Håller på och letar efter vad som gör att en 40amp säkring drar lite då och då i min gamla jeep. Säkringen sitter mellan pluspol på startrelät och okänd röd tråd, har inte lokaliserat vart den går ännu. Problemet började häromdagen, hade kört bilen hela dagen, med flera start och stopp. Helt plötsligt var den helt död, ingen tändning och hände ingenting när man vred helt på nyckeln.
Hittade till slut dennna 40amp maxisäkring som satt på två flatstift med eltejp runt, nån har visst varit och pulat där
Efter att ha ryckt startmotorn och kollat den på bänk, vilken visade sig vara död. Gissningen var att nogonting i solenoiden kortslöt.
I med en ny startmotor, fixade till en ordentlig säkringshållare. Allting funkade, en dag. Sen löste säkringen igen. Alltså inte den gamla solenoiden som var boven.
På dom här gamla jeepen sitter det en massa ”fusable links” runt startrelät. Antagligen för att dom ska klara lite toppar och inte lösa direkt.
Nu till min fråga. Kan det vara så att ett kasst batteri ger på gränsen till för låg spänning, vilket skapar strömtoppar som löser säkringen?
Tänkte bara kolla av detta innan jag börjar riva hela härvan.
Med vänlig hälsning
Mathias
Skickat från min iPhone med Tapatalk