Ja det kan vara bra för att tappa redskapen när man inte vill är ju det sista man vill göra. På 6300 så är det original med en tryckknapp på samma spak som man kör lastaren med, som aktiverar låsningen med.
Idag fick alla vred till luckorna över motordelen en hel hög med kärlek (totalt demontage och byte av glidbussningar vid behov) , då detta var en ganska snabb åtgärd så riktades blickarna på batteriboxarna och deras trasiga gångjärn samt bortkörda lås
Blev som en viss förbättring då alla motorluckor och batterilocken funkar som de ska
dåligt med uppdateringar under flera dar på denna tråd , olsson fick en order på allt till bakbromsarna idag (såg att det fanns oljesöl i ena bakfälgen) samtidigt börjar mitt smått överaktiva huvud att klura på motoruppgradering (gå igenom d45'an, ge den lite extraluft och tvinga på den 10hp till) eller helt sonika beställa en Cummins 4bt/6bt och stoppa i … livet är fullt av valmöjligheter
Dom är grymt snabba där nere i Ellös , allt som behövs för att renovera bakbromsarna landade idag (plus lite hydraulikprylar samt spridarspets då jag uppmärksammat en trilskande spridare på 3'ans cylinder) ..... kommer att bli en riktigt trivsam maskin detta
Jamen då tar vi tag i bakbromsarna och ser till att dom är fungerande samt fräscha nåt år framåt .... höger sida hade tydligen börja läka lite (dock inte så mycket så föregående ägare tyckt det varit värt att plugga oket )
vänster sida torr och fin samt vid demontage ser jag att oket blivit renoverat, 1/4
bromsbackar vänster sida, lite lagom slitna
men nu i skrivande stund är alla ok nyrenoverade och belägg samt monteringssatser nya … sjukt bra hugg i bromsarna nu
passade på att tvätta rent i motorutrymmet samt bakvagnen överlag ..... vips har jämnsvart blivit grönt och gult (vevhusventilationen hängde lös då jag fick hem maskinen och troligen gått så ett tag då oljerök samt damm kunnat bygga rätt rejäla lager i motorutrymme samt bakvagga )
LED "strobelights" som går att "programera" funktionen på ..... dessa ska ställas in på fast sken och användas som blinkers fram (bygger bara 11mm utåt så de lär bli svåra "köra bort")
Jag upplevde vissa nackdelar med ledbelysning nu i vinter. Den lyse alldeles för vitt när det var snöstorm så att man bara hade någon meters sikt i byarna. Jag fick bättre sikt med en rostig strålkastare med vanliga gammeldags lampor.
nackdelen med LED/xenon är att ljuset kan bli väldigt "vasst" med helvit omgivning och solglasögon kan se fånigt ut , återstår att se om jag behöver nån form av "avskärmning" eller färgfilter … annars för jag köra utav h-vete så snön bygger på belysningen och dämpar den lite