Då är det väl dags för en liten uppdatering igen om ni inte hunnit att glömma bort tråden. Det är inte mycket tid man har att lägga i verkstaden när man har en dotter på strax över ett år och jobbar heltid
Alla 2,5 motorerna har plockats ned och många av delarna är rengjorda och redo för avsyning. Många av momenten är improviserade av mig efter bästa förmåga, så jag tar gärna emot kommentarer kring var jag tänkt rätt eller fel!
Vi börjar väl med de två cylindrar jag har:
För att kunna bedöma skicket på cylindrarna och inte stirra mig blind på repor så honade jag dem med en improviserad honingsrigg bestående av:
En gammal långpanna
En träkloss att lägga cylindern på
Ett honingsverktyg från bilbuttriks
En skruvdragare
En oljepump från Lidl
En bit bromsrör
En liter motorolja
Oljepumpen fick suga
olja från långpannan och via bromsröret pytsa in den i cylindern. Jag började med fina stenar på honingsverktyget för att avverka lagom mycket så att ytliga repor försvann och avslutade med grova stenar för att göra en ny krysslipning.(Tyvärr inga bilder på denna "setup")
Spontant tycker jag att cylinder 1 ser anständig ut, tillräckligt bra för att mäta om den i övrigt är användbar.
Ventilsätena slipades en aning med
ventil och slippasta för att få bort sot och skapa sig en bild av hur de låg an. Det är svårt att fånga på bild, men min bedömning är att sätena måste fräsas för att det ska kunna tänkas fungera bra.
Ventilerna ligger
ungefär lika högt i sätena, vilket är bra antar jag.
Repris på cylinder två. Även denna tycker jag ser tillräckligt anständig ut för att gå vidare.
Ännu sorgligare ventilsäten.
Här ligger dock avgasventilen betydligt djupare.
Värme och avsaknad av blyad bensin antar jag. Något man kan åtgärda? Spelar det någon roll?
Kolvarna. Här har jag ritat på linjer för att underlätta för mätningen.
Min okulära bedömning av
kolv ett säger att den är i okej skick.
Kolv nummer två är lite ledsnare, men ändå helt okej.
Kolv nummer tre var riktigt ledsen, så den går bort. Mätte dock ändå upp den för skoj skull, men det kommer vi till senare.
Lite kolvringar.
Kompressionsringarna hade visst två olika profiler, vilket jag inte lade märke till när jag demonterade. Den ena har ett rektangulärt tvärsnitt och den andra har en fas. Någon som vet varför och vilken som bör sitta var?
En av kolvringarna var till och med skev, det kan ju inte vara bra... Någon som vill spekulera i hur det har gått till?
Här är ventiltryckare till bägge motorerna. De ser fina ut bortsett från lite rost, tycker dock inte att den borde spela så stor roll. Inga vändkanter som går att se eller känna, verkar lovande!
Och till sist, ventilerna till bägge motorerna. Dessa är rostiga, men jag ser ingen rost på något ställe där den är till skada. Tänker jag rätt?
Vidare så går det varken att känna eller se några vändkanter, vilket känns positivt. Man kan se att skaften är lite repiga, men man kan inte känna reporna.
Så, över till mina mätningar då:
Jag använde mig av en vanlig utvändig tvåpunktsmikrometer till följande mätningar, måtten är i mm
Jag började med ventilerna:
Ventil 1:
0˚Nära talrik: 6,94
0˚Nära tryckare: 6,93
90˚Nära talrik: 6,94
90˚Nära tryckare: 6,93
Ventil 2:
0˚Nära talrik: 6,94
0˚Nära tryckare: 6,94
90˚Nära talrik: 6,94
90˚Nära tryckare: 6,94
Ventil 3:
0˚Nära talrik: 6,94
0˚Nära tryckare: 6,93
90˚Nära talrik: 6,93
90˚Nära tryckare: 6,93
Ventil 4:
0˚Nära talrik: 6,94
0˚Nära tryckare: 6,94
90˚Nära talrik: 6,94
90˚Nära tryckare: 6,94
Den relativa avvikelsen ser ju inte så hemsk ut, frågan är vad det nominella måttet är? Jag har sökt med ljus och lykta efter en verkstadshandbok på denna motor, men hittar ingen.
Samma sak gjordes med ventiltryckarna:
Ventiltryckare 1:
0˚Nära talrik: 11,98
0˚Nära tryckare: 11,99
90˚Nära talrik: 11,98
90˚Nära tryckare: 11,99
Ventiltryckare 2:
0˚Nära talrik: 11,98
0˚Nära tryckare: 11,98
90˚Nära talrik: 11,98
90˚Nära tryckare: 11,98
Ventiltryckare 3:
0˚Nära talrik: 11,98
0˚Nära tryckare: 11,98
90˚Nära talrik: 11,97
90˚Nära tryckare: 11,98
Ventiltryckare 4:
0˚Nära talrik: 11,98
0˚Nära tryckare: 11,98
90˚Nära talrik: 11,98
90˚Nära tryckare: 11,97
Inte heller här är det några dramatiska avvikelser, men vad det nominella måttet är får vi sia om.
På kolvarna gjorde sex mätningar vardera:
Kolv 1: (nominell
diameter stämplad i kolvtopp: 71,93)
In linje med
kolvbult, topp: 71,60
In linje med kolvbult, mitt: 71,86
In linje med kolvbult, botten: 71,68
90˚ mot kolvbult, topp: 71,52
90˚ mot kolvbult, mitt: 71,82
90˚ mot kolvbult, botten: 71,92
Kolv 2: (nominell diameter stämplad i kolvtopp: 71,91)
In linje med kolvbult, topp: 71,61
In linje med kolvbult, mitt: 71,75
In linje med kolvbult, botten: 71,79
90˚ mot kolvbult, topp: 71,62
90˚ mot kolvbult, mitt: 71,84
90˚ mot kolvbult, botten: 71,90
Kolv 3(den skurne): (nominell diameter stämplad i kolvtopp: 71,93)
In linje med kolvbult, topp: 71,56
In linje med kolvbult, mitt: 71,75
In linje med kolvbult, botten: 71,75
90˚ mot kolvbult, topp: 71,41
90˚ mot kolvbult, mitt: 71,75
90˚ mot kolvbult, botten: 71,84
Cylinderdiametern mättes med både invändig trepunktsmikrometer, invändig tvåpunktsmikrometer och cylinderindikator:
Trepunktsmätningen gjordes två gånger på varje position och
mikrometer vreds ca 60 grader mellan mätningarna:
Cylinder 1:
Topp: 72,10 respektive 72,10
Mitt: 72,10 respektive 72,09
Fot: 72,03 respektive 72,03
Cylinder 2:
Topp: 72,11 respektive 72,10
Mitt: 72,12 respektive 72,11
Fot: 72,03 respektive 72,03
Tvåpunktsmätningen gjordes för att kolla på ovaliteten närmare bestämt, och kunde av praktiska skäl bara göras vid topp och fot:
Cylinder 1:
I linje med kolvbult, topp: 72,12
I linje med kolvbult, fot: 72,13
90˚ mot kolvbult, topp: 72,14
90˚ mot kolvbult, botten: 72,09
Cylinder 2:
I linje med kolvbult, topp: 72,17
I linje med kolvbult, fot: 72,10
90˚ mot kolvbult, topp: 72,15
90˚ mot kolvbult, botten: 72,08
Vidare så användes en cylinderindikator som nollades på 72,00 mm med hjälp av en utvändig mikrometer. Totalt sex mätningar gjordes per cylinder och det som noterades var avvikelsen från 72.00 mm.
Cylinder 1:
I linje med kolvbult, topp: -0,09
I linje med kolvbult, mitt: -0,06
I linje med kolvbult, fot: -0,02
90˚ mot kolvbult, topp: -0,12
90˚ mot kolvbult, mitt: -0,13
90˚ mot kolvbult, botten: -0,10
Cylinder 2:
I linje med kolvbult, topp: -0,12
I linje med kolvbult, mitt: -0,07
I linje med kolvbult, fot: -0,02
90˚ mot kolvbult, topp: -0,14
90˚ mot kolvbult, mitt: -0,12
90˚ mot kolvbult, botten: -0,6
Vidare så använde jag en
indikatorklocka för att kolla på
spel mellan ventiltryckare, ventil och respektive
styrning. Mätningarna gjordes på båda sidor om respektive styrning och i två riktningar där det var görbart:
Ventil 1:
0˚ Skaft: 0,10
90˚ Skaft: Ej görbart
0˚ Talrik: 0,35
90˚ Talrik: 0,40
Ventil 2:
0˚ Skaft: 0,10
90˚ Skaft: Ej görbart
0˚ Talrik: 0,40
90˚ Talrik: 0,35
Ventil 3:
0˚ Skaft: 0,10
90˚ Skaft: Ej görbart
0˚ Talrik: 0,35
90˚ Talrik: 0,40
Ventil 4:
0˚ Skaft: 0,1
90˚ Skaft: Ej görbart
0˚ Talrik: 0,65
90˚ Talrik: 0,50
Ganska skrämmande spel i styrningen? Kan tänka mig att detta förklarar lite om varför sätena såg lite sorgliga ut och att motoroljan var förbrukad i de kompletta motorer som jag demonterat.
Ventiltryckare 1:
0˚ Skaft: 0,03
90˚ Skaft: Ej görbart
0˚ Talrik: 0,06
90˚ Talrik: 0,06
Ventiltryckare 2:
0˚ Skaft: 0,01
90˚ Skaft: Ej görbart
0˚ Talrik: 0,02
90˚ Talrik: 0,05
Ventiltryckare 3:
0˚ Skaft: 0,03
90˚ Skaft: Ej görbart
0˚ Talrik: 0,05
90˚ Talrik: 0,07
Ventiltryckare 4:
0˚ Skaft: 03
90˚ Skaft: Ej görbart
0˚ Talrik: 0,05
90˚ Talrik: 0,11
Dessa spel verkar väl dock inte vara så farliga?
Till sist mättes även ringgapen, ungefär 30 mm ned i cylindern:
Kompressionsring 1: 1,6 mm
Kompressionsring 2: 1,3 mm
Kompressionsring 3: 1,25 mm
Kompressionsring 4: 1,0 mm
Kompressionsring 5: 1,6 mm
Kompressionsring 6: 0,9 mm
Oljeskrapring 1: 4,05
Oljeskrapring 2: 3,5
Oljeskrapring 3: 5,15
Puh, det var ett långt inlägg detta... Jobbigt att skriva och ännu mer imponerande om någon läser ända hit. Hur som helst så har jag aldrig gjort detta förut, utan har mest improviserat och resonerat med mig själv. Så jag tar gärna emot kommentarer om genomförandet och val av mätningar. Egentligen hade jag tänkt att resonera lite kring mätningarna också, men nu orkar jag banne mig inte skriva mer, så det får bli en annan dag.