Gjorde kväll i verkstaden vid 15 tiden och tänkte att jag skulle kolla om det var något liv i den olycksaliga 650/Hydrema traktorgrävaren, den som inte nått upp till den nivå vi vill ha på veteranmaskinerna tidigare. Motorns nedre regioner hade vi renoverat tidigare när den var dyngslut när vi köpte den, men vi sket i att göra något åt toppen då för den var i varje fall inte dyngslut utan bara hårt sliten och det fanns mycket angelägnare detaljer att ta tag i på den maskinen! Men den blev dummare och dummare att starta så i fjol höst fick den en renoverad topp också, men den blev mycket lite körd efter det så riktigt hur det utfallit visste ingen. Döm om min förvåning när den startade på första tveksamma varvet efter att stått hela vintern trotts riktigt taskigt batteri!
Lufsade iväg och tryckte några stolpar och motortemperaturen var helt normal trots att det var 25 grader varmt i skuggan! Allt såg så stabilt ut så jag drog till skogs och tänkte lämna den i en skogshage där det skulle läggas ut några lass fyllning som kördes dit i höstas innan snön kom. Väl på plats så var det lika bra att lägga ut ett lass innan den fick vila i värmen, det slutade med att jag lade ut 30-40 kubik fyllnadsjord och även snyggade till lite allmänt på 2-300 kvadrat betesmark vi inte vågat använda tidigare för att det varit för mycket "moras" på den ytan. Och gamla skithögen Hydrema bara lufsade på och gick trots den nästan outhärdliga värmen!
Kan det vara så att det äntligen börjar bli lite ordning på den maskinen efter 12-15 års skruvning på ledig tid?
Även om man köper en enligt beskrivning rätt OK maskin av en storljugande större maskinhandlare från Dalsland finns det tydligen hopp ändå, ger man inte upp så kan det tydligen med tiden bli en fungerande maskin av den med! Nu kanske det börjar bli dags att åtgärda de fel som enligt säljaren fanns på maskinen vid köpet också, ett läckage i servostyrningen och skadat siktgaller på frontskopan! De detaljer säljaren angav som defekta har den dragits med sedan köpet när de inte på något vis haft prioritet för att få maskinen i körbart skick!
Men efter att direkt efter köpet renoverat nedre delen av motorn och bytt alla karosseriplåtar och hela framaxeln och sedan bytt ut mest hela hytten pga. rostskador även på den och nu bytt ut det som inte bytts tidigare på motorn så kan det nu vara en användbar hobbymaskin.
Enligt säljaren var det ju en begagnad maskin så en del "mindre" defekter fick men ju räkna med, så i dag kanske man kan säga att den håller måttet som en begagnad maskin med en del defekter! Men vägen dit var lång och kostsam. En T650 transport har fått sätta livet till för att bistå med karosseridelar och framaxel, och minst 200 arbetstimmar och delar för över 25k har det gått åt för att nå det skick man väntade sig att maskinen skulle vara enligt säljarens beskrivning redan vid köpet! Det var egentligen hög tid att troligen norra Europas totalt dyraste rövhacka började leverera lite! Snart är eländet i så pass hyfsat skick så jag kan sälja den med gott samvete och förhoppningsvis slippa se den mer!
Jag hatar den maskinen, det enda i min begreppsvärld jag tycker sämre om är storljugaren jag köpte den av. Men han har fått betalat ett högt pris för sina affärsmetoder, jag har avstyrt affärer för honom på några miljoner under dessa år, så den jäveln har ändå fått betala ett högt pris för att han ljög upp den maskinen och sedan var dryg som fan!