Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Veteransnack

F610 lufttryck bromsar, läckage

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera Volvo-veteraner här

tommyboy

23:31:31, 28-05-2018

Har en F610a där bromstrycket sjunker ganska
snabbt efter att man har stängt av motorn.
Har felsökt alla tryckslangar och försökt att lyssna
efter nån läcka men hittar inget.
Är det nån som har nåt tips på vad Jag ska göra?



konso1985

00:49:27, 29-05-2018

Ta av lyddempere på ventiler som har dette, og hør etter lekkasje. Er ikke enkelt å finne slike feil. Faller trykket når sperreventilen er dratt ut?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Loke

00:52:49, 29-05-2018

Har du luftfjädrad stol? Kan vara så enkelt att det är denna som läcker luft i obelastat läge, dvs nedsjunken.

Min stol i FL7:an pyser ur luft när stolen gått ned i "nolläge", (hör detta om man lyssnar noga när man slagit igen och klivit ur hytten) knuffar jag till försiktigt på höj/sänk spaken slutar det pysa. Gör jag inte detta får jag "vänta" på lufttrycket vid nästa start.


Till alla: Ja ja, det ska fixas men har ingen lust att rota i stolen så länge det "bara" är det felet, så länge jag kommer ihåg att dutta på spaken så funkar det, har liksom blivit en rutin när jag slagit igen och klivit ur hytten. :grin:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

Hymas 89

18:42:00, 29-05-2018

Kan vara så att det läcker baklänges igenom kompressorn, är oftast svårt att höra.
Inte ovanligt på äldre bilar, med slitna backventiler.
Om du kör upp trycket så kompressorn avlastar, brukar inte luften kunna läcka bak genom kompressorn.
Stäng av motorn när kompressorn avlastat, vänta och se om trycket är kvar.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.

Murre o2

07:55:47, 31-05-2018

Får mig att minnas när jag var justerare på Volvo lastvagnar 1963. Kontrollanterna mätte ju hur lång tid det tog för trycket att sjunka och skrev upp det på fel listan. Mer eller mindre första jobbet man startade med på varje bil, man startade ju inte upp motorn inomhus så man kopplade på en trycklufts slang för att köra upp trycket och så penslade man såpvatten på alla skarvar :grin: Mycket fel på de nya lastbilarna på den tiden, jag hann med två om dagen :???: Men mata bilen med luft från en extern kompressor borde underlätta din felsökning också.

1 person gillar det här inlägget.