Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Dagens sorgeämne

17838 inlägg • Sida 661 av 1190
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

strumpa

#9901 » 13:12:43, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Där håller jag med om att vattenmyndigheten håller på att förstöra mycket. De skyller på att fisken ska kunna vandra ostört från havet upp i småbäckarna för att leka. Därför river dom de små anläggningarna i bäckar men låter de stora vandringshindren i älvarna vara kvar. En damm som är 100 år har nog ett eget mer varierande vattenliv än bäcken som blev uppdämd en gång i tiden. De håller på med mycket tokiga saker och är ordentligt understödda av miljörörelserna.
Vi ser här uppe där de går i bäckar och ska försöka "återställa" flödet som det var innan flottningen började. De skyller på flottningen att öringen har tagit slut i bäckarna. Den verkliga orsaken är det sura nederbörden på 50 till 80-talet som nästan förvandlade smältvattnet till svavelsyra och de stora föryngringsytorna som Domänverket och skogsbolagen gjorde.


Ja det är ju bara att gå tillbaka till flottningens glansdagar och jämföra med nutid så förstår man att
Öringens tillbakagång inte beror på flottningen...
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

3 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn



Ivar Risslén

#9902 » 13:53:25, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fisk som hade nytta av flottningen och timmeravläggen som låg i vattnet var Harren. Den fick mycket mat av larver som levde på timret. Nu letar dom efter vad som är orsaken till harrens tillbakagång och vill skylla på timmerflottningen i bäckarna.
Något som det inte görs något åt är den onaturliga regleringen av vattenståndet och flödet i våra sjöar och älvar som de stora kraftbolagen bestämmer över. Det är något som skulle behövas ändras på men de rår inte på de statligt ägda bolagen. Men är det ett litet privatägt kraftverk så ska det rivas eller byggas om för miljoner.
Errare humanum est

3 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

PO

#9903 » 15:07:24, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns som om någon statsanställd blivit utställd i solen för länge.
Stå på dig Jimmy o lycka till !

3 personer gillar det här inlägget.
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

Jimmy Nilsson

#9904 » 18:01:10, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter ett antal timma i telefon med den skyldiga Jan Mogren så är det som att dunka huvet i en betongvägg. Inget vettigt händer och man får huvudvärk. Hela transporten står inlåst. Förare,åkeri,jag och min chef är anmälda för miljöbrott i det att vi sålt farligt avfall för export . Åkeri och chaufför för att de transporterat farligt avfall utan tillstånd. Där finns i dagsläget två lösningar på det hela. 1 vi kontaktar en återvinningsfirma som hämtar och återvinner maskinerna ! 2 vi skickar upp en ackrediterad firma som besiktigar maskinerna enl arbetsmiljöverkets krav, Godkända = no problem, De återgår från att vara miljöfarligt avfall till att vara maskiner igen.

Det farliga avfallet i fråga...
Bild

Bild



Bestämmelserna gällande begagnat eller avfall är så luddigt skrivna att i princip allt kan klassas som avfall !

Begagnat eller avfall?

Det är olika regler som gäller för gränsöverskridande transporter av begagnade varor respektive avfall. En begagnad vara kan vara en produkt eller ett avfall. Det är upp till exportören att bevisa att det inte är ett avfall.

En vara klassas som avfall om den till exempel:

inte fungerar
är i dåligt skick, sliten eller skadad
saknar viktiga delar
är gammal eller omodern eller
saknar en marknad.

http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-m ... ansporter/

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

Jimmy Nilsson

#9905 » 18:08:54, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:
Jimmy Nilsson skrev:Vill inte kalla det sorgeämne. snarare falling down läge. Länsstyrelsen. Dessa små j*vla idioter som har fått makt men inte kan hantera den. De borde radas upp och arkebuseras hela bunten ! förutom en vars namn jag kommer förbanna i resten av mitt liv ! Ham borde karvas i småbitar med en slö kniv .. Bakgrund. Sålt ett gäng maskiner till en seriös Estländare vars affärside är att köpa objekt, Renovera och sälja vidare. Väldigt lättsam kille utan allt det vanliga strulet. Där ankom en transport imorse, Vi lastade maskinerna och chaffisen for glad i hågen iväg mot Karlshamn och färjan, Medförandes lvitto och alla bra att ha dokument. Kl 17,45 ringer så detta avskum anställd av länsstyrelsen och förklarade för mig att våra maskiner enligt hans bedömning inte alls var maskiner utan farligt avfall ! Och farligt avfall det får man inte flytta eller skicka ut ur ngt europeiskt land. På frågan om hur den bedömningen gick till så fick jag veta att icke fungerande maskiner som innehåller olja,batteri,diesel,bensin och liknande är farligt avfall. Då jag förklarade att njae två av maskinerna körde jag själv på trailern alltså fungerar de svarade idioten att nä det var inte hans bedömning. Då jag förklarade att japp tredje maskinen inte fungerar men däremot är totalt tömd på vätskor och batteri alltså är det inte farligt avfall alls utan en reservdelsmaskin så fick jag svaret att nope. Hans bedömning var att det var farligt avfall. Men att jag var välkommen att låta ett ackrediterat besiktningsorgan besikta maskinerna och skicka in protokoll till honom så kanske han kunde ändra sitt beslut OCH eventuellt dra tillbaka exportförbudet an ämnade delge oss !!!!! Så nu står en lastbil med trailer och tre maskiner inlåsta i stilleryd och släpps endast om ett godkänt återvinningsföretag hämtar upp maskin... det farliga avfallet !!! :ohnej: :ohnej: :ohnej:


Hur i hela friden blev länsstyrelsen involverad i detta? Öppen trailer och ngt som läckt på marken? Stollen har väl en chef som du får ringa och tala med på ett belevat sätt och att kostnader för stilleståndet sannolikt blir en rättssak. Kanske kan få honom att omplacera stollen att inventera all sopimport för förbränning i Sverige. mycket godsaker i detta!
M



Länsstyrelsen gör slumpvisa kontroller vid gränserna så farligt avfall inte lämnar landet utan tillstånd. Dock så har varken jag eller ngn annan jag pratat med hört att maskiner skulle eller har blivit klassade så. Men har det hänt en så händer det flera. Och som säljare är man exportör vilket innebär att man får på fan. Tänk alla jordbruksmaskiner som köps och skickas ut dagligen.
Användarvisningsbild
Jimmy Nilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:40, 27-05-2009
Ort: Helsingborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H11
H16C
Volvo L70
Bm 218
Bobcat 853
Volvo 2650
Scania 110 A-traktor

MN

#9906 » 18:19:56, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återigen - han har en chef.
MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

jpd

#9907 » 18:24:53, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bisarrt!
Med den tolkningen skulle man alltså inte kunna exportera en bil om den har minsta fel, eller saknar en del, eller är en veteranare. Kan knappast varit avsikten när reglerna skrevs.

3 personer gillar det här inlägget.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

magirus

#9908 » 22:46:42, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Där håller jag med om att vattenmyndigheten håller på att förstöra mycket.
De håller på med mycket tokiga saker och är ordentligt understödda av miljörörelserna.
Vi ser här uppe där de går i bäckar och ska försöka "återställa" flödet som det var innan flottningen började.


Jag undrar bara hur man tänkt sig att kunna återställa våtmarkerna (myrar etc) där grävmaskinerna dragit fram för att komma åt att gräva om o plantera ut storsten i vattnen samt all annan skada som har gjort för att kunna göra den s.k. återställningen!! :klia:
De va int vackert å se spåren efter alla 4hjulingar o grävmaskiner som kvaddat åtskilligt me myrmark där jag brukar knata omkring :huh:
Hade en skogsentreprenör gjort detta hade de blitt dryga böter o halshuggning jäms med knäna! :hotar2:

Nu ska jag kravla tillbaks under min sten innan Holger kommer me basebollsträet :lmao:

4 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

roddjer

#9909 » 23:01:43, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Återigen - han har en chef.
MN

Minst.

I min sambos och min "fejd" med "vårat" försäkringsbolag har vi kontaktat chefer i olika positioner i hackordningen. Tre stycken tror jag vi kom upp i till slut när våran så kallade handläggare till och från drabbades av förståndshandikapp.

Om det sen hade någon reell effekt är en annan historia...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

LeifAndersson

#9910 » 08:59:03, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här dagen började ju bra!


Bild

Vilken tur att jag fullkomligt älskar att brottas med 5-600 kg tunga hjul! :sad:
Maskinen ska ju få 700 Twin men jag har gruvat mig för bytet av hjul, kan det vara ett tecken att det är dags att ge sig på det nu?
Tillägg: Man kanske kan mjukstarta och byta på en sida så länge? :vissla:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

roddjer

#9911 » 09:38:08, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
@Leif

Mhmm.. Det där sånt piggar upp på morgonkvisten...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

strumpa

#9912 » 10:19:46, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får lyfta upp dig med kranen ;)
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.

3 personer gillar det här inlägget.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

LeifAndersson

#9913 » 18:33:59, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

strumpa skrev:Du får lyfta upp dig med kranen ;)


Teoretiskt och med en kraftigare kran skulle det gå. Kranen är monterad på "traktordelen"! Så den är riktigt stadig att lasta med oberoende av hur mycket det är lastat på vagnen. Gillar den konstruktionen, blir ungefär som att sitta i en grävare när man får mer känsla för vad som händer på ett helt annat sätt än om kranen suttit på vagnen.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Göran Ekman

#9914 » 07:30:02, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jimmy Nilsson skrev:
MN skrev:
Jimmy Nilsson skrev:Vill inte kalla det sorgeämne. snarare falling down läge. Länsstyrelsen. Dessa små j*vla idioter som har fått makt men inte kan hantera den. De borde radas upp och arkebuseras hela bunten ! förutom en vars namn jag kommer förbanna i resten av mitt liv ! Ham borde karvas i småbitar med en slö kniv .. Bakgrund. Sålt ett gäng maskiner till en seriös Estländare vars affärside är att köpa objekt, Renovera och sälja vidare. Väldigt lättsam kille utan allt det vanliga strulet. Där ankom en transport imorse, Vi lastade maskinerna och chaffisen for glad i hågen iväg mot Karlshamn och färjan, Medförandes lvitto och alla bra att ha dokument. Kl 17,45 ringer så detta avskum anställd av länsstyrelsen och förklarade för mig att våra maskiner enligt hans bedömning inte alls var maskiner utan farligt avfall ! Och farligt avfall det får man inte flytta eller skicka ut ur ngt europeiskt land. På frågan om hur den bedömningen gick till så fick jag veta att icke fungerande maskiner som innehåller olja,batteri,diesel,bensin och liknande är farligt avfall. Då jag förklarade att njae två av maskinerna körde jag själv på trailern alltså fungerar de svarade idiotenatt nä det var inte hans bedömning. Då jag förklarade att japp tredje maskinen inte fungerar men däremot är totalt tömd på vätskor och batteri alltså är det inte farligt avfall alls utan en reservdelsmaskin så fick jag svaret att nope. Hans bedömning var att det var farligt avfall. Men att jag var välkommen att låta ett ackrediterat besiktningsorgan besiktamaskinerna och skicka in protokoll till honom så kanske han kunde ändra sitt beslut OCH eventuellt dra tillbaka exportförbudet an ämnade delge oss !!!!! Så nu står en lastbil med trailer och tre maskiner inlåsta i stilleryd och släpps endast om ett godkänt återvinningsföretag hämtar upp maskin... det farliga avfallet !!! :ohnej: :ohnej: :ohnej:


Hur i hela friden blev länsstyrelsen involverad i detta? Öppen trailer och ngt som läckt på marken? Stollen har väl en chef som du får ringa och tala med på ett belevat sätt och att kostnader för stilleståndet sannolikt blir en rättssak. Kanske kan få honom att omplacera stollen att inventera all sopimport för förbränning i Sverige. mycket godsaker i detta!
M



Länsstyrelsen gör slumpvisa kontroller vid gränserna så farligt avfall inte lämnar landet utan tillstånd. Dock så har varken jag eller ngn annan jag pratat med hört att maskiner skulle eller har blivit klassade så. Men har det hänt en så händer det flera. Och som säljare är man exportör vilket innebär att man får på fan. Tänk alla jordbruksmaskiner som köps och skickas ut dagligen.

Känner att någon tjänsteman har tolkat en luddig lag, väl extremt . Var du kan få hjälp vet jag inte . I mitt fall som bonde brukar vi kontakta LRF där finns det folk som är insatta i juridik.
Det här kan ju bli hur besvärlig som helst när tjänstemän i miljöns namn får tolka lagar och bestämmer efter eget huvud . Har inge bra ide hur du ska lösa ditt problem. Bara den obehagliga känslan att en tjänsteman är ute i någon gråzon och trampar.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

raggsockan

#9915 » 13:54:06, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

myndigheter å deras oäntliga hat mot min livsstil och torpet
börjar å bli ledsamt å gå på möten när dom ska ägna 10 minuter åt å spy galla övert
nytt för idag är tydligen att det är misär å leva som man gör . och att ingen mäniska borde bo som man gör 2018
lustig , mår bara fint i kropp å själ här . men va vet ja :idee:
tydligen om man ska tolka deras vilja så ska man flytta till männsikobyn å knapra tok piller

mitt livs elixir är torpet så dom kan faktiskt vänligen men bestämt dra åt helv :cencored:
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

13 personer gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se