Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Fråga om fälgar på en gammal VW-pickis

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

roddjer (trådstartaren)

#1 » 21:58:27, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
En till biltråd hastigt på. :grin:

Gick förbi Sprutt-i-bang-bang tidigare ikväll, en gammal VW-pickup från -88 som Bilprovningen ännu inte släppt ut på grönbete. Tyvärr. Ska väl ta tag i det "nå tag"... :grin:

Nåväl. slängde en blick ned på hjulen och kom och tänka på en sak, som jag visserligen noterat tidigare, men fallit i glömska. Kolla navet i bilden. Fälgen "hänger" inte på navet, utan sitter "bara" fast i skruvarna. Jag kan inte påminna mig om att jag sett liknande på någon annan bil. Det behöver förvisso inte betyda nåt alls, men.. ska det se ut så här?
Tycker det skulle kännas bättre om fälgen vilade på navet. Har jag fått olämpliga fälgar med på köpet? Fälgen till vinterdäcken ser inte likadan ut, där är det ett cirkelrunt hål som jag tror smiter åt runt navet.Hade inget med mig att mäta med så jag vet inte 100%. Latmasken slog till och tvingade mig att inte hämta nyckeln till garaget där mätdonen finns...

Bild


Gå till lösningen
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



torbjorn_forsman

#2 » 22:07:03, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Originalfälgarna till VW T3 ska se ut sådär (jag kollade just, både sommar- och vinterfälgarna till min 82'a är av precis det utförandet). Det finns många äldre bilar av andra märken som också har fälgarna centrerade enbart med hjälp av hjulbultarna. T ex Saab V4, DKW, franska bilar där fälgarna är ritade och levererade av Michelin, VW typ 1 (åtminstone de gamla 5-bultade fälgarna som användes ihop med pendelaxlar), ZAZ Tavria.

Kolla om du hittar någon VW-logga på vinterdäcksfälgarna eller om de är "piratfälgar".


Detta inlägg har valts som lösning


1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

fretchi

#3 » 22:10:04, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så ser det ut på t.ex. Volvo 140 också. Fälgarna centrerar mot skruvarna istället för navcentrum. Skruvarnas klämkraft är det som håller fälgen. Så länge hjulen hamnar i centrum är allt annat oväsentligt :)

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

jonnordvall

#4 » 22:20:39, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär ser dom ut på dom jag haft oxå:)
Riktigt kul att balansera dom utan styrning. Tunga c däck dessutom. Men funkar gör det
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

roddjer (trådstartaren)

#5 » 22:36:42, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
:svettas:

Pju, ett potentiellt problem mindre i alla fall, leta "nya" fälgar (+ omläggning). Skönt med kunniga Maskinister att kunna luta sig mot. :grin: :thummar:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

jonnordvall

#6 » 22:48:09, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reservhjulet är oxå sådär roligt... hängande under där fram. För det första brukar fästet sitta fast. Och för det andra är det ringt när det väl ramlar ner över en då man ligger där under. Och när man sedan ska upp med reservhjulet igen så är det nästan lika roligt......... Men det går som sagt:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

rospigg

#7 » 23:26:28, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag anser att en trång passning mellan fälg och nav är av ondo på en personbil.
(rost och smuts = bristande underhåll, som kan göra att man får bruka våld för att få fälgen från navet)
Det handlar om så små vikter att de koniska skruvarna/muttrarna centrerar och håller fälgen på plats.
Men, när fordonets vikt rör sig om ett ton per hjul eller mer, då blir det en helt annan sak!
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

ac tc

#8 » 08:52:55, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Navcentrering har mest med vibrationer dvs komfort att göra.
- men...hjulbultar och ingen navcentrering gör däckbytet till ett mindre he..te.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

roddjer (trådstartaren)

#9 » 09:07:16, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonnordvall skrev:Reservhjulet är oxå sådär roligt... hängande under där fram. För det första brukar fästet sitta fast. Och för det andra är det ringt när det väl ramlar ner över en då man ligger där under. Och när man sedan ska upp med reservhjulet igen så är det nästan lika roligt......... Men det går som sagt:)

Jaaaa, der Deutze' kvaliteee! :mrgreen:

Ja... ha? :klia:

Motsäger inte det här...
rospigg skrev:Jag anser att en trång passning mellan fälg och nav är av ondo på en personbil.
(rost och smuts = bristande underhåll, som kan göra att man får bruka våld för att få fälgen från navet)/Rp

...det här? Eller vadå, hur menar du?
rospigg skrev:Det handlar om så små vikter att de koniska skruvarna/muttrarna centrerar och håller fälgen på plats.
Men, när fordonets vikt rör sig om ett ton per hjul eller mer, då blir det en helt annan sak!/Rp


Utan att ha reflekterat mycket över det har jag bara antagit att man gör det bättre i att "hänga" hjulet på navet. Låta det ta alla krafter nedåt (skjuvning?), av bilens tyngd ned mot marken, och sen låsa hjulets position horisontellt med skruvar/muttrar så att det inte glider av navet. I bilden ovan får bultarna ta alla krafter, både axiellt och radiellt. Inbillar mig att dt är sämre. Eller missar jag nåt? :klia:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

PerJohansson

#10 » 09:12:48, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bultarna får inte ta någon radiell kraft, då skulle hjulet inte sitta kvar. Den radiella kraften tas upp av friktionen i förbandet.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

roddjer (trådstartaren)

#11 » 09:14:05, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Navcentrering har mest med vibrationer dvs komfort att göra..

Aah, utveckla gärna!

Hur motverkas vibrationer med tight anliggning mot ett nav?

Navcentrering. Finns risk att hjulet inte kommer sådär exakt på 100-dels millimetern exakt i mitten (utan nav) och därmed får hjulet en pytte-pytte-pytte-liten excentrisk rörelse som ger upphov till vibrationer? Är det en hållbar teori?


edit: (utan nav)
Senast redigerad av roddjer 09:19:48, 26-06-2018, redigerad totalt 1 gång.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#12 » 09:17:54, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Den radiella kraften tas upp av friktionen i förbandet.

Jahaa, på så vis. Ja, det köper jag rakt av. Friktion alltså. Jag fattar.

Då skulle man kanske kunna säga att det är av vikt att hålla dessa kontaktytor tämligen rena, insida fälg och .. ytan runt navet (vad säger man att det heter?)

Läste hållfasthetslära för typ 100 år sen eller nåt, kanske därför det där med friktion låter bekant.. :klia:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#13 » 09:30:39, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:...- men...hjulbultar och ingen navcentrering gör däckbytet till ett mindre he..te.

+1 på den.. :svettas:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

CountyBruff

#14 » 11:09:06, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ta en längre skruv med passande gänga,
kapa bort skallen, slipa ett mejselspår,
ersätt en hjulskruv med denna,
mycket enklare att byta hjul. :thumme:

3 personer gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

igelkottar

#15 » 11:10:03, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hå å hej, så har man tillverkat en hjulpinne. :mrgreen:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], patrik_7_6 och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se