G2 från HQ dras ju med ett problem med att hjulen slits ut i navet. Samt att navet blir förstört.
I mina enkla utforskningar genom att använda
hjul från G1 så är det kass plast i G2 hjul.
Reparationen som man skall göra är att byta
nav och byta hjul. Byter man bara hjulen så kommer felet tillbaka. Eftersom jag anser att det är plasten som är fel och inte känner för att reparera klipparen för många pengar så finns det ju andra sätt att åtgärda problemet.
Normalt verkar det vara höger hjul som ger sig först så det åtgärdades för många år sedan. Denna gång var det vänster hjul som slutade driva vilket då ger en rätt liten cirkel för maskinen att röra sig runt.
Normalt så lossar man på centrum insex och tar bort hjulet men eftersom den inte
driver så kan man inte heller hålla emot. Så i detta fall fick hjulet bli sönderbrutet
Det tar sin tid och bitarna är inte stora.
Nu kommer man åt med rörtång för att hålla emot. Vågade inte försöka lossa skruven med muttermaskinen eftersom växellådorna inte är billiga till dessa klippare.
Det fungerande snabbfixet är att borra 3 st M3 och skruva fast hjulet istället
Förlänger servicetiden med några minuter ifall man behöver ta loss det. Jag har ju som sagt var redan köpt 2 nya hjul som rätt snabbt vart utslitna men med 3 M3
skruv har jag förlängt livet på hjulen med åtskilliga år.
Sedan så hade gummibussningen till karossen fallerat. Metalldelen i botten på bussningen har släppt från gummit. Detta resulterar i att den indikerar lyft klippare allt för ofta för att vara funktionsduglig. Enda klister jag hittade i förråden som eventuellt skulle duga är klistret till takpappen... Det får duga. Jag har inte provkört ännu men den ramlar inte bort av sig självt i alla fall.
6500 timmar ovårdad klippare
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.