Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseEvenemang, mässor, visningar

Veteranfordonsträff i Kjula 2017

8 inlägg • Sida 1 av 1
Events, fester, visningar
.:Inlägg i detta forum visas i kalendern!

A Eriksson (trådstartaren)

#1 » 21:05:09, 15-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

 augusti 19, 2017
 Ort för evenemanget: Kjula


Lördagen den 19/8 är det dags för den femte upplagan av Maskinhistoriska föreningens veteranfordonsträff i Kjula i samarbete med Trafikverkets väghistoriska samlingar samt Munktellmuséet.
Förra årets träff med vägbygge i grusgropen med hjälp av Allis-Chalmers HD15 bandtraktor, Volvo BM 860, Ruston-Bucyrus 19-RB m.fl. blev en succé! I år hoppas vi på en minst lika bra träff!



Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Välkomna!

3 personer gillar det här inlägget.
A Eriksson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:16:16, 24-08-2014
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MaK 8M453



qqq

#2 » 22:25:14, 15-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En grej för dig och andra evenemangskisar. Skicka ut en påminnelse några dagar innan det sker, annars så har man glömt bort det hela när det är dax...
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Olsson

#3 » 21:02:37, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lift?
Jag skulle vilja åka dit med min Gradall G-660, teleskopgrävmaskin från -72 men har ingen trailer så om någon hade tänkt köra maskintrailer till Kjula, via Mjölby och sedan hem igen så vill vi gärna lifta. Jag väger 100 kilo och maskinen 20 ton.
Maskinen skonar inte mannen från naturens stora mysterier, utan för honom djupare in i dem.
Antoine de Saint-Exupéry (1900-1944)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Olsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:13:30, 16-01-2007
Ort: Mjölby
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ferguson ted 20 -53, 2 st. Ferguson 35 -57, Fordson E27N -49, Fordson E27N -51, Gradall 660 - 72, Volvo Amazon Favorit -66, Volvo Amazon Herrgårdsvagn -68, Toro Timecutter Z420 -05, Svarv Blomqvist BS 600 -47(?), Kipphyvel Prema 01, Kallsåg Sajo RC30 -50 (?) Mercedes Benz 280cdi -07, Hyundai Ioniq Electric -17, Nissan King Cab -98

JPEG

#4 » 01:47:14, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev en givande eftermiddag i Kjula för min del efter nattens efterlängtade regn. Solen sken och efter lite rundvandring på museet hamnade jag i grusgroppen vid ett traktordraget husvagnsekipage och lyssnade på samtalet mellan ägaren och en intresserad "gubbe". Traktorn var en mycket speciell Boxer med lastare och överdimensionerade bakdäck, max vad som rymdes under skärmarna. Hemort Stockholm restid runt två timmar till Kjula, marchat drygt 50km/tim!!!!

Gubben hade en Victor, som gick för vedlassen i skogen och grunnade på om det kunde finnas någon i BM-sortimentet passande bakaxel med diffspärr till Victorn.

Jag åkte ju till Kjula för om möjligt träffa någon Maskinist. Nu blev det så att den första jag frågade, råkade bli en fullträff...är någon av er Maskinistmedlem? Jo jag är JOLOF svarade "gubben".....presenterade mig själv som JPEG...så det är du... Det blev en lång trevlig samvaro med maskinistprat, hamburgare och fika :coffee:
Siktar på återträff i Arboga första helgen i september Jäderbruksdagarna.

Han med en del bilder och kollade på verksamheten i grusgroppen innan vi träffades.

Bild

Bild

Bild
Ett äkta hemsmide??
Bild

Bild
Mycket avancerad adapterplatta....
Bild
Storleken
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Edit: Blev fel traktortyp i natt!!! skall vara en Victor, som vill ha diffsärr. Någon som vet om det finns något passande?

9 personer gillar det här inlägget.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Holger

#5 » 08:33:52, 11-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JPEG skrev:Jag åkte ju till Kjula för om möjligt träffa någon Maskinist. Nu blev det så att den första jag frågade, råkade bli en fullträff...är någon av er Maskinistmedlem? Jo jag är JOLOF svarade "gubben".....presenterade mig själv som JPEG...så det är du... Det blev en lång trevlig samvaro med maskinistprat, hamburgare och fika :coffee:

Kul det där! Jättekul att Maskinisten förbinder!

Skulle det hjälpa om vi hade en sån där knapp som man kan sätta i ett knapphål, eller liknande? "Kavajslagsnål"

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Eller lanyards?

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

JPEG

#6 » 09:08:48, 11-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det vore väl inte fel, men det finns väl kepsar? För övrigt är det snart dags igen.

"I Kjula utanför Eskilstuna finns Statens Maritima museers väghistoriska samlingar. Samlingarna består av ett hundratal maskiner och fordon från 1900-talet, tillsammans med tusentals föremål i olika storlekar och utföranden, som alla är kopplade till väghistoria. Under 2018 är museét endast öppet på Maskindagen lördag 18 augusti kl. 10-16."

Väl mött och vi "gubbar" har fortsatt att hälla kontakten. :thummar:
Senast redigerad av JPEG 09:13:13, 11-06-2018, redigerad totalt 1 gång.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Holger

#7 » 09:12:30, 11-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

qqq

#8 » 19:11:22, 11-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
JPEG skrev:Jag åkte ju till Kjula för om möjligt träffa någon Maskinist. Nu blev det så att den första jag frågade, råkade bli en fullträff...är någon av er Maskinistmedlem? Jo jag är JOLOF svarade "gubben".....presenterade mig själv som JPEG...så det är du... Det blev en lång trevlig samvaro med maskinistprat, hamburgare och fika :coffee:

Kul det där! Jättekul att Maskinisten förbinder!

Skulle det hjälpa om vi hade en sån där knapp som man kan sätta i ett knapphål, eller liknande? "Kavajslagsnål"

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Eller lanyards?

Bild

Vi får ha kepsen bakochfram för visa hur coola vi "maskinster" är..

1 person gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Evenemang, mässor, visningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se