Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Slaghack/betesputs/slåtterbalk till Grålle

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera vallmaskiner här

Macco_Pe (trådstartaren)

#1 » 15:19:49, 13-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Väldigt ny i ämnena men försöker snabbt plocka upp. Jag har nyligen blivit med ca 2ha betesmark som i många många år varit eftersatt. Iom detta skulle jag vilja under året flera gånger slå/putsa för att ge gräset och betet en ärlig chans igen mot nässlor och övrigt. Jag har en Grålle sedan tidigare och vill ogärna köpa en annan traktor och undrar sålunda om någon har konkreta råd på vad för redskap/setup min Grålle skulle kunna bestyckas med för att klara av uppgiften?

Gärna länk eller beteckning på något ni vet är bra/fungerar?

Mvh,
M
Macco_Pe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:01, 12-06-2018
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TE A-20



eqlazer

#2 » 19:02:40, 13-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådan här Votex betesputs kör vi med en MF35
https://www.blocket.se/varmland/Betespu ... ?ca=15&w=3

Vid tjockt gräs så får man sänka hastigheten lite, annars är det inga större bekymmer med effekten.
Blir ju inte lika bra som men en puts med vertikala slagor, men de har ju också ett helt annat effektbehov för samma arbetsbredd.
eqlazer
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:25, 06-01-2015
Ort: Göteborg / Lysekil
Sverige

johaniskogen

#3 » 20:34:25, 13-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att du behöver adapter till pto för att kunna koppla standart pto axel till den
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

mathiast

#4 » 21:14:28, 13-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mf35 är väl bättre lågväxlad än grållen??
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Macco_Pe (trådstartaren)

#5 » 21:25:11, 13-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar! Ja Grållen är ju inte så lågväxlad och Mf35 är vad jag förstått betydligt ”mer” traktor än sitt tidigare syskon....

Det gör mig inte så mycket om jag tvingas köra med mindre bredd etc, jag vill bara ha något som fungerar.
Macco_Pe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:01, 12-06-2018
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TE A-20

nikoneer

#6 » 21:48:57, 13-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag putsade under ett antal år ca 1,5 ha hästbete, med mycket ogräs, nässlor, rator och enstaka slyskott. Då körde jag med en 1m slaghack utan strut, ombyggd med pivoterande hjul och upphängd i hydraulsamarna. Den hade "paddlar" som slet av gräset och blåste det imponerande långt bakåt...
Stackars grålle fick slita med den mackapären, det gick tungt... det hade säkert gått lättare med Y-slagor, men utan oberoende pto och lågväxel är det lagom kul att köra om det är mycket vegetation...

Idag "putsar" jag med slåtterbalk som tar typ 180 cm, kräver lite effekt och klipper snyggt. Lätt att köra under träd, lyfta ut i hörn osv, men buskar, stora sorkhögar och sånt tar hårt på knivarna. Det klippta blir ju också liggande i stället för sönderhackat...

Kontentan är nog att det hänger på hur markerna ser ut, hur mycket sten och sly som finns etc. Slåtterbalk, vertikalklippare med Y-slagor eller rotorputs på ca 1,5 m är mina tips!

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
nikoneer
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:01, 04-01-2014
Ort: Skänninge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA-20

Macco_Pe (trådstartaren)

#7 » 22:16:57, 13-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så det går att köra en slaghack, om än med kort längd och utan strut? Kansle är värt att kolla sådan? Grållen har 23hk, skulle det funka att köra en anpassad för 15-30 säg fast utan strut?
Macco_Pe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:07:01, 12-06-2018
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TE A-20

roddjer

#8 » 23:04:09, 13-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

eqlazer skrev:Sådan här Votex betesputs kör vi med en MF35...


Bild

Lägger in bild för framtida referens. (Blocket-annonser har ju en tendens att försvinna med tiden...) :smile:


Hänger på med en bonusfråga. Är i en liknande sits som TS med lite gammal betesmark som skulle behöva ansas. Har tillgång till en slåtterbalk, tror jag, behöver en del fett och olja på sina ställen sen får vi se. :klia:

Även om balk finns så har jag inga möjligheter att ta vara på det som slås. I det fallet antar att det bästa vore en betesputs för hacka sönder gräset och "återföra" det till marken. Om man nu endast har en slåtterbalk att tillgå, ska man slå och låta det ligga, eller gör man bättre i att låta det stå, om man inte kan ta reda på det?
:klia:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

busholle

#9 » 08:33:14, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En vanlig gammal slåtterbalk ger snyggt och kort snitt. Låter man det ligga utan åtgärd så växer det mycket fort igenom. Har man en vält så går det att skramla över det med den så det får ordentlig markkontakt.
Det värsta man kan putsa med är rotorslåtterkross, de samlar ihop för mycket och lämnar det så tjockt att det tar veckor innan det växer igenom.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

roddjer

#10 » 11:18:09, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Ingen kross alltså. Det var som tusan. :klia:

Va bra, då är man är på rätt spår alltså. Härligt! :thummar:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

kimmen

#11 » 11:27:31, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte på en slåtterkros med hammarslagor, möjligt vis med vassa Y-slagor. Den kommer att få arbeta onödigt hårt, inte värt tycker jag
Min Kubota 4200 45 hk fick slita ont med hammarslagor, då är krossen bara 165, mycket lättare med Y-slagor och med ett ordentligt utblås, annars blir det bara klumpar av gräset och ängen blir knölig
Har ej provat slåtterbalk, men funderar på att köpa en beg. och prova
Tänk också på att hjulen från traktorn trycker ned gräset där krossen inte kommer åt, har du smal kross får du köra många strängar och det blir mycket hjulspår som gräset snabbt växer upp ur, ser inget kul ut
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till Vallmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se