Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Frågor ang nystartat bolag å köp av maskin.

9 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Greger69 (trådstartaren)

#1 » 23:41:02, 04-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Som rubriken lyder så går jag i tankar på att investera i en mindre maskin runt 1,8 T men är lite i valet å kvalet vilket märke man ska satsa på.. Hjärtst slår för Volvo alt Cat. Hade tänkt satsa runt 200 000 SEK..
Förslag från er som är i branschen om de är någon man skall undvika... :???:

Har ett annat jobb med fast anställning så kommer satsa på mindre jobb vid sidan om mitt vanliga arbete, har skaffat FA-Skatt så tänkte även hyra ut min maskin med eller utan förare :lmao:

Hur har ni gjort för att få lös en maskin lånat i bank som privatperson lr leasar ni era maskiner ? Man vill ju inte amortera hur mkt som helst då man har hus barn osv.. Och inte tänker leva på att gräva in pengar :sad:

Har ni några råd att ge mig så man inte gör bort sig direkt :huh:

Kan tillägga att jag har maskinförare utbildning lastbilskorts osv men har mest kört lastbil och inte grävare..

Hoppas på svar från er med rutin :driver:
Greger69
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:52, 04-06-2018
Ort: Luleå, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo



meet_matt

#2 » 07:22:58, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du några kunder redan nu? Hur mycket tänker du ta per timme? Har du släp mm? Hur gör du med eventuella massor som blir över och det material som du behöver?
Du hoppar in i en av de mest konkurrensutsatta branscher som finns inom bygg/entreprenad. I stort sett varenda byhål har någon som hyr ut sin minigrävare.
Har du ändå användning för grävaren privat så visst. Men om du börjar räkna på det så tror jag du ska vara glad om du går +/- noll.
Jag brukar fundera på om man ska göra investeringen för att det är kul eller för att tjäna pengar. Finns garanterat bättre sätt att få 200' att växa än en minigrävare. Men kanske inte lika roliga. :-)

Har du inte 200' så måste du ju låna eller leasa. Kör du dessutom i enskild firma så kommer det "drabba" privatekonomin. Hur du lägger upp det är egentligen sak samma det blir ungefär samma utgifter. Räkna med att den ska vara betald på fem år. Så cirka 4000:-/månad kan du jobba in/hyra ut den för 4000 :-/månad? Sedan tillkommer rep och delar, ska du hyra ut den kommer den slitas hårt.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
meet_matt
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:03, 20-06-2008
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 620

Greger69 (trådstartaren)

#3 » 13:19:38, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar meet_matt..
ja jag har lagt ut lite krokar så några stycken har jag som jag vet vill ha hjälp med diverse mindre trägårds jobb..

Absolut det har du rätt i att de är mycket konkurrenskraftig bransch..
Jag vet inte om de syns i mon profil vars jag kommer ifrån men är ifrån en mindre kommun i Norrbotten så vist finns det maskiner lite överallt dock betydligt mindre än i södra Sverige. Vet att de endast finns två aktörer som hur ut mini grävare inom 10 mils radie.. De kan jag tycka känns rätt bra.. :grin:
Om jag är och gräver hos någon och behöver material så är de enkelt årdnat att få dit det snabbt via BDX eller annan aktör.. Men massorna som blir över har jag själv ingen möjlighet att forsla undan, så de kan väl vara ett litet problem..

Varför jag fantiserar om att skaffa en maskin är ju för att jag är väldigt intresserad å ser det som en hobby att kunna nyttja den själv till många egna projekt samtidigt som jag kan hjälpa andra och få någon krona för det.. Tanken är väl inte att få mina eventuellt satsade pengar att växa mera att kunna få in lite så man kan amortera för maskinen med pengar från jobb man tar på sig.. Har inga planer på att säga upp mig från mitt nuvarande jobb och kasta mig ut i denna bransch..

Det är väl det man inte vill att de ska drabba sin privat ekonomi, de är ju svårt säga om man kommer kunna hyra ut och gräva in 4000 SEK i månaden, känns som att man bör gräva in de dubbla minst för att överleva vintern också när den bara står.. Säsongen här uppe är rätt kort motför i södra Sverige..

Man kanske är lite för blåögd när de gäller uthyrning och tror att alla är försiktig och rädd om grejerna :???:
Greger69
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:52, 04-06-2018
Ort: Luleå, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo

magloman

#4 » 13:31:54, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hyra ut?? Helst inte. Kolla vad uthyrningsförsäkring kostar

Nån enstaka gång kanske till folk som du vet kan köra och har sunt förnuft.

Bättre den står still, då går den inte sönder.

Leasa tycker jag är bättre än o låna. Är nog enklare oxå.
Räkna så du har råd även om den inte drar in en enda krona.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

meet_matt

#5 » 14:44:38, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä du är absolut inte ensam om tanken men jag tror det är bra om du sitter och räknar lite på det.
Räkna också på att gå upp till 5-8 tons maskin så kan du dra den efter traktor med en vagn du kan ta bort massor med. Du blir också mer allround.
Till slut handlar det om vad din tid är värd. Inte sällan blir det mer lönsamt att jobba extra motsvarande tid du hade lejt ut dig. Och du kan ändå köpa en grävare.
Min uppfattning om hyrmaskiner är den motsatta. "folk" är tidsoptimister och gasar rycker och sliter för att hinna. De är sällan vana förare och kan göra saker man inte bör...

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
meet_matt
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:03, 20-06-2008
Maskintyp: Baklastare
Maskin: 620

Greger69 (trådstartaren)

#6 » 07:26:10, 06-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni har nog rätt bägge två om ang uthyrningsbiten.. Folk är ju ovana och vet nog inte riktigt vad dom gör, så dom våldar i stället.. Det som hade varit bra är ju att veta att de kommer in någon krona varje vecka eventuellt om man hade hyrt ut, men de går nog bara sönder grejerna..
En uthyrnings försäkring ? Har letat på nätet men är svårt att hitta pris och dylikt vad de kostar?

Jag vet ju själv att en maskin runt 7 t kan göra mycket mera och fortare går det, men tycker de blir lite bökigt med att alltid måsta beställa frakt när man vill flytta den då jag inte äger varken traktor eller vagn.. Är så mycket enklare med en mindre maskin som man kan dra bakom bilen på en kärra istället..

Hur mycket skulle man kunna ta i timmen för en maskin runt 2 t med förare ex moms?

Nog skulle de svida att betala 4000 tusen i månaden och inte dra in en krona på maskinen å frugan skulle nog inte bli så glad heller framförallt på vintern när man inte använder maskinen.. Måste man amortera så mycket så man betalar bort den på fem år?
Greger69
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:52, 04-06-2018
Ort: Luleå, Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo

Daniel Svensson 99

#7 » 18:05:22, 13-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan,
Här (Skaraborg)ligger priserna runt 5-600/tim.
Jag stoppade in en hög med pengar själv och lånade 200 genom banken när jag köpte min, har en månadskostnad på 3000.
Du behöver nog inte vara rädd för att hitta jobb, dom flesta har nåt hörn i trädgården som dom skulle vilja fixa till.
När du väl har köpt en maskin o kört in dig kommer du inte vilja hyra ut den, bättre att köra själv.
Om du kan tänka dig en 3tons maskin så kommer min ut på Blocket imorron.
Mvh Daniel
Daniel Svensson 99
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:37, 18-07-2016
Ort: Skara
Sverige
Maskin: Åkerman H7, Volvo EC70, Merlo 40-16, Scania Myrslok

Mattias Petterson

#8 » 19:06:24, 13-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte kort gräv säsong i Norrbotten? 6-7månader? Banken vill ju ha pengar ALLA 12 månader..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

christoffer.gustavsson

#9 » 19:26:27, 13-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det känns som att det största problemet en mindre entreprenör kan drabbas av inte är själva konkurrensen av andra aktörer utan kunder som vill mycket men betala lite. Helst med påsar med bullar eller gentjänster. Sånt betalar inte mycket maskintimmar om nu inte bullarna går att sälja dyrt.

För övrigt vill jag bara nämna en aktör vi brukar använda på jobbet. Han har också en "minientreprenad" på hobbynivå. Köpte in en begagnad hjullastare (L50) och en minigrävare (Kubota, 1,7 ton) för att ha till diverse. Och han har konstaterat att han aldrig kommer kunna göra vinst på maskinerna, så han gör det bara för att det är kul.
christoffer.gustavsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:10, 19-08-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T24
Åkerman H12B


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: kniifen, PeterA och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se