Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

båt trailer 2 ton

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

sunkann (trådstartaren)

#1 » 17:37:02, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag och sambon bestämde oss för att prova på båt livet i sommar, så idag blev det affär på en hanto 24, plast snipa på 2000kg.
Till den medföljde en traktorkärra, I balk med fyra stöttor så man måste använda kran för att sjösätta och ta upp.

Så tanken är att göra om den så man kan dra upp båten samt lägga i den utan kran, då vi vill kunna åka i 2 olika sjöar.

Vad har ni för tips på inför bygget?
X antal körullar, rullar på sidorna samt ett stöd längst fram och kraftig winch. ?
sunkann
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:20:44, 28-10-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 164



Mattias Petterson

#2 » 18:09:43, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några bilder skulle hjälpa mycket.. om det ser ut som jag tror så är det knepigt med det skrovet
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

johaniskogen

#3 » 19:19:34, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skippa allt som har med rullar o göra.. 2st längsgående grova reglar är de som funkar bäst, hanskas med många olika båtkärror via jobbet, dom amerikanska är dom bästa, ligger stadigt, lätt o lägga i ta upp
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Henric Johansson

#4 » 19:35:23, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ts skriver traktor kärra,, då tänker jag fyra hjul, ett i vart hörn. Isåfall svårt att sjösätta utan kran.
Är det bara en axel på ekipaget så går det bra att sjösätta en båt i den storleken. Bara backa i så båten lättar.
Glöm bromsar odyl, mycket fett i lagren så funkar det.
Vi sjösatte en myra21 med bil, Volvo 240. Funkade men stod vatten i kofferten, funkade mycket bättre med traktorn. Upptagning så va vi tvungna att använda traktor.

Skippa rullar och sådant, de är till för badbaljor, en snipa är för tung för dom. När man winchar upp en båt belastas alltid en rulle med merparten av båtens vikt, har knäckt flera genom åren.

Som sagt, backa i så båten lättar så funkar det.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

sunkann (trådstartaren)

#5 » 23:45:00, 13-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

Så ser ekipaget ut.

Skall jag ha två längst gående balkar en på vardera sida som båten vilar på med kölen i luften likt usa trailer?
Med ett stöd längst fram att vila emot medans jag tar upp.

Eller ska jag bygga flera V:n som styr kölen så den ställer sig i mitten, och som sedan stöttar båten i sidled?
sunkann
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:20:44, 28-10-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 164

Henric Johansson

#6 » 00:26:47, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där tycker jag ser mycket vettigt ut. Ett extra V längre bak och en klyka fram att sikta på så duger den bra. En kättingstump med rejäl schacket att låsa båten i fören enkelt under själva sjösättnings/upptagningsmomentet.
En tvåtonsbåt går att sjösätta med bil, traktor är dock 10 ggr bättre.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

Skru'are

#7 » 02:19:01, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den båten skall belastas i kölen.
Men rampens egenskaper är avgörande för hur det går.
Sjösättning med persobil kan lätt övergå i att båt och kärra sjösätter bilen...
En tillfällig förlängning av draget kan underlätta.
Torrsättning är en helt annan femma.
Du behöver, som nämnts, bättre styrning för att hamna rätt med kölen på mitten och i aktern, ett torn i fören för att primärt hamna rätt och fästa ihop båt och kärra. De som har kommit upp med kärran tom och båten liggande på rampen brukar tycka att det är pinsamt, besvärligt att reda upp och dyrt.
Sidomarkeringskäppar kan vara bra så man vet någorlunda att man är rätt. Sjöar brukar inte ha så bra sikt i vattnet. Den långa och relativt djupa kölen är dock till god hjälp.
Kärran har bara kontakt i fören och när du börjar dra upp så höjs kärran och kryper upp under kölen; om stöden styr in den rätt.
Ett längre drag är än mer viktigt här. Frågan är om det inte behövs två bilar att dra (med två samspelta förare), men en automatväxlad fyrhjulsdriven bil har betydligt större möjligheter - om rampen ger tillräckligt fäste. Tvåmansjobb för du kan inte "ta det lugnt och kolla i spegeln så det hamnar rätt där bak", du har fullt sjå att trycka på gasen, inte få stopp och att komma upp med skjutset.
Transport ställer helt andra krav. Dina sidostöttor är alldeles för veka. Du måste dessutom ha något som tar lasterna frammåt.
2 ton båt på hösten när den sugit vatten och är lastad med allt du tagit ombord och en rejält tung kärra, då börjar summan närma sig 3 ton.
Då är frågan om du är ute och kör bil med släp eller släpet är ute och kör med dig! Försök att bromsa det där i nerförbacke i en akut situation som du hamnar i... Finns det någon "fabror blå" mellan de där två sjöarna, så kör du inte bil mer den där sommaren.

Slutsats: Använd traktor. Komplettera och förstärk kärran.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

wol

#8 » 01:08:42, 16-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var står det att han skal dra den med en bil jag kunde tydligt läsa i det första inlägget att det var en traktorkärra och jag förmodar att han tänker dra den med en traktor.

Det värsta läget är när båten väger över på den sista kölrullen det blir en enorm punktbelastning på kölen om du monterar två kölrullar i en boggi där så sprider man vikten på en större yta sedan skal du ha några rejäla stödrullar på sidan så att båten inte välter.
Vid transport så skall den stå med fören i en rejäl klyka på ett kraftigt torn är där winchen sitter på toppen och se till att kölen vilar på många kölrullar och surra den ordentligt.
Kolla hur dom har löst det på dom lite rejälare båtkärrorna som finns att köpa.
Jag tror att den befintliga kärran kan bli en bra stomme i den nya.
Användarvisningsbild
wol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:46:32, 26-02-2012
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: -
MF 699 -85.
MF 135 -75.
MF 35x -65.

sunkann (trådstartaren)

#9 » 23:21:01, 23-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snart dags för sjö sättning, blir transport med min traktor 4km till sjön där jag får hjälp av en hjullastare med bom i lyften för iläggning.

Tanken är sedan att skaffa en u balk att bulta fast i befintlig u balk, rygg i rygg för längre drag vid sjösättning och torrsättning.

Göra ett torn för fören att ligga imot.

Sen har jag I balk 100mm hög jag tänkte lägga på "axeln" längs med båten sedan 2 stöttor rakt upp underifrån för att stödja båten i sidled. Några tips för att göra dom juster bara ?

Något mer V för kölen samt aktern för styrning.

Vad tror ni om detta?

1 person gillar det här inlägget.
sunkann
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:20:44, 28-10-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 164


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se