Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Min Volvo bm616 liv i min ägo

18 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Techno_Bass (trådstartaren)

#1 » 21:48:35, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej hej allihopa!
Länge smygläst på detta mkt trevliga forum och i Oktober förra året så blev det att man köpte en alldeles egen traktorgrävare :)

Så nu då man ägt denna ett tag samt har en del fix att göra så tänkte jag det är lika bra göra en tråd, så kan man ju passa på att fråga lite då man undrar över nått.

Vi har länge haft behov av en egen maskin då vi har problem med dräneringen runt vårat hus (marken ägs av svärföräldrarna) och då det dök upp en 616 i närheten som dessutom var i helt ok skick blev det köp.
Finns massa andra projekt man tänkt använda den till och nu då våren snart är här lär det ju denna listan bli längre, men måste ju dock erkänna att det känns som nöje oavsett uppdrag man åker på. Kan ju inte bara vara jag som känner så? :grin:


Blivit en hel del grävande hittils och felsökande ute på åkern då det väl varit väder(tjäle) här i skåneland.
Även hjälpt svärfar att frakta och grusa lite småvägar, lastaren imponerar stort på oss båda!

Givetvis finns det fix på traktorn men absolut inga akuta grejer.

Det enda som man hittills behövt laga/byta är returledningen från spridarna då det smådroppade där, generatorfästet, samt köpt ett nytt bakdäck på vänstersidan som blev ett likadant som sitter på högersidan som har jättebra mönster.
Även köpt mig en batteridriven fettspruta då jag ärligt talat var helt slut efter varje genomgång av alla nipplar då det pumpades för hand :insomnia: samt blev även köp av en beggad planerskopa som jag kommer ha stor nytta av framöver.

Det jag snarast vill fixa( om det går) är spakarnas glapp man styr grävaggregatet med? Man tappar så mkt känsla iom det glappar så mkt så undrar om någon vet var man kan köpa delar till detta?


Nåja slut på babbel, nu kommer lite bilder på skönheten man tagit då jag och svärfar arbetat:


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild

12 personer gillar det här inlägget.
Techno_Bass
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:43, 19-11-2017
Ort: NV skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo bm616



Stridis2

#2 » 22:20:48, 12-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och välkommen hit! Grattis till både maskin, en helt eminent födelsedag och ungefärlig bostadsplats (vi har samma på de båda senare även om jag misstänker du bor några mil söder om mig).
Jag har kanske inte så mycket att bidra med när det gäller TG, men för att ta bort glapp så fundera först på hur mycket du vill göra och vad du vill ha. Personligen så föredrar jag tvåspakssystem före fyrspaks alla dagar i veckan, men smaken är som bekant delad. Flera här på M som har byggt om Hymac-grävare till wirestyrt tvåspaks. Vill du behålla originalspakar men minska glappet så får du byta leder och annat som glappar. Finns flera trådar om baklastare, samt den om min kompaktlastare, där man gör detta.

Lycka till, samt glöm inte massa bilder, gärna med en del pedagogisk text till! :eat:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Techno_Bass (trådstartaren)

#3 » 12:00:52, 13-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack tack!! Haha oj oj ja är bara att hålla med om en alldeles utmärkt dag att fylla år ;)
Bor strax utanför Ängelholm (Hjärnarp) så vettetusan om jag bor så mkt mer norr än dig iom skåne tar slut sen :smile:
Aldrig testat 4spaks och trivs kanon med 2 spaks så inga planer bygga om det på det viset, men som sagt det värsta glappet i spakarna hade varit skönt att slippa om det går.
Tänkte mer om det finns nått ställe att köpa reservdelar som passar till spaksystemet, just nu finns inte riktigt tiden till att bygga om detta.

Nejdå ska skärpa till mig framöver och ha text till bilderna :grin:
Techno_Bass
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:43, 19-11-2017
Ort: NV skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo bm616

Techno_Bass (trådstartaren)

#4 » 20:05:47, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väll dags att uppdatera här lite :)
Vi fortsätter grävandet ute på åkern och 616 bara fortsätter imponera.
Grymt nöjd med fettsprute köpet som verkligen underlättar smörjandet som jag hellre gör för ofta än för sällan :)


I förmiddags blev det specialuppdrag hos svåger då han ville få bort trappan till huvudingången.
Var lite kämpigt för 616 men inte mkt som stoppar då man väl kommer åt att använda brytkraften




Utsättning av en brunn på g, här vill vi ha koll på vattenflödet samt ha möjlighet koppla på fler ledningar:
Bild

In action då vi rensar en gammal ledning:
Bild


Här är det påbörjat med rivning av trappen som gjordes idag:
Bild


Halva trappen borta efter lite våldande:
Bild


Svåger Anton nöjd vi så smidigt fick bort trappen, städningen får bli imorrn :thumme:
Bild

Och till sist får vi avsluta med en helthets bild på 616 :)
Bild

10 personer gillar det här inlägget.
Techno_Bass
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:43, 19-11-2017
Ort: NV skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo bm616

christoffer.gustavsson

#5 » 21:33:26, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner en liten förvirring angående inlägg #2 i tråden, men visst har väl 616/646 tvåspaksstyrning som standard från första till sista traktorn?
christoffer.gustavsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:10, 19-08-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T24
Åkerman H12B

magloman

#6 » 21:35:52, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Techno_Bass (trådstartaren)

#7 » 22:34:50, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

christoffer.gustavsson skrev:Känner en liten förvirring angående inlägg #2 i tråden, men visst har väl 616/646 tvåspaksstyrning som standard från första till sista traktorn?


Kan inte svara på din fråga mer än att min 616 75a har 2 spaks :)
Techno_Bass
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:43, 19-11-2017
Ort: NV skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo bm616

Martin.Eriksson

#8 » 23:10:00, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå alla 616 å 646 har tvåspak. Ska du tillbaka till fyrspak och volvo blir det 614 men då ser dom ut som en felavlad baklastare. .

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Stridis2

#9 » 01:04:17, 11-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Christoffer Gustavsson: Som jag skrev i inlägg #2 så kan jag inte speciellt mycket om TG. Däremot så försökte jag få TS att fundera hur mycket han ville göra om och vilka funktioner han ville få. Jag vet en som specialbeställd en ny miniskotare med sjuspakssystem, så det finns de som vill ha detta. Påpekade att det går att göra wirestyrt samt hur man minskar glapp i befintligt länkage. Därtill hintade jag om att det fanns trådar som behandlade hur man minskar glappet.

Beklagar om du fick intrycket att jag påstod det fanns 616 med fyrspakssystem, det var inte alls meningen. Är det något annat du undrar över så bara fråga så ska jag försöka förklara mig tydligare.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

christoffer.gustavsson

#10 » 08:35:36, 11-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte väl. Jag är själv på jakt efter en maskin som kan gräva lite (och transporteras för egen maskin) och jag är lite småkär i traktorgrävare/grävlastare/vad-man-nu-vill-kalla-dem. Just 616/646 ligger i en ekonomisk försvarbar nivå i förhållande till storlek och prestanda så jag har fastnat lite för just dem, men när det nämndes om fyrspaksstyrning kände jag mig lite som Baloo i Djungelboken när musiken stannar: "Men nää!" :mrgreen:

Men då är det lugnt igen! :cool:
christoffer.gustavsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:10, 19-08-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T24
Åkerman H12B

magloman

#11 » 08:44:45, 11-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ligger både 616 o 646 på fb nu, den senare för 130’
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ac tc

#12 » 10:23:57, 11-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinen ser fin och glappen är väl bara standard länkar som finns att köpa.
- Jag gillar inte riktigt att se mäniskor så nära grävarmen..

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

ja-bond77

#13 » 11:19:53, 11-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där rensfjädern, är det nåt som funkar? Känns som om det där fastnar så får man en sjujäkla fnurra att reda upp i nästa sekund... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Stridis2

#14 » 22:09:30, 11-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Techno_Bass skrev:...Bor strax utanför Ängelholm (Hjärnarp) så vettetusan om jag bor så mkt mer norr än dig iom skåne tar slut sen :smile: ...

Ack, så fel jag hade. Jag trodde det var E4:an mellan Östra Ljungby och Hyllinge någonstans som man såg i bakgrunden på några av bilderna, men då var det inte ens rätt väg... :vissla:

I vilket fall som, trots att jag inte är någon TG-människa så tycker jag det är en trevlig tråd du har startat. Fortsätt gärna med detta. :thumme:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Techno_Bass (trådstartaren)

#15 » 19:34:18, 13-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Maskinen ser fin och glappen är väl bara standard länkar som finns att köpa.
- Jag gillar inte riktigt att se mäniskor så nära grävarmen..

Ingen aning om det är standard grejer men dom firmor man pratat med hade då inga problem få tag på lager/tappar vilket känns skönt.

Menar du bilden då jag har svärfar vid brunnen och jag håller skopan full med sten så kan jag inte mer än hålla med.
Han har dock inga spärrar i rädsla å jag får ofta vifta undan han då vi gräver då han gladeligen är i hålet medans man gräver :screwy:
Även om jag litar på min körning så vet man aldrig när nått kan haverera.

Menar du bilden på min svåger så är armen ca 1m bakom han så ser inget farligt där :)

ja-bond77 skrev:Den där rensfjädern, är det nåt som funkar? Känns som om det där fastnar så får man en sjujäkla fnurra att reda upp i nästa sekund... :klia:


Haha visst är den snygg? Den funkar faktiskt jättebra. Är ju ett jäkla slit och iom ledningen är toltalt genomgeggad så kan vi inte köra den längre in mer än 2m åt gången då det annars går för tungt att dra ut geggan.
Är en stadig fjäder och är snarare handleden eller skruvdragaren som kroknar först innan fjädern ger vika :smile:

Stridis2 skrev:
Techno_Bass skrev:...Bor strax utanför Ängelholm (Hjärnarp) så vettetusan om jag bor så mkt mer norr än dig iom skåne tar slut sen :smile: ...

Ack, så fel jag hade. Jag trodde det var E4:an mellan Östra Ljungby och Hyllinge någonstans som man såg i bakgrunden på några av bilderna, men då var det inte ens rätt väg... :vissla:

I vilket fall som, trots att jag inte är någon TG-människa så tycker jag det är en trevlig tråd du har startat. Fortsätt gärna med detta. :thumme:
Stridis2 skrev:
Techno_Bass skrev:...Bor strax utanför Ängelholm (Hjärnarp) så vettetusan om jag bor så mkt mer norr än dig iom skåne tar slut sen :smile: ...


Haha ja det var ju ganska fel :lmao: Men jättetack för det och givetvis ska jag fortsätta uppdatera här på detta trevliga forum :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Techno_Bass
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:43, 19-11-2017
Ort: NV skåne
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo bm616


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se