Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Uterum, vad för tak?

35 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Mattias Petterson

#16 » 22:31:54, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg råspont och papp under så blir det tyst.
Tycker du ska satsa på ett falsat plåttak, uterum är en nätt byggnad och bör ha ett nätt tak tycker jag.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar



Skru'are

#17 » 23:34:28, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var viktiga uppgifter och ger en helt annan uppfattning än de exempel du visade i #1!
Jag kastar ut lite synpunkter att fundera på.
Lägg inte plasttak.
Inte heller profilerad plåt.
(Betongpannor är inte att tänka på.)
Branta tak = tegelpannor.
Falsad plåt, OK när taket blir relativt flackt och avviker, men i så fall lackerad aluminium (Inte svart, mörkgrå i stället eller annan kulör). (Rostskyddsmålning är en lång kamp som man alltid förlorar förr eller senare.)
Du behöver inte byta ut varken aluminium- eller fibercementtaken; det går bra att läkta och lägga pannor på dem
Se till helheten, inte ett tak i taget.
"Vanliga" takstolar, stångbärverk, plank och spikplåtar, synliga blir inte så bra. Grovt virke, underram av wire, eller ryggås av limträ kan vara alternativ.
Fundera på om bredden skall vara lika. Att behålla ladan som huvudbyggnad markerat genom att behålla en bit fasad och knuten innan den "moderna" glasdelen ansluter blir bättre och bredden räcker mer än väl. (Jfr hur taket ansluter) Det blir väldigt olika karaktär på delarna. Låt dem få vara det på sina villkor. Proportionerna skall även gå över/anpassa mot poolen
Vad skall du ha i ladan? Finns det behov av fönster som skall släppa in ljus härifrån?
Skissa lite!
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stridis2 (trådstartaren)

#18 » 09:03:00, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer massor med bra idéer och tankar. Jag tackar och bockar. :buga:

Falsat plåttak hade varit trevligt, har inte ens tänkt tanken innan. men där finns minst ett problem. Antingen lägger jag det själv, och den tiden har jag inte. Eller så lejer jag bort det hela, och de pengarna har jag (nog) inte. Någon som har en grov uppskattning om vad falsat plåttak kan kosta per kvadrat?

När (inte om) eternittaken ska läggas om så kommer eterniten att åka ner. Flera anledningar till detta. Dels tycker jag inte om att bygga in saker som inte används, jag vill inte bygga in just eternit, vikten samt det är inte speciellt svårt att plocka ner och tidsvinsten när man ska fortsätta jobba är nog större än tiden att plocka ner. Nackdelen att plocka ner är att huset inte är väderskyddat under tiden, samt givetvis kostnad för transport och deponi.

Åter till uterummet. Att ha det smalare än logen hade kunnat vara trevligt. Men nu är poolgropen så långt ut att man måste lägga däcket i linje med logen. Man skulle kunna ha ett par brädor brett däck utanför uterummet, som ett trappsteg. Men då kommer vi till nästa problem. Jag har redan skaffat glaspartierna begagnade. Dessa täcker ca 720 - 730 cm. Sedan måste det finnas plats för en smal vägg på var sida (som innehåller hörnstolpe och snedsträva). Dessa har vi redan tullat på ganska hårt. Alternativet hade varit att förskjuta hela uterummet åt sidan så det går förbi bakre väggen på logen, alltså längre åt vänster på första bilden i inlägg #11.

Spikbleck ska inte vara synliga. De kommer att användas under däcket men förhoppningsvis inte mycket ovanför. Riktigt vilken konstruktion det blir på takstolarna är inte bestämt ännu, men eftersom de ska vara synliga ska de vara snygga.

Logen kommer att vara till förvaring av diverse saker. Förhoppningsvis (från uterummet och bortåt) garage åt kompaktlastaren med tillbehör, ved, virkesstick och längst bort butiken, men inget är skrivet i sten ännu. Inga tankar på fönster som inte finns i dagsläget.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mkylen

#19 » 09:47:38, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lindab har en modell av falsadplåt som man kan lägga själv, någon klickmodell. Funderar på att lägga det själv, verkar inte så svårt eller tidskrävande.


/Martin
/Martin

1 person gillar det här inlägget.
Mkylen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:20, 29-11-2012
Ort: Vara
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Yanmar B17-2 EX
Volvo BM 6300 EHC

roddjer

#20 » 10:28:01, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Röstar för EJ användning av glas/plast/genomskinligt tak. Syrrans en kompis hade en "pensionärskuvös" i deras altan i förra huset. Taket där var av sån där korrugerad plast, eller vad man nu kallar det. Även om man öppnade fönster och det inte fläktade för tillfället var det inte trivsamt att sitta där. Måste va så en grillkorv känner sig i klotgrillen...

Vad jag förstår blir taket hyffsat brant? Vill du krångla till det och få ljusinsläpp ovanifrån kan du väl göra någon variant av kupa på taket.

Bild
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Skru'are

#21 » 10:58:15, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis.
Det här var viktig komplettering. Jag hoppas att några idéer har väckts. :idee3:
8 m är mycket, kan du inte ta bort en sektion/modul?
Underramar är det som påverkar mest, men är inte alltid nödvändiga.
Ljuset skall således nå 4 m. Det klarar det. Den gemensamma/innerväggen kan ses som en del av det nya och målas ljus.
Värmen kan hanteras på olika sätt. Avskärmning, ventilation enkel/dold/ekonomisk... Du kan behöva när glaspartierna är stängda.
Plåt. Ibland är det lönsamt att anlita fackman. Du kan ju hantlanga. Privata får ju skatteavdrag...

Mkylen
Det är inte 'falsad plåt' - det skall bara likna det. Det är riktigt att det verkar enkelt; det är syftet. Men när det kommer till detaljer så är det inte det. Du lär få svårt att få en plåtslagare till att befatta sig med det och göra svårare detaljer åt dig.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Skru'are

#22 » 12:22:19, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridit.
Från fotot i #11. Hur mycket lutar det? Det stora ser ut att vara mer än 1:1. Vad lutar det röda på gaveln 1:?
Höjder. En enkel sektion, skiss skalenlig längd/höjd. Så att man ser förhållandena lada, uterum, däck/pool, mark. Snitt N-S, //nock.
Har du mått och modul på glaspartier i S? Foto?
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

ac tc

#23 » 10:56:01, 21-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Falsad plåt, vanlig falsad plåt inte nån aluminium variant.
Taket blir nätt, tätt och lätt.
- jag gillar inte den "klick" fals fusk plåten som finns, den ger alldeles för breda falsar och man falsar inte ihop
den mot anslutande plåtar som man gör med en riktig bandtäckning.
- pris, sist jag köpte plåt så gick den på 100:-/ m2 och sen falsade jag själv.
En bra plåtniklas borde falsa ihop dit tak på 16 timmar om det finns ställning och annat som behövs innan han börjar.
450*16= 7200 + 32m2* 150kr/ m2 (pris?)= 4800 summa 12000 ca.
Kalkylen bygger på att det finns ett spontat tak med pappen på innan.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Sparrow

#24 » 12:19:11, 21-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Sparrow: Hur är det med ljus inne? Känns det mörk och instängt, eller känns det ljust och luftigt?

Anledningen till mina funderingar på kanalplast är en altan jag sett. Denna är helt öppen på söder- och västersidan men hus på de andra sidorna. Platt tak. Känns som ett mörkt råtthål när man tittar på den utifrån.
Nu kommer jag ju att ha mycket högre i tak med fritt upp i nock samt mer ljusinsläpp, men ändå tvekar jag. Lutar ganska mycket åt tegeltaket just nu, men det kommer nog att ändras ganska många gånger innan taket är på plats... :vissla:


Nej känns inte alls mörkt lr instängt tvärtom. Har panelvägg 85 cm hög först o sen glaspartier 120 cm höga (öppningsbara) på östra o södra sidan. Södersidan är drygt 8 m lång så den har bara glas halva sträckan. Frugan tyckte det blev för instängt med glas runt om.Har öppet upp till nocken blev mkt luftigare så.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Stridis2 (trådstartaren)

#25 » 22:14:43, 27-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först och främst, tack för alla förslag, tips och idéer jag har fått. Tyvärr så med min hastighet så får jag vara glad om jag hinner få upp trädäcket i sommar... :sad: Så uterummet får troligen vänta ett år till, men det är rackarns bra att ha lite mer bestämt i huvudet om hur det ska vara.

Ac Tc: Tack för kalkylen, den var mycket tänkvärd. Jag inbillar mig att jag skulle kunna falsa ihop taket själv även om jag aldrig har gjort ett sådant jobb tidigare, men såpass van vid plåtbearbetning är jag. Dock känns det som det säkert skulle ta mig minst en vecka, och tid är en stor bristvara för mig. Dock är falsade plåttak de enda plåttak jag tycker om, jag till och med gillar dem mycket, framför allt om det är kopparplåt. Men då blir det näst intill olösligt... :sad:

Skru'are: Gamla byggnaden har, mycket grovt uppskattat, en taklutning på 46 grader. Vedskjulet som numer är rivet hade, också grovt uppskattat, 11 graders taklutning.
Jag har tyvärr inga skalenliga ritningar eller något liknade.

Men jag har fått svar på min ursprungsfråga, det blir inte för mörkt med ett trätak (med valfri beklädnad ovanpå), däremot kan det bli både för ljust och för varmt med ett kanalplasttak.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mattias Petterson

#26 » 22:45:10, 27-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Falsad plåt, vanlig falsad plåt inte nån aluminium variant.
Taket blir nätt, tätt och lätt.
- jag gillar inte den "klick" fals fusk plåten som finns, den ger alldeles för breda falsar och man falsar inte ihop
den mot anslutande plåtar som man gör med en riktig bandtäckning.
- pris, sist jag köpte plåt så gick den på 100:-/ m2 och sen falsade jag själv.
En bra plåtniklas borde falsa ihop dit tak på 16 timmar om det finns ställning och annat som behövs innan han börjar.
450*16= 7200 + 32m2* 150kr/ m2 (pris?)= 4800 summa 12000 ca.
Kalkylen bygger på att det finns ett spontat tak med pappen på innan.

De där priserna va nog för 15 år sedan.. om det är rakt och utan allt för mycket krångel kan man räkna på ca 850:- per kvadratmeter.... Är det vinklar och vrår är man snabbt uppe på 1000:- per m2
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Skru'are

#27 » 22:54:45, 27-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du tycker om koppartak ur ett beständighetsperspektiv, så kan jag tala om för dig att ett aluminiumtak håller lika länge.
Är det utseendeskäl så kan du välja ärggrön PVDF på aluminium. För 25:- får du ett tak som du slipper underhålla under lång tid.
Det är detaljerna du behöver hjälp av fackfolk till. Ståndskiva (rörlig), nock, takfot (rörlig), hängskiva (rörlig) och råd för infästning (rfr) och falstätning. Falserna på raksträckorna kan du klara med en speciell tång som du nog kan låna.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

ac tc

#28 » 09:25:38, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pratade lite med min granne som är plåtis, runt 500:-/ m2 när det är ett så enkelt tak.
- koppar är snyggt, dyrt och rör sig mer än plåt- lite mer avancerat att lägga.
Som jag ser det å är den enda svåra delen svängfalsen på väggplåten.
- du måste ha..
- falstång
- bra saxar
- knoster
- lämplig hammare
Alt gör taket klart med en bra papp så kan du leja taktläggningen utan att vara orolig för regn och rusk.
- ett bra papptak ska heller inte förraktas, papptak är bland det bästa som finns om det är av bra kvalla.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Skru'are

#29 » 12:46:55, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här luftas fördomar.....och dåligt teknikkunnande...
Idag skriver vi 2018.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

roddjer

#30 » 14:57:14, 28-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
:huh:

Förtydliga gärna. Min inbyggda avkrypteringsmodul är på service...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se