Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapVallmaskiner

Hjälp en nybörjare. Hur slipa knivar IH slåtterbalk?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera vallmaskiner här

Quarker

21:18:33, 29-06-2018

Hejsan! Jag hade behövt hjälp med hur jag bäst slipar knivar på
En IH slåttermaskin! Alla tips mottages med stor tacksamhet - finns kanske många sätt som funkar?


Slåtter slåtterbalk söåttermaskin slåtteraggregat



bert

21:59:19, 29-06-2018

Har du släta eller tandade blad?

Quarker

22:58:03, 29-06-2018

Bladen är släta! Dom tandade måste man byta va?

gaffa

23:01:53, 29-06-2018

Är det en gammal bogserad IH Deering?
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

bert

00:13:51, 30-06-2018

När farsan hade släta så vet jag han slipade dom på slipstenen.Tandade byts när dom blir dåliga/slitna
Men går säkert och slipa med vinkelslip men man får nog va försiktig så dom inte blir varma/blåa

fretchi

08:42:27, 30-06-2018

Det lilla jag kört med slåtterbalk har jag slipat knivarna med lamellskiva på vinkelslip. Bara att försöka hålla samma vinkel som innan och under inga omständigheter slipa på undersidan, så ska det nog gå bra :)

Michael Meier

10:10:05, 30-06-2018

Hur ser knivarna ut nu ?
Hur länge kör du mellan slipningarna ?

Poängen med en kniv ihop md sten lr sumpfinger är samverkan, alla fingrar och knivar måste vara utan vinkelfel i förhållande till varandra (så att föregående finger inte påverkar nästa kniv), undersidan kan rensas, dock ingen fas-slipning underifrån.
Liten fas, hållbarare och mindre skarp.

Stor fas, ömtåligare och skarpare.

Ta en närbild på klppytan hos ett finger lr ľägg ett löst knivblad på fingret så ser du funktionen.

Lamelrondell lär väl ge den absolut sämsta eggen :)
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.

Quarker

10:51:40, 01-07-2018

Jag har precis köpt den, och det är försra gången jag ser en slåtterbalk, så jag har inte myxket att jämföra med.

Ok, har hört att lamellrondell är bra från flera håll, varför ger det sämsta eggen?

Jag funderade på om jag kan snvända en stenpuck som är tänkt för yxor? Den har två olika grits och har givit goda resultat tidigare. Men det kanske blir för mycket av ett evighetsjobb?

fretchi

11:23:17, 01-07-2018

Jag tycker inte att lamellskiva ger sämsta eggen, men visst, du slipar ju inte kockkniven med den av en anledning. För min del var det bara att den uppnådde nog bra skärpa på enklaste/snabbaste sättet. Lamellrondell är ju rätt grovkornig, så eggen blir rätt "rå". Sen är den ju mjuk, så risk finns att eggen inte blir rak och jämn.

Stenslipar du för hand kan du säkert få eggen rakbladsvass, men det tar nog en halv evighet innan du är klar, och första stenkänningen eller så, så är det bara göra om :P

1 person gillar det här inlägget.

Michael Meier

17:17:20, 01-07-2018

Ja visst är det enkelt med en fullvarvande 125 mm vinkelslip och lamellrondell där det finns olika kornstorlekar ner till 500 ? att välja på men det är fortfarande den sämsta eggen man kan få :)

Finns varvtalsstyrda 125mm med slipskiva ämnad för egg på högkant och stadig hand kommer man långt för liten peng.
/Michael M

fretchi

19:18:50, 01-07-2018

Michael Meier skrev:Ja visst är det enkelt med en fullvarvande 125 mm vinkelslip och lamellrondell där det finns olika kornstorlekar ner till 500 ? att välja på men det är fortfarande den sämsta eggen man kan få :)

Finns varvtalsstyrda 125mm med slipskiva ämnad för egg på högkant och stadig hand kommer man långt för liten peng.


Kanske den sämsa eggen, men det verkade inte som att gräset visste om det, för vallen blev slagen ändå :vissla:

1 person gillar det här inlägget.