Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Byta eller renovera AL-KO 1000kg axlar?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

Kallsmeden (trådstartaren)

#1 » 12:43:26, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Gissebo 1400 boggi som börjar bli mogen för lite översyn.
Saken är den att fjäderelementen sjunger på sista valsen, så frågan är skall man byta dessa eller byta axlarna komplett.
Axlarna är som sagt AL-KO 1000kgs som är friska annars.
Om man byter fjäderelementen, hur gör man bäst vid återmonteringen?
/Kallsmeden
Kallsmeden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:17, 23-12-2010



Skru'are

#2 » 13:09:16, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är inte att sätta ihop dem - det är att få isär dem. :djaevul:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#3 » 13:19:51, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är oerhört ovanligt att man försöker renovera en stum axel i dag. Vi hade tidigare en hydraulisk maskin för att dela och montera svängarmar på axlar, men den användes bara för att justera spårvidden på nya axlar med ibland på slutet, så den blev en del i en hembyggd vedklyv för grova bitar istället. Demonterade man en stum axel så blev 9 av 10 kasserade när de inspekterats så det var ingen ide att hålla på med detta. Det är t.o.m lite marigt att hitta rätt gummielement i dag när de säljs så oerhört få numera. :sad: Vi övertog axelpressen efter en stor firma som slutade med detta, och efter några år fick den ge plats för annat även här, men han som övertog den gjorde en grym vedklyv av den! Men hittar du någon som har en maskin i drift så lämna axlarna dit så får de dra isär dem, men det är stor risk att du får dem åter i delar även om de ser fina ut på utsidan. AL-KO rostar hårt i inre profilen. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Kallsmeden (trådstartaren)

#4 » 18:21:33, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok! Som jag misstänkte!
Vilka axlar skall man ha istället?
Fortsätta med AL-KO eller något annat t.ex BPW?
/Kallsmeden
Kallsmeden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:17, 23-12-2010

Claes Folkesson

#5 » 23:06:35, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bara erfarenhet av axlar från 00-05 med skulle ta bpw om jag fick välja.
Man såg till att allt rörde sig, i med en 4 mm borr i backspärren, justera sen bort med
borren. Funkade varje gång. Enaxlat släp .

Alko 2 axl transport, ett elände att justera exakt så backapärren funkar.
Kört med släppt stång utan broms i fyra år.
I år blev det bra och går att backa.
Aldrig gått i salt och ALLT ser nytt ut och rör sig.

Vet ej hur nya ser ut.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

LeifAndersson

#6 » 23:47:23, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AL-KO har köpt BPW "småaxlar" i dagarna, så det blir osäkert vad det blir av det! Men skit samma, vi har monterat Knott sedan flera år och de är det bästa alternativet rent servicemässigt. En bromsjustering på en Knott-axel tar fem minuter! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ac tc

#7 » 08:32:53, 28-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nyss renoverat bromsarna på mina Knott axlar även om dom heter Nieper ( tydligen knott idag ) och har efter att ha repat alko tidigare bara gott att säga om knott.
- bromsjusteringen kan man gott göra när man lägger om däck, tar inte ens fem minuter..backautomatiken är inbyggd i backarna och funktionen är skitenkel, kan knappt krångla och när man river isär och byter backarna så har men en ny backautomatik med automatik..

Sen är ju frågan hur väl påskjutet från alko? funkar med knott axlarna och vad bilprovningen säger om kombon.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Tias BM

#8 » 09:21:35, 28-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.transport-trading.se/
Kolla med dom här! Dom har renoverat axlar och säljer nya! Köpt mycket där och tycker det funkar bra!
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se