Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Atlas KT4, kontrollera skick innan köp

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Nocturnal (trådstartaren)

#1 » 08:43:00, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla glada!

Hittat en AC jag enligt info här på forumet kommit fram till att är en KT4 som enligt typskylt är tillverkad 1966.
Enligt försäljaren är denna i funktionsskick, men köper ju inget utan att kolla först.
Blev lite ledsen i ögat när jag var i kontakt med atlas som informerade mig om att de inte längre har reservdelar åt dessa.

1.Goda råd på saker jag kan kolla på för att avgöra skicket på kompressorn innan köp? (starta och köra säger ju om den fungerar, och lager och dylikt är väl standardgrejer, men övriga delar som inte går att få tag på skulle man ju gärna vilja veta att de är i skick) Alla tips mottages med tacksamhet!

2. Finns det något annat ställe där det går att hitta reservdelar till denna? Känns som risky business att köpa beg. när det inte finns reservdelar att få ifall något säger upp kontraktet

3. Nog håller väl 16A åt denna, enligt instruktionsbok startar den väl utan mottrtyck?

4. Med tanke på ålder och att det är en 15 bars komp är väl en kontroll av tryckkärlet rätt akut? Hur går detta till och finns det överhuvudtaget några privata aktörer som gör detta (i finland)? Eller är det inte lönsamt, borde jag helt enkelt skaffa ett nytt tryckkärl?

5. något viktigt jag glömt som jag borde tänka på?

5. Överkomplicerar jag situtationen, borde jag jag inte göra det så jälva invecklat? :insomnia:

Bilder på skönheten:

Bild
Bild
Bild
Nocturnal
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:07:30, 27-03-2017
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet



crjs

#2 » 10:55:56, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Delar finns att få tag i. I alla fall här i sverige. Dock beg eller nos delar. Finns en i Njurunda som har mycket delar. Har tappat namnet men kanske är någon annan som kommer på de.
Har köpt cylindrar, kolvar mm där ifrån. Mycket trevlig herre.

Att kolla innan köp är ventilerna. Men om säljaren låter dig demontera den eller ej är ju en fråga. Ventilfjädrarna är en del som kan ha tagit stryk samt gått av. Ventilerna gömmer sig bakom 3-kants locken på topplocket.
I övrigt så är de maskiner som bara går och går. Finns ju en anledning att den är kvar i livet..
Byt olja på den. Lyft toppen och gör rent insug, ventiler mm.

Gänga av och lys in i tanken? Går ju att ställa ner trycket med..

1 person gillar det här inlägget.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

Nocturnal (trådstartaren)

#3 » 12:37:19, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej crjs!

Det låter ju finfint så långt ifall det ännu finns delar att få tag på ifall det skulle behövas, hoppas någon annan kommer ihåg namnet så får jag kolla ifall herrn i fråga kan tänka sig att skicka till finland. Hur var priset på grejerna du köpte av honom, tänkte så jag vet lite vad man kan förvänta sig, har ju hört idel skräckhistorier om AC reservdelspriser...

Jo det är klart, inte sagt säljaren gillar om jag kommer med hylsserien i högsta hugg "ska bara kolla en grej först" :grin:

Tycker priset är i högsta laget så skulle helst va rätt säker på att det inte blir en renovering direkt man kommer hem och plockar den i bitar. Har du nån koll på vad en motsvarande går för i sverige? Han begär 650€ (6700sek) för denna, sett andra motsvarande modell-äldre (dock inte atlas, ock inte 10+ bar) för betydligt billigare.

Stort tack för att du tar dig tid!
Nocturnal
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:07:30, 27-03-2017
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

crjs

#4 » 13:07:13, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han va riktigt bra vad de gäller priserna. Gav 1000 för cylinder, kolv, vevstake, veniler samt ett helt gäng små prylar blandat nytt å beg.

Byggde om min till en KE dvs 2 st låg tryckscylindrar.

Vad de gäller priset är de svårt att säga gav 1500:- för min men då ej provad utan va lite grisen i säcken köp.. Men de ligger runt 4-6 här med skulle jag nog säga.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

crjs

#5 » 13:09:03, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

Nocturnal (trådstartaren)

#6 » 06:39:52, 21-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant läsning!

Ska åka och kolla på Atlasen ikväll, den hade tydligen varit i drift på en servicestation fram till för 10 år sedan är stationen lades ner och personen i fråga köpte byggnaden, så åtminstone var den i funktionsskick när den togs ur bruk.

//sorry för sent svar, haft problem med inloggningen här på forumet över helgen, men bu verkar det funka...
Nocturnal
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:07:30, 27-03-2017
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

irover

#7 » 00:08:04, 09-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som vet vem som säljer ventilfjädrar? Tacksam för hjälp. Behöver fjädrar till den lilla cylindern.
irover
1 inlägg
 
Blev medlem: 22:47:25, 07-07-2020
Ort: Lovestad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

crjs

#8 » 19:31:28, 17-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns inte att köpa nya. Kan kolla vad där sitter på reservdelskompressorn jag har.
crjs
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:02:51, 27-02-2014
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Buster 400 -67
BM 2200 -80
Vammas Magnum - 91

magnusk750

#9 » 21:06:55, 17-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

irover skrev:Någon som vet vem som säljer ventilfjädrar? Tacksam för hjälp. Behöver fjädrar till den lilla cylindern.


Lesjöfors gör en oherrans massa fjädrar i standardsortiment. Säljare av industriförnödenheter, lager och sånt, brukar kunna kunna leverera.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Copco6

#10 » 13:05:50, 09-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyfter tråden med en fråga. Är det någon som sitter på en reservdelsbok till ke/kt maskinerna eller vet var man kan få tag i en, har endast hittat instruktionsboken på maskinistens filsamlingar.
Copco6
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:40, 31-10-2019
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se