osla skrev:Myhran skrev:En bil är inte bättre än det skicket den säljs i, vem som ägt bilen innan spelar mindre roll, det jag kan se som fördel med leasingbilar är att de oftast haft någon form av serviceavtal vilket medför att service utföra bra, det jag kan se är att det spelar ingen roll om bilen är en leasing bil eller ej det ägarna är lika pedants med sina leasingbilar som de är med sina privata över lag, en som missköter sin leasingbil missköter även sin privatbil. Det går lite hand i hand.
Så kolla skicket och är du nöjd med det köp!
Fast då är det följt service schema till punkt och pricka, hade det varit
olje och filter yta med tusen mils intervall spelar det ju ingen roll, men idag har väl dom flesta 3 tusen mellan dom vilket är åt helvete för mycket oavsett
olja. Vilket då medför att det med största sannolikhet inte bytts mellan ordinarie service som en privatägd bil med en mer noga ägare med största sannolikhet hade gjort av gammal vana
De som byter olja mellan service växer tyvärr inte på träd längre, att säga att ex longlife service ej fungerar tycker jag är lite missvisande,
Man kan inte serva ihjäl en bil och en eloge till de som byter olja oftare än vad serviceintervaller säger,
Att hitta en bil där första ägaren bytt olja mellan service de går att räkna på en hand under de 16år jag arbetat med vag koncernens fordon,
Sköter man intervallet för vad det är i just vag bilar fungerar det! För någon 3000mil intervall finns där inte, det finns däremot en flexibel serviceintervall som beräknas utav fordonets dator, problemet blir de som fortsätter köra när servicelampan lyser och kör flera hundra mil över för det ska ju vara 3000mil, men att lampan tändes på 2300mil det ignorerar man helt,
Nu kommer någon tillägga Vw 1.8t som koxade igen, men detta problem fanns även på de bilarna med fast 1500mil intervall, detta löstes med ett större oljefilter för att få upp oljemängden till 3,9liter så oljan skulle hinna kyla ner, problemet fanns inte i den tvärställda 1.8t som hade 4,5 liter oljevolym. Men med samma motorkonstruktion.
Detta va år 2001. Mkt vatten har runnit under broarna och vi kan nu säga att vi har bilar med en teoretisk oljeintervall på 4000mil i Crafter, Amarok och transporter inga bilar som går snällt och oftast leasingbilar.
Dock att hitta privatägda fordon som är extra servade skulle jag tro att de är väldigt ovanligt,
Oj så långt detta blev då
detta är en sammanställning av den erfarenhet jag har och om det är rätt eller fel det får väl tiden utvisa