylklampar var inte dum den ska jag ta med mig. Även namnet skall jag komma ihåg.
Vad gäller knapp i spaken för att växla funktion frammåt/bakåt så finns det en sån även på denna, dock funkar den funktionen som den skall.

Jag hoppas och tror att jag har fått ordning på felet för nu (inga garantier dock) lyfte hytten på maskinen och hade isär de 3-4 kontakterna som kabeln går igenom på vägen till ventilerna och felet verkar inte ha kommit tillbaka vad jag har hört och det lär jag få göra, var även och drog å ryckte i kablaget hela vägen och fick inget som helst släpp i ventilerna så jag hoppas.

Jag ringde även till Lännens tekniska support eller vad det kallades och fick ett elschema mailat därifrån så nu har jag det iallafall tills nästa gång...

//Stefan
stefanden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:54, 26-08-2012
Ort: Mangskog
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: kniifen och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se