Kanske större luftgap i 7,5 kW-motorn, så den får sämre effektfaktor vid tomgång.
En motor med litet luftgap och låg läckinduktans vill hålla emot övertoner på elnätet - motorn strävar efter att tvinga på nätet en sinusformad
spänning oavsett hur nätets kurvform ser ut. Men vanligtvis är ju nätet så mycket starkare än motorn att det vinner.
Om trefasnätet (eller motorn) är osymmetriskt så kan en asynkronmotor försöka hålla emot osymmetrin, och då ökar ju tomgångsströmmen. Men då blir den vanligtvis inte lika hög på alla faser. Det finns en del trefasmotorer som faktiskt är osymmetriskt tillverkade - t ex som nödlösning, om tillverkaren inte hade plåtstansar tillgängliga med ett antal spår som gick jämnt ut med antal poler och faser, och de kan ge sådana fenomen även mot ett perfekt symmetriskt nät. Problemet med sådana motorer är att någon fas vill ligga lite före eller efter de andra i vinkel - det blir inte exakt 120 grader mellan faserna utan kanske 120-125-115. Många motorer som från början hade använts i 25 Hz-nät (bl a Vattenfalls nät kring Trollhättan, Stockholms elverk, Uddeholms nät i Värmland) och sedan lindades om för dubbla poltalet för att behålla samma
varvtal när elnätet lades om till 50 Hz, fick sådana egenheter efter omlindningen.
Både övertons- och osymmetri-strömmarna brukar märkas tydligare om motorn är D-kopplad än om den är Y-kopplad. Om man har sådana problem med en Y-kopplad motor, så brukar strömmarna öka om man kopplar ihop motorns och elnätets nolla.