Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Liket lever!

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#1 » 21:09:20, 25-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde kväll i verkstaden vid 15 tiden och tänkte att jag skulle kolla om det var något liv i den olycksaliga 650/Hydrema traktorgrävaren, den som inte nått upp till den nivå vi vill ha på veteranmaskinerna tidigare. Motorns nedre regioner hade vi renoverat tidigare när den var dyngslut när vi köpte den, men vi sket i att göra något åt toppen då för den var i varje fall inte dyngslut utan bara hårt sliten och det fanns mycket angelägnare detaljer att ta tag i på den maskinen! :sad: Men den blev dummare och dummare att starta så i fjol höst fick den en renoverad topp också, men den blev mycket lite körd efter det så riktigt hur det utfallit visste ingen. Döm om min förvåning när den startade på första tveksamma varvet efter att stått hela vintern trotts riktigt taskigt batteri! :thumme:
Lufsade iväg och tryckte några stolpar och motortemperaturen var helt normal trots att det var 25 grader varmt i skuggan! Allt såg så stabilt ut så jag drog till skogs och tänkte lämna den i en skogshage där det skulle läggas ut några lass fyllning som kördes dit i höstas innan snön kom. Väl på plats så var det lika bra att lägga ut ett lass innan den fick vila i värmen, det slutade med att jag lade ut 30-40 kubik fyllnadsjord och även snyggade till lite allmänt på 2-300 kvadrat betesmark vi inte vågat använda tidigare för att det varit för mycket "moras" på den ytan. Och gamla skithögen Hydrema bara lufsade på och gick trots den nästan outhärdliga värmen! :uupps:
Kan det vara så att det äntligen börjar bli lite ordning på den maskinen efter 12-15 års skruvning på ledig tid?
Även om man köper en enligt beskrivning rätt OK maskin av en storljugande större maskinhandlare från Dalsland finns det tydligen hopp ändå, ger man inte upp så kan det tydligen med tiden bli en fungerande maskin av den med! Nu kanske det börjar bli dags att åtgärda de fel som enligt säljaren fanns på maskinen vid köpet också, ett läckage i servostyrningen och skadat siktgaller på frontskopan! De detaljer säljaren angav som defekta har den dragits med sedan köpet när de inte på något vis haft prioritet för att få maskinen i körbart skick! :sad:
Men efter att direkt efter köpet renoverat nedre delen av motorn och bytt alla karosseriplåtar och hela framaxeln och sedan bytt ut mest hela hytten pga. rostskador även på den och nu bytt ut det som inte bytts tidigare på motorn så kan det nu vara en användbar hobbymaskin. :thumme:
Enligt säljaren var det ju en begagnad maskin så en del "mindre" defekter fick men ju räkna med, så i dag kanske man kan säga att den håller måttet som en begagnad maskin med en del defekter! Men vägen dit var lång och kostsam. En T650 transport har fått sätta livet till för att bistå med karosseridelar och framaxel, och minst 200 arbetstimmar och delar för över 25k har det gått åt för att nå det skick man väntade sig att maskinen skulle vara enligt säljarens beskrivning redan vid köpet! :sad: Det var egentligen hög tid att troligen norra Europas totalt dyraste rövhacka började leverera lite! Snart är eländet i så pass hyfsat skick så jag kan sälja den med gott samvete och förhoppningsvis slippa se den mer! :sad:
Jag hatar den maskinen, det enda i min begreppsvärld jag tycker sämre om är storljugaren jag köpte den av. Men han har fått betalat ett högt pris för sina affärsmetoder, jag har avstyrt affärer för honom på några miljoner under dessa år, så den jäveln har ändå fått betala ett högt pris för att han ljög upp den maskinen och sedan var dryg som fan! :vissla:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

18 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



Mattias Petterson

#2 » 21:17:03, 25-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inga före och efter bilder?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

LeifAndersson (trådstartaren)

#3 » 21:36:56, 25-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycks inte ha några som helst bilder på den från köpet. Efter att den blev målad ett par år efter köpet så finns det en del bilder på den, men tydligen så undvek jag att fotografera den när jag ändå inte ville se bilderna? Har gått igenom massor med gamla bilder och även gamla negativ men tydligen så ville jag inte ha den på bild! :sad: Tydligen var besvikelsen större än jag tillstod ens för mig själv. Man trodde inte att man skulle bli så grundlurad av en maskinhandlare efter att totalt köpt säkert 100 maskiner osett av andra handlare genom åren! :sad:
Att handlare inte beskriver objektet helt 100 och missar en del detaljer hör ju nästan till, men att någon kunde ljuga upp rent skrot på det viset var något jag aldrig varit med om tidigare. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Claes Folkesson

#4 » 23:42:37, 25-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var där 2002 och tittade på en 646 i bruksskick, det var väl investerade ca25 mil enkel resa så man kunde leta vidare, provkörde aldrig maskinen .Räckte att se den....
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

LeifAndersson (trådstartaren)

#5 » 09:05:30, 26-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår inte vart man hittar maskiner i det skicket? Att de flesta kommer från Norge är klart, men jag har åkt runt där och tittat på maskiner och aldrig blivit erbjuden något i det skicket. Den utbredda rosten måste bero på att de varit i kontakt med saltvatten på något sätt, men alla rostiga Norska maskiner han hittar kan ju inte varit verksamma långt ut på någon ö i Atlanten? Har även sett en 4300 från samma säljare och den var lika upprostad som Hydreman! Båda var sämre en de maskiner man träffat på som lastat salt en stor del av sitt ofta rätt korta liv! Kan inte förstå hur de kan bli så rostskadade? Hydreman har funkat i hydraulik, transmission och bakaxel men motor och framvagn var hopplöst förlorade och alla tunnplåtsdetaljer och stag och leder till manöverspakar i och under hytten var hopplöst hoprostade. T.ex motorvarvet gick inte att manövrera på något vis när allt satt fast! Hög och lågspaken med leder var bara att skära bort och byta ut! Handbromsspak med mekanism satt fast och var bara att göra likadant med! Men åtkomligheten under hytten var god när det bara var att sparka bort fotplattorna i hytten så nådde man allt uppifrån! :???: Fotbromsen funkade om man böjde sig ned och drog tillbaka pedalen om man råkat trycka på den. Ingen el funkade när alla brytare och eldetaljer tagit slut pga. rostangrepp. Kommer aldrig att förstå hur det bara kunde bli så? 4300 var exakt lika rostig, men den kom in för demontering när den köparen insett att det var hopplöst att göra något av den. Bara med den skillnaden att den var fullt körbar bara grymt rostskadad i alla plåtdetaljer! Men det underliga var att båda kom från samma säljare, och från Norge ursprungligen och hade samma dekal i hytten med ett nödnummer till en helikopterambulans. Kanske vanligt i Norge men mysko att båda hade dekal med vad jag förstod ett privat nödnummer? Har de gått ute i någon form av skärgård ändå, eller bryter de något i någon form av gruvdrift som går hårt åt stål?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

igelkottar

#6 » 10:58:59, 26-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han kanske köper direkt från Dödahavet? :vissla: :huh:

Det är bra, ge han på nöten bara på ett eller annat sätt som är kännbart och förmodligen har du fått in fullträffar på han där. :thummar:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se