Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Kan spänningsfall skapa strömtoppar?

28 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

Ruxus (trådstartaren)

#1 » 19:43:22, 21-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på och letar efter vad som gör att en 40amp säkring drar lite då och då i min gamla jeep. Säkringen sitter mellan pluspol på startrelät och okänd röd tråd, har inte lokaliserat vart den går ännu. Problemet började häromdagen, hade kört bilen hela dagen, med flera start och stopp. Helt plötsligt var den helt död, ingen tändning och hände ingenting när man vred helt på nyckeln.
Hittade till slut dennna 40amp maxisäkring som satt på två flatstift med eltejp runt, nån har visst varit och pulat där

Efter att ha ryckt startmotorn och kollat den på bänk, vilken visade sig vara död. Gissningen var att nogonting i solenoiden kortslöt.

I med en ny startmotor, fixade till en ordentlig säkringshållare. Allting funkade, en dag. Sen löste säkringen igen. Alltså inte den gamla solenoiden som var boven.

På dom här gamla jeepen sitter det en massa ”fusable links” runt startrelät. Antagligen för att dom ska klara lite toppar och inte lösa direkt.

Nu till min fråga. Kan det vara så att ett kasst batteri ger på gränsen till för låg spänning, vilket skapar strömtoppar som löser säkringen?

Tänkte bara kolla av detta innan jag börjar riva hela härvan.

Med vänlig hälsning
Mathias


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ruxus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:42:52, 20-12-2017
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



RD350

#2 » 22:48:53, 21-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dålig kontakt vid batteripolskor eller dålig jord kan orsaka att strömförbrukningen ökar. Polskorna är ganska usla på jeep... Jordfläta mellan motor och chassie kan stälka till det.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

jörgen.ottosson

#3 » 06:14:32, 22-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

...det kan inte vara så att 40A är för liten säkring.....någon som bytt ut en ”fusable link" mot den största säkring som fanns till hands.....( trots att det kanske skulle behövas 60, 80, 120 A ....)

Du ska inte för den skull bara byta till större säkring på vinst och förlust....det kan leda till kabelbrand om det är något annat som är fel, utan försök hitta information om hur det varit.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

QV_

#4 » 08:51:59, 22-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I min värld så ger lägre spänning lägre ström. (på en gammal JEEP)

Exeon och LED drar däremot mera ström vid lägre spänning (för att kompensera spänningsfallet, för att bibehålla effekten)

Om säkringen gick sönder (var sönder) när du vred på tändningsnyckeln till första läget så har felet inget att göra med startmotorn.
Vred du nyckeln direkt till "startmotorn" så vet man inte var felet var.

Om nu startmotorn är hel denna gång så kan det fortfarande vara kablagefel ner till startmotorn. Om felet var "startmotorn".

Som vanligt är en tångamperemätare kalas i dessa felsökningsfall. Då vet man om strömmen är hög eller inte.

När säkringen är trasig, vad är det som inte fungerar då.
Alltså torkare, halvljus, tuta osv.
När säkringen är hel så går belastningen (eller styrström till relä) genom denna säkring och man kan då få en uppfattning om hur stor ström det är utan att mäta.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#5 » 09:00:18, 22-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:..det kan leda till kabelbrand om det är något annat som är fel.


Enda gången hittills jag har haft smälta kablar i bilen var i en VW syncro -92
När jag fick felet så såg jag att kabeln var skarvad flera gånger. Det var alltså inte första gången kabeln smälte.
En snabb check med tångamperemätaren visade att det från fabrik inkopplade automatiska halvljuset gick över en 0,5mm2 kabeln.
Intressant med en fabriksmonterad kabelsmälta! En ljusreläsats från Biltema vart lösningen.

Med detta ovan vill jag visa att mäta är att veta och just säkringsfel så kan det hjälpa mycket med en DC tångamperemätare. Om nu felet inte är intermittent.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Ruxus (trådstartaren)

#6 » 09:13:15, 22-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar allihop
Har inte haft några extra händer så jag kan mäta med tången samtidigt som jag vrider nyckeln.

Har lusläst både kopplingsschema och elektronisk verkstadshanbok för gamla xj, men kan för mitt liv inte hitta just den sladden.

Min gissning är att det som orginal antagligen satt en fusable link som klarade lite högre toppar. Måste bara hitta orginalet, den som varit där och pillat har klippt hela fusable linken.

Felet är intermittent, hittar ingen gemensam nämnare för när det uppstår.

Ska ut och leta kortis idag

Skulle det kunna vara så att en kortis någon annanstans, säg blinkers påverkar startkretsen?

Med vänlig hälsning
Matte


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ruxus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:42:52, 20-12-2017
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#7 » 09:17:55, 22-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom bilen blir helt död då säkringen går, kan man misstänka att den säkrar av matningen till tändningslåset?

Flatstiftsäkringar är mycket "snabbare" än vad t ex en fusible link, gammaldags porslinssäkring eller en proppsäkring för elinstallationer är, så de tål inte kortvariga stötströmmar riktigt lika bra.

Vilken årsmodell är det? Bensin eller diesel?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ruxus (trådstartaren)

#8 » 09:25:36, 22-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Torbjörn
Det är min misstanke också, en -88 4l bensin


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ruxus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:42:52, 20-12-2017
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#9 » 10:08:24, 22-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag felsökte vilket dörrlås på Saab 9k som djävlades så ersatte jag 10A flatstift med en 10A automatsäkring.
Problemet med det var att automatsäkringen var "strömtåligare" så att felet inte uppkom längre...
Fast efter ýtterligare någon månad hörde man vilken dörr det var.

Men eftersom du verkar inneha en DC tångamperemätare så kan du alla fall kolla vilken ström som går i kabeln under drift.
Kolla med motorn på, öka med halvljus osv och se var du får för värde.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#10 » 22:59:33, 22-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Händer det någonsin att säkringen går under körning, eller är det bara när bilen står stilla som säkringen går? Kan det tänkas att den går just i ögonblicket då tändningen slås av eller slås på?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ruxus (trådstartaren)

#11 » 23:16:41, 22-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den går aldrig när bilen är igång, klipper ibland direkt när man vrider nyckel. Ibland hinner statrmotorn snurra en halv sekund.
Får hem en kabelsökare imorgon, slipper jag riva hela härvan för att veta vart den går. Men min gissning är som du sa, startkontakten


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ruxus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:42:52, 20-12-2017
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#12 » 23:25:49, 22-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det något relä mellan tändningslås och startmotorsolenoid, som det gör på t ex Jeep ZJ?

Är XJ-elschemorna ritade på Chryslersätt med markering av alla skarvar och avgreningar i kabelstammarna både på schemor och installationsritningar?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ruxus (trådstartaren)

#13 » 23:31:53, 22-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, sitter ett relä mellan startkontakt och startmotor.
Bild

Detta är från verkstadshandboken


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ruxus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:42:52, 20-12-2017
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ruxus (trådstartaren)

#14 » 23:36:28, 22-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Det är på den stora skruven som säkringen sitter


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ruxus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:42:52, 20-12-2017
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#15 » 08:25:28, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säkringen sitter alltså i serie med kontakten i startrelät då, och det är bara strömmen till startmotorsolenoiden som belastar den. Då skulle jag tro att det helt enkelt är så att säkringen inte håller för solenoidens tillslagsström.

En annan möjlighet är förstås om något ligger löst inne i startrelät (speciellt om det har plåtkåpa) och ställer till med kortslutning till jord ibland.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se