Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvarvning/fräsning/borrning/slipning

Ljusledare - tillverka själv?

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera skärande bearbetning (svarvning, fräsning, borrning, slipning) här

Holger (trådstartaren)

#1 » 14:20:55, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan,

jag skulle vilja belysa en (plexiglas-)platta från sidan och få en jämn ljusfördelning.
Det fungerar naturligtvis bara om ljuset strös på vägen genom plattan, annars går ljuset in på ena sidan och kommer ut på andra.
Exempel: http://www.flaechenlicht.kaufen

Det hela ska användas till en gnisskyddsplatta framför vår kamin.
LED-bandet (1100lm per meter) lyser mot kaminen.

Uppbyggnaden blir (från golvet och upp):
3mm ytjämnande material med hård ovansida
6mm ljusledare
tunn frostad folie (nedåtriktad)
6mm säkerhetsglas

Bild

Bild

Jag har sett olika lösningar, lasergravering av ytan, borrade hål osv.
Någon här som har en lösning eller som håller på med sånt här?

Kan man ta en stor platta och helt enkelt borra tusentals 1mm-hål i ett regelbundet mönster och få önskad effekt med överliggande frostad folie?

/Holger
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



jpd

#2 » 15:32:35, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske kan funka att blästra en plexiskiva på ena sidan?
Poängen är väl bara att undvika totalreflektion så att ljuset läcker ut istället för att ledas vidare i skivan.

Om du vill ha ett lysande mönster / text / logga måste det nog till gravering eller liknande.

(Ps: har mycket liten praktisk erfarenhet av ljusledare men har hyfsad koll på fysiken bakom.)
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Holger (trådstartaren)

#3 » 15:56:10, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Logga/text vill vi inte ha, bara jämnt ljus i hela plattan.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Rubert

#4 » 18:47:45, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad du söker är väl ungefär som backlight för platta bildskärmar, ljus in frånsidan och en jämt belyst yta som resultat.
Reverse engineering på en gammal bildskärm kanske kan ge något
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

jorgen.isaksson

#5 » 20:40:30, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur vill du att ljuset ska spridas? Ska det bara synas efter kanterna eller över hela plattan. Ska det synas över hela behöver plexit blästras. Sedan borrar du 3mm hål som du sätter in lysdioder i. Behövs inte några tusentals om det är bra spridning på lysdioderna.

Jag gjorde så med en glowpad till datorn får många år sedan. Gör en bildsökning på "glowpad mousepad" så ser du liknande.
jorgen.isaksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:29:08, 19-11-2007
Ort: Orust
Sverige
Maskin: Yanmar B37-V
Fiat 45-66
Ransomes 350D
Volvo Krabat 425
Grålle TED
Allis Chalmers G

Holger (trådstartaren)

#6 » 09:53:16, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Ljuset ska helst synas över hela plattan, inte bara vid kanterna.
Jag har LED-stripes som ger 1100 lumen per meter. Jag tänkte inte sätta dioder över hela plattan, utan den ska belysas från sidan.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Holger (trådstartaren)

#7 » 09:59:45, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rörande glow pad mousepad så är det just detta jag vill undvika:

Bild
Originalets URL: http://www.loneoceans.com/lo_main/labs_01/glowpad/digi2.JPG


Dvs om jag lyser in i en platta längs kanten så färdas ljuset till andra sidan och ut där.
Jag vill alltså att hela plattan ska lysa, som om det satt en stark lampa på avstånd rakt bakifrån:

Bild
Originalets URL: http://www.lichtraum-lrm.de/s/cc_images/cache_2472518459.jpg
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Ulf

#8 » 21:31:24, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror väl på vilken vinkel de lyser on i sidan med.
Sedan bör som några skriver, skivan blästras fint för att det ska lyssa där.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Holger (trådstartaren)

#9 » 10:23:36, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska fungera med 90 graders vinkel, alltså direkt från sidan.

Hittade igår en tillverkare som gjuter plexiglas med partiklar i.
Helt genomskinligt.
Man lägger en frostad skiva över så att ljuset sprids ännu bättre.

http://www.plexiglas.de

https://www.plexiglas-shop.com/DE/de/pl ... mbq0qfweeb
https://www.plexiglas-shop.com/pdfs/de/ ... ing-de.pdf

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Stridis2

#10 » 12:45:52, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag började skriva detta i morse men blev avbruten innan jag hann posta, så ha överseende om något redan är besvarat. Fortsätter med nya kommentarer efter det gamla inlägget.

Vi har diskuterat detta tidigare har jag för mig. Jag tror du kommer få stora problem att klara det som du önskar. Jag gissar att du måste blästra ner ytan från full tjocklek i kanterna till ingenting mitt på. Detta bör göras i en elliptisk form, alltså så lutningen blir brantare ju närmare centrum du kommer.
Har du bara en slät skiva kommer ljuset att studsa mellan ytorna och komma fram på andra sidan lysdioden. Ytterst lite kommer att komma upp på ytan 90 grader från lysdioden.
Blästrar du hela ytan likformat så kommer ljuset att avta ju längre in du kommer.

Nästa sak som kan bli problem är att ljuset kommer att studsa hej vilt inne i skivan. Varje gång det studsar mot någon yta (och vid blästring så blir det massor med ytor att studsa mot!) så fasvrids ljusvågen 180 grader. Detta gör att på vissa punkter kommer ljuset att förstärkas och på andra så kommer det att försvinna. Om detta har någon praktisk betydelse vet jag inte, jag tror knappt det men ville ändå nämna det.

Jag tror att du antingen får finna dig i mousepadsexemplet ovan, lägga ner hela projektet, köpa en färdig (och troligen dyr) lösning eller fundera om på konstruktionen.
Skulle jag byggt något liknande hade jag belyst bakifrån och önskat relativt lång kastlängd för ljuset. Jag förstår om du inte vill sänka golvet en meter under kaminen, men är det möjligt att sänka det något? Längst ner lägga så tätt det går med lysdioder, därefter en plexiskiva med rombformat mönster neråt, sedan en helmatt skiva (båda kan vara i samma skiva om du hittar någon sådan) och överst din härdade glasskiva.

Vill man ha det ytterligare häftigt / nördigt kan man ha LED man kan ändra färger på. Nästa steg är en matrisstyrning så man kan tona ytterkanterna mörkblå och ljusare blå ju längre in man kommer mitten (eller vilka färger / mönster man vill).
Det finns färdiga system till LED-väggar som används på scen, men dessa har oftast för låg upplösning för att det ska bli snyggt på nära håll. Finns väggar för reklamjippon och liknande som kanske kan fungera, men de har ingen som helst erfarenhet av.

Hur stor yta är det som ska belysas? En variant är att köpa en billig LED-TV och sänka ner i golvet. Själva trägolvet ska dölja kanten på TV:n. Härdad glasskiva över. Sedan styra TV:n via dator. Då kan du lägga på vilken ljusstyrka, färg och mönster som du vill.

Nu blir det nyskrivet igen. :mrgreen:
Den där plexiskivan du länkade till såg intressant ut, även om mina tyskakunskaper inte är vad de borde vara. Jag har för mig jag nämnde principen förra gången vi diskuterade saken. Men du kommer att få svagare ljus i mitten än längst ut vid kanten, i alla fall om partiklarna i skivan är jämt fördelade. Om det blir så stor skillnad att det stör? Ja, det vet jag inte. Köp en och prova, vi gillar ju projekttrådar här på M. :eat: Rör det sig om ljus blir i alla fall jag än mer intresserad (även om det är rörligt ljus som jag är riktigt intresserad av).
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

tracker

#11 » 12:53:44, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har dessa paneler i undertak, köp en och kopiera, är 9mm tjock.
Är förmodligen ledstrips infräst samt frostat glas.
Finns i 60x60 och 60x120 och är dimbar.

https://www.malmbergs.com/Products/9970004
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Holger (trådstartaren)

#12 » 13:53:58, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

TACK för era svar ideer och tips!
Utmärkt!

@Stridis2: Just de där fenomenen du nämner vill jag undvika.
Jag tror jag har hittat en gansla bra och jämförelsevis "odyr" läsning med plexiglas.de
De rekommenderar ett visst djup, t.ex. 300mm om man belyser från en sida, men mina LED-stripes har 12W och 1100lm per meter, de är ganska starka så det kan gå vägen även om vi har mer yta att täcka. Det gör inte så mycket om belysningen inte blir 100% jämn, men med opal-skivan som ska ligga på plexiglaset har jag förhoppning om att det kan bli bra.

Vi valde en dimbar lösning på LED-stripen. Men inte RGB eftersom jag inte gillar det i hemmet.

Det jag måste hålla koll på lite är kylningen av LED-stripen. Jag kommer förmodligen att montera den i en U-profil av aluminium.


@tracker: Problemet med panelen i länken är att vi har en ganska "komplicerad" form som ska fyllas.
MEN den länken har bokmärkts tills vardagsrumsbelysningsprojektet drar igång! :grin:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Stridis2

#13 » 20:45:17, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men en homogen fördelning av partiklarna som bryter ljuset så kommer du att få svagare ljus ju längre bort från ljuskällan du kommer. Det finns helt enkelt inte så mycket ljus kvar eftersom det har "försvunnit" genom att brytas mot ytan på vägen. Det hjälper inte hur mycket ljus du pytsar in på sidan, det blir ändå ojämnt. Om det stör vet vi inte förrän du har provat.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Holger (trådstartaren)

#14 » 12:05:34, 17-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ojämnt blir det helt klart ... men jag tror inte att det kommer att störa, effekten kan ju till och med bli trevlig/bra.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Ulf

#15 » 13:52:57, 17-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade en liknande idé, fast ett vitrinskåp och glashyllor. Men genomlysning i kanten.
Men en vecka innan montering gav vi borr skåpen...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61


Återgå till Svarvning/fräsning/borrning/slipning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se