Hej!
Inhandlade under november ifjol en jorbrukstraktor av en stor svensk maskinhandlare, maskinen ifråga var ett säljuppdrag.
Traktorn var välhållen i mina ögon, en Deutz Agrotron 85 -98 som gått 4400h.
Skulle nu i veckan koppla en vagn för första gången efter traktorn i hitchkroken, la märke till att kroken inte riktigt var i centrum av traktorn.
Sänkte ned kroken och provade rucka den med handkraft och upptäckte att den var glapp som tusan, kunde sidoförflytta den säkert 6-8cm i sidled.
Kollade lite närmare och upptäckte att axeln som förbinder hitchen med fästet på traktorn("gångjärnet") var av på en sida....
Plockade ner skiten och upptäckte en gammal skada och en gammal lagning, på fästet som sitter i traktorn.
På detta fäste finns en tapp som går upp i ett säte i traktorkroppen, antar att denna tapp skall ta största lasten, detta säte var sprucket och för att kompensera för detta var det utökat med ytterligare en skruv som håller fästet.
Troligtvis har hitchfästet slitits lös nån gång i tiden, hur nu detta är möjligt...???!!
Handlaren har erbjudit sig att stå för mina kostnader när det gäller lagning av axeln som är av, vilket jag tänkt göra själv.
Det trasiga "tappsätet" är ju svårt att få 100% utan att byta bakkropp på traktorn men men...
Nu till mina funderingar
Kommer 4,5st(ett trasigt skruvhål i traktorkroppen) M16 att klara krafterna som blir på en hitchkrok?? Kan inte räkna helt med tappen som går upp i traktorn pga trasigt säte. Blir ju en del friktion i förbandet men är väldigt liten yta på traktorkroppen som ligger mot fästet.
Fästet går att utöka med fler m16 skruvar om de nu kan hjälpa.
Bifogar diverse bilder på eländet. De röda inringade är skruvhålen och "gångjärnsaxeln" som är av och de gula ringarna är tappen som ska in i traktorn.
Någon som är duktig på att räkna ? eller trösta mig på nått vis...
/Emil