Kollade till en annan kross jag sett tidigare, en Simson tror jag. Inte det minsta till salu dock.. Snurrade i alla fall och var hyfsat vädersäkrad med tanke på lager och sådant.
Farbrorn hade en gammal elmotor stående, 10hk men ser ut som 25+ i yttermått. Tog med den hem ifall den andra motorn jag har span på befinner sig opassande. Räknade lite på
varvtal, med 1450 på motorn och befintlig
remskiva varvar krossen 380rpm, det är minst 100varv för högt känns det som. En 1000 (960)-varvsmotor hade varit perfekt skulle jag tro. Någon som har erfarenhet i frågan?
Elmotorn avyttrades på ett villkor, att jag förbarmade mig även över en äldre punktsvets. Mer om den i en annan tråd..
Typ här:
Äldre manuell ASEA punktsvets.Dottern i huset hade lite bomullsgarn, det känns ypperligt perfekt för ändamålet. Dubbelt och en koppartråd runt så tror jag på det
Polaren sponsrade (muta) med ett par fabriksnya vekar från den lokala marinbutiken, de känns lite för grova dimensionsmässigt och något för finmaskiga. Provar deras oljeförande egenskaper ifall det behövs, jag ska inte köra sugande veksmörjning med låg
oljebehållare som ibland
används till lager. Krossens smörjning bygger mer på hävert, och jag gissar att det funkar bättre med lite glesare garn.