Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Prova Biltemas mig MMi160 som alusvets.

38 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera svetsning här

Fuskmek (trådstartaren)

#1 » 20:50:03, 12-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill inte skriva sönder den andra tråden om Biltemas "nya" Mig MMI 160 utan fortsätter med en ny migtråd :smile:
Biltema MIG/MAG Invertersvets MMI 160
Har skrivit där att jag var tillräckligt dum att köpa denna svetsen och fick ju inse att det stämde verkligen.
Det s.k slangpaketet med vidhängande pistol år ett skämt i utförande, och det värsta enligt mig är att det innehåller en enkel gasventil vid avtryckarn och inte den elektroniska ventilen som de skriver i produktens beskrivning. Det kan ju fungera i en del användning men inte som jag hade hoppats kunna göra med en inkopplad enkel spool gun för aluminiumsvetsning. Har försökt kontakta Biltema men det verkar som om de inte vill svara på obekväma frågor. Nåja,,,har man tagit F.n i båten får man väl försöka ro honom i land !
Börjar med att försöka monter i en teflonledare ( inte politiker !!) för att se om det överhuvud taget går att köra alu i denna maskin. Blev lite besvärligt med demonteringen av den gamla men till slut gick den dit. Har kört i aluminiumtråden och den verkar mata på bra åtminstone i tom körning ett frågetecken gäller trådmatar hjulen de som var med i 0,8 storlek var typ räfflade så de ger märken på tråden,om det gör något får vi väl se senare. Tråden jag köpte verkar vara ganska stel så det borde väl fungera något med matningen . Fick hem lite delar i dag så att man har något att pyssla med framöver. Tar tacksamt emot förslag på hur jag ska lösa detta om någon vill komma med förslag.


Denna spool gun verkar vid första titten ganska okej men får väl se om den blir inpassad på denna svetsen överhuvudtaget nästan synd att förstöra eurokopplingen .

Bild
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor



Edholm09

#2 » 01:05:42, 13-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antar att du vet men det går att köpa en adapter till eurokopplingen.
Köpte min ifrån Verktygsboden men har för mig jag sett billiga på Ebay med.
Ganska skönt efter ombyggnad att bara kunna köpa nytt slangpaket om det behövs.
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Fuskmek (trådstartaren)

#3 » 05:46:29, 13-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag har sett denna koppling och börjar fundera om inte det får bli en sådan. Kom på att jag får problem med gasen med den teflonledarn som jag satte dit . Det kommer inte att komma fram någon gas till munstycket då teflonledarn år något tjockare så den blockerar svanhalsen då den är väldigt smal på detta handtaget !! :ohnej:
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Toost

#4 » 07:51:56, 13-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var och till vilken kostnad hittade du detta slangpaket ?
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Fuskmek (trådstartaren)

#5 » 17:04:07, 13-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte det i Sverige då jag ville undvika att få problem med köpet från tex Kina. Tänker att även om priset är betydligt högre är det nog större möjlighet att få rätt mot om den skulle köpas på någon Kina sida. Den kommer från DUAB-huset enligt denna länk https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=2667
Verkar vara gjord i Italien om det stämmer. Vet att den är till en annan svets men hoppas att den går att modifiera så det fungerar.
Snabb leverans var ett plus .
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Mattias Petterson

#6 » 18:42:28, 13-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas du inte har några större krav på utseendet av svetsfogen.
Ska det bli bra ska du ha pulsmig.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Fuskmek (trådstartaren)

#7 » 19:18:54, 13-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inga större krav bara hållbarheten är godtagbar. Var ute och provsvetsade lite, blev väldigt mycket sot kring svetsarna, skyddsgas problem ? Eller den bristfälliga rengöringen jag gjorde?
Trots allt verkar trådmatningen fungera någorlunda men ett problem med detta undermåliga slangpaket är ju att trådmatningen startar före skyddsgasen så precis i början av svetsen blir det dåligt med gasskyddet.
Med tanke på slangpakets problemen så avråder jag från att köpa denna svetsen utan få tag i en med utbytbart paket.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Mattias Petterson

#8 » 20:02:44, 13-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för alu du ska svetsa?, nya rena bitar eller något som legat på sjöbotten?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Fuskmek (trådstartaren)

#9 » 20:12:05, 13-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är begagnade delar tex några rör i en ställning där den tidigare svetsen har spruckit och liknande, inga båtar men mindre delar som på något sätt behöver en lite svetslagning.
Det kan bli lite nytillverkning med durkaluminium till små ramper vid någon dörr tex.
Jag vet redan att det vore bättre med tig men det får vänta på lite bättre tider.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

AN

#10 » 20:26:06, 13-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fuskmek skrev:Jag vet redan att det vore bättre med tig men det får vänta på lite bättre tider.


Vid reparation av gamla saker, av okänd legering är det inte säkert tig är bättre.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Fuskmek (trådstartaren)

#11 » 19:23:35, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått lite problem med att identifiera vad det sitter för typ av motor i denna spool-gun. I Biltemas svets sitter det en 24v, hade hoppats att det skulle vara samma i denna så jag kunde tjuva strömmen vid matarmotorn men denna är helt omärkt. Det måste väl vara en likströmsmotor i alla fall ? Hastighets reglaget på handtaget går väl inte att använda vid direkt koppling utan det är avpassat för det fabrikatet som den egentligen är avsedd för.

Bild
Bild
Med detta inlägg visar jag min totala okunskap i elektronernas värld men det bjuder jag på :grin:
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

magloman

#12 » 20:29:20, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör du ren Argon som gas?

I övrigt tror jag inte det funkar till annat än nya grejer. Man behöver tig med dess alternerande ström för att rensa ur materialet så det binder.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Fuskmek (trådstartaren)

#13 » 21:16:53, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ren Argon , Vet som tidigare sagt att tig är bättre på många sätt men har tänkt prova ändå med mig. Då det gäller gammal aluminium så borde det väl fungera hjälpligt med att slipa ur mycket noggrant för inne i den rena metallen ska det väl inte vara någon större skillnad mot ny. Nu är detta mera av ett provande av denna möjlighet att använda enklare saker för ett inköp av tig står på listan även om det troligen blir en kina tig av Stahlwerks modell s
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

AN

#14 » 23:34:44, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du testa att svetsa på någon skrotbit, precis innan du svetsar, det du ska svetsa, så att du är säker på att du har gas framme vid munstycket?
Eller sitter kanske gasventilen uppe i Spool-gun munstycket? Har ingen erfarenhet av spool-gun.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

ghaven

#15 » 03:45:21, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskiner som er beregnet for alu har en justering som heter burn back og gjør at ikke tråden brenner fast i munnstykket, og utstikket som mates etter strøm kutt kan justeres, men det går å lære seg en egen teknikk med pistolen over tid selv med maskiner som ikke skal kunne sveise alu. Men for min del smeltet jeg noen spisser på mitt første apparat før teknikken satt
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se