Lyfte fram kompressorn för att lättare kunna skruva. Än en gång kom teleskoplastaren till god användning.
Fick upp maskinen i rätt skruvhöjd och lätt att ställa in spannar under.
Tömde ut kylvätskan och spolade igenom motor och
kylare så gått det gick för att bli av med föroreningar. Körde därefter in maskinen på gården för att slippa springa så mycket med verktyg och liknande. Lite
luft i däcken så såg redan maskinen mycket gladare ut.
Fick byta samtliga kylarslangar eftersom den undre var en universalslang med en ganska ful knäck på, och de båda andra simulerade springvatten.
Bränslefiltret med glaskopp läckte också, så ett nytt sådant inhandlades och monterades.
Så, nu går motorn hyfsat...
När kyl och
bränslesystem var täta (bortsett från kylarlocket som
saknar halva packningen) så vattenfylldes tanken och provtrycktes. Lite nervöst, men tanken i sig verkar vara tät. Ett rör mellan tank och säkerhetsventil har en rostpor, säkerheltventilen sluter inte tätt direkt efter att man har släppt denna samt dräneringskranen är inte helt tät.
Men på det stora hela känns det riktigt hoppfullt.
En del våld medelst
slägga och lite
olja så fungerade stödbenet igen.
Skylt på kompressorblock. Misstänker texten säger
Kompresor typ: ST32Z
Tillverkningsnummer: 8535
Driftstryck Atö: 7
Max varvtal: 1500
Tyvärr kan jag inte tyda texten under om vilka oljor som rekommenderas. Någon som har förslag på vad det kan vara? Det jag kan se är (ursäkta eventuella felläsningar)
BP Enagrol ??? 100
Ca??? Oil
Esso Nec??? 50
Gulf
Mobil DTE
Nynäs TD???
Shell Tapa O???
Sun
Oil Sunl???
Skylt på tank. Texten säger
Behållarens nummer: 2092
Rymd liter: 145
Arbetstryck max Atö: 9
Provtryck (vatten) Atö: 11
Tillverkad: 1960
Besiktigad: 12 12
Besiktningsman: 879
Minneslista för mig själv. Återstå att göra innan den går att använda ordentligt:
* Rosthål på rör mellan tank och säkerhetsventil
* Dräneringskran läcker en aning
* Säkerhetsventil sluter inte tätt direkt efter man har släppt den
* Tryckluftskolv som styr varvtalssänkningen kärvar lite, sänker inte alltid max. Ev. ventilen som styr kolven som strular.
* Motorn går inte upp på vad jag tycker är fullvarv. Ska mäta varvtalet. I så fall så är det regulatorn i pumpen som strular.
* Byt olja i motorn.
* Byt olja i kompressorn.
* Axeltätningen genom ventilkåpan för ventillyftmekanismen läcker.
* Elsystemet fungerar inte.
* Laga avgasrör.
* Byta kylarlock.
Några frågor som jag hoppas någon har svar på:
* Kommer fortfarande inte en droppe diesel i returröret från spridarna. Ska det vara så?
* Smörjning av insprutningspumpen. Det verkar som eventuellt
läckage från pumpsegmenten går ner i underdelen av pumpen. När här är för mycket diesel rinner detta ut genom ett dräneringsrör. Är detta korrekt, eller ska man ha någon tjockare olja i botten av pumpen?
* Förslag på vad för olja jag ska ha i kompressorblocket?
* Någon som vet något mer om maskinen? Allt från hur man uttyder modellnummer, info om viken motor det kan tänkas vara (än så länge har det passat med Fordson Major-delar jag har beställt), hur har kompressorn sett ut original med kåpor (bilder?
), färg osv..
Jag tycker det verkar lite konstigt att man byggt en tvåstegs
kompressor som bara får leverera 7 Atö och satt denna på en tank som bara får ha 9 Atö arbetstryck??? Borde ha gått bra med en enstegs kompressor för så lågt
tryck, eller?