Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Packa om svängcylinder Hymas 467 (med bilder)

13 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorgrävare/grävlastare

edenfeldt (trådstartaren)

#1 » 21:04:54, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker det här forumet erbjuder så mycket bra information och vill därmed ge tillbaka lite. Detta är väl tänkt lite som en "dummy guide" om det är någon som tvekar eller undrar om man verkligen kan så borde man kunna ta lite hjälp av bilderna jag bifogat. Detta är nybörjarmekande på hög nivå gällande traktor för mig. Mekat med mycket andra saker genom åren men traktor och såhär stora hydraulcylindrar har jag inte pillat med förut.

Jag har alltså en traktorgrävare av den äldre modellen, det är en Hymas 467 med då mycket riktigt ett 467 aggregat som sitter på en Nuffield traktor 4wd.

Symptom; Hela grävaggregatet gled eller "föll" i sidled utan yttre påverkan annat än gravitation. Gick att svänga med ordentligt gaspådrag åt både höger och vänster, men åt höger var det i snigelfart.

Möjliga problem; Dåliga packningar i hydraulcylinder för sväng. Dålig hydraulpump/dåligt flöde. Fel på eller skräp i chockventil. Finns säkert fler ev fel men dessa var de som låg närmast att undersöka.

Efter lite letande och läsande på forumt så kom jag fram till att så som felet visar sig så är det antingen chockventil-problem eller en eller båda svängkolvarna måst packas om. Valde att höra av mig till Hammars och beställa lite packningssatser. Väldigt trevliga och bra service och alla grejer var hemma i brevlådan på ca en vecka (postnord...suck).

Tidsåtgång för detta med lite extra eftertanke och försiktighet är ca 8 timmar. Detta är exlusive tvättning och städning av all möjlig skit som ett grävaggregat ackumulerar under åren om ingen tar hand om det.

Bara sätta igång, bra att ha framme förutom verktyg är backar eller spilloljetråg då det kommer att sölas hur man än gör.
Bild

Börjar med att lossa tapp och cylinder från grävaggregatet. Det är tum 3/8 unc insex på alla insexbultar i den här renoveringen.
Bild

Lossa minst en hydraulslang, gärna båda. var beredd på oljesölande, om du inte vet vart det kommer söla lägg en press. Det är lite knöligt med just svängcylindrarna för dom sitter som dom gör. Var beredd på att böka under traktorn. Bra att ha är ett par större skiftnycklar alternativt fasta korta nycklar (slagnycklar) i större storlek (20 och uppåt). Om du kan, tryck kolven in och ut ett par ggr för att hjälpligt tömma cylindern på lite olja.
Bild

Lossa alla insex bultarna. Notera dom två prickarna på cylinderhus och cylinderlock. Jag tar oftast för vana att med en körnare markera position på saker som jag tar isär om det mot förmodan är så att bultmönster eller annat inte passar på något annat sätt. Detta kan spara dig mycket huvudvärk i ett senare skede om man tar för vana att göra detta.
Bild

Dra isär, kan behövas lite kraft om man har otur, använd spett eller dra med annat lämpligt. I mitt fall gled allt isär. Vad beredd på mer sölande nu så se till att placera press eller annat kärl lite lämpligt.
Bild

Det var ganska uppenbart vad som var fel när den här hade kommit ur cylindern...det var i princip inga tätningar kvar. Sätt tillbaka örat i grävaggregatet för att underlätta mutteborttagning.
Bild

Använd en stor skiftnyckel eller rörtång och lossa muttern. Jag råkar ha en STOR skiftnyckel men det går såklart med en större rörtång och ett extra rör om det skulle sitta.
Bild

Inspektera cylindern, även här inne syns delar av det som en gång var tätningar.
Bild

In i verkstaden med kolvstång.
Bild

Det är inte så många delar på en svängcylinder, själva kolven är delad i tre och dras av så fort muttern är borta.
Bild

I locket till cylindern har man själva tätningen i mitten på hålet med tätning och stödbricka, i mynningen har man en avstrykare som inte avser att ta några tryck.
Bild

i mittersta kolvdelen så sitter det förutom dom två tätningarna i ytterkant även en oring inne i hålet som gör att tryck inte flyttar sig mellan de två sidorna genom centrum på kolven.
Bild

Gamla avstrykaren och även den interna tätningen tar man enkelt bort med en skruvmejsel. Lite försiktig måste man vara så man inte repar eller skadar tätningsytorna allt för illa.
Bild

alla delar i sin ordning, gamla delar ligger vid sidan om som referens.
Bild

I kittet från Hammars så får man även med dessa två blåa hårda ringar (botten på bilden) och det är så vitt jag kan förstå styrringar som ska ligga an mot cylinderväggen snarare än själva ståldelen av kolven. Dom skulle ha suttit på dom bitarna av kolven som är bakom resp framför trycktätningarna. Men då den här kolven inte har några spår för styrringar så monterades dom inte.
Bild

Bild

Man behöver inte några krångliga verktyg för att pilla med detta. Se till att ha lite fett eller annat glid för att montera oringar och tätningar så underlättar det. Även när det väl ska återmonteras i cylindern. Montera tätningarna efter sprängskissen. Finns under download för Hymas 467, 470 med flera. En slarvig förenkling är väl "skålen" mot trycket, om det låter logiskt. Avstrykaren i toppen på locket kan man pressa in med skruvstädet eller försiktigt starta den rakt med en mjuk hammare och sen lägga en liten brädlapp över och försiktigt klappa till med en hammare så trycker man slag för slag in den i botten. Man förstör avstrykaren om man med våld klappar i den på sniskan.
Bild

Dags att förbereda cylinderröret. Jag brukar när jag kan jaga igenom alla gängor och rensa på så mycket skit jag kan och smöja ordentligt. renlighet är som vanligt en dygd. Åter igen 3/8 unc på alla bultar och hål.
Bild

Dags att dra åt muttern igen, häng på stången på grävaggregatet och dra åt. Inte för kung och fosterland men lagom, vem vet du kanske behöver ha isär det igen, eller någon annan för den delen. Det är ändå en låsmutter så den sitter i vilket fall som helst. Passa även på att rengöra alla bultar med avfettning och stålborste så blir du gladare när dom ska i och ur.
Bild

Putta i hela kolvstång och kolv och dra åt insexbultarna igen. Maka in örat i grävaggregatet och montera tapp och tappbricka. Återmontera hydraulslangangarna du tidigare lossad.
Bild

Klart, starta och testa. I mitt fall fungerade det utmärkt, inget glid eller driv åt något håll. Fortsätter drivandet så är det förmodligen skit i chockventil eller ventilbord. Vilket inte skulle vara så konstigt med så mycket delar som ändå lossnar från dom gamla tätnignarna.
Bild

Hoppas de här hjälper någon, det gäller att våga annars lär man sig inget. Det här är absolut inget svårt, men möjligtvis lite tidsödande. Ha tålamod, planera ordentligt och stressa inte så löser det sig med enkla verktyg.

//Mats
Senast redigerad av edenfeldt 12:32:10, 05-07-2018, redigerad totalt 6 gånger.

22 personer gillar det här inlägget.
edenfeldt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:45:23, 03-05-2012
Ort: Ingarö, Brunn, Stockholm
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 467



igelkottar

#2 » 21:13:25, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bra beskrivet och fotat tycker en lekman. :thummar: :buga:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Martin.Eriksson

#3 » 21:46:22, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl såhär ett inlägg ska se ut.
Bilder och utförlig text.
verkligen tummen upp :thummar: :thummar:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

magloman

#4 » 21:56:36, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanon! :thumme:
Bra jobbat! :grin:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

henrik4545

#5 » 08:28:22, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väldigt bra beskrivet, det är ju till o med så jag fattar och nästan vågar mig på att prova..

1 person gillar det här inlägget.
henrik4545
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:03, 01-01-2013
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R500

manken

#6 » 12:25:32, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väldigt bra beskrivet, har läckage på en cylinder och har dragit mig för att fixa!
Nu finns ingen återvändo och inget att skylla på, så jag får ta mig i kragen och fixa när solen kommit fram och maskin tinat fram!

//Magnus

1 person gillar det här inlägget.
manken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:33:25, 01-06-2015
Ort: Kiruna
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 474 -76
LM 641 -73

FÅRsCALLE

#7 » 10:01:46, 06-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kapar tråden lite då jag håller på med min svängcylinder på Hymas H52.
Den ser inte lika dan ut som din utan där sitter själva lockat fast med en låsring på utsidan och har en låsring på insidan.
Den på insidan va av på min.

Gick inte att lägga in bild men brukar ni byta de glid ringarna som sitter på kolvklumpen (tror de va blåa här i tråden) Mina är bruna och 2 st breda och en smalare. Får bifoga bild senare.
Samt så sitter det en avstrykare i locket som verkar ha en stål hylsa. Kan det stämma? Själva avstrykaren existerar inte längre och den ser ut som om den vore gjord av kitt stenhård å smulas söndernär man petar på den.
Bild
FÅRsCALLE Skog och Entreprenad
www.farscalle.se

1 person gillar det här inlägget.
FÅRsCALLE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:11, 22-06-2009
Ort: Munktorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35
MF 399
Jd 6330
Volvo BM 650
Aktiv Sampo 580
Hymas H52

Sparrow

#8 » 10:46:33, 06-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avstrykargummit sitter fastvulkat i en stålhylsa som du beskriver. Finns även en typ med enbart gummi men då är det ett ursvarvat spår i toppmuttern för avstrykaren.Byt alla packningar o styrningar du kan. Dom gamla är ju slitna o förhårdnade. Edenfeldt beskriver mkt pedagogiskt tillvägagångsättet här ovan . Du skrev att låsringen på insidan var av.Ibland är dom ringarna i två delar . :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

FÅRsCALLE

#9 » 11:47:26, 06-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok misstänkte att de va vulkat i stålringen. Får försöka knacka i en skruvmejsel å se om den lossar.
Ang styrningarna så får jag ju se om momentum kan hitta sådana innan jag börjar ta loss dem.

Låsringen va i typ 4a delar och såg ut som en vanlig låsring så den är nog kass.
FÅRsCALLE Skog och Entreprenad
www.farscalle.se
FÅRsCALLE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:11, 22-06-2009
Ort: Munktorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35
MF 399
Jd 6330
Volvo BM 650
Aktiv Sampo 580
Hymas H52

Sparrow

#10 » 14:16:25, 06-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaså det var den typen av låsring, trodde de var den varianten som är rund i profilen o som man måste trycka in kolvstyrningen en bit för att få ut låsringen/ringarna :smile:
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

FÅRsCALLE

#11 » 15:06:38, 06-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nix en vanlig std.
Beställt grejjer nu via tools. Allt blev nytt förrutom de 2 styrningarna som vi tyckte såg bra ut :)
Lägger ut deras nummer här sen för min egen skull och andra om nån vill packa om sina till hymas H52. Jag tar bara den ena nu å får ta den andra vid ett senare tillfälle.

KI310 50 58 8 Manchett (stång)
NI300 50 65 10 Manchett (stång)
AUAS 50 60 7 AVSTRYKARE
OR 99,5 x3 O-ring Nitril
OR 89,2 x 5,7 O-ring Nitril
OMK-MR 100 84,5 6,3 Glidhylstätning. (493 kr som hittat ju :uupps: )
SGH 107/108 Låsring ( åtgår 2 st per cylinder) Min ena va trasig så den byttes ut
FÅRsCALLE Skog och Entreprenad
www.farscalle.se

3 personer gillar det här inlägget.
FÅRsCALLE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:11, 22-06-2009
Ort: Munktorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35
MF 399
Jd 6330
Volvo BM 650
Aktiv Sampo 580
Hymas H52

Lars.A

#12 » 21:28:04, 13-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jättebra och föredömligt dokumenterat :buga: :buga: :thummar: :thummar:

La
Kan något gå sönder!.... är det bara att vänta.......
Lars.A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:31:03, 09-11-2014
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: HYMAS H52 83:a ( Såld 2022 )
Volvo V70 D4 16
Volvo V70 D5 02:a
Volvo 940 91:a
Brofjord 36 ( Motorseglare )
Bala Agri 321 P ( Vedmaskin )

Göran Wall

#13 » 21:39:29, 13-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som gammal lärare kan jag bara säga att edenfelt är inte bara en duktig mekaniker han är oxå duktig fotograf och en fantastiskt begåvad pedagog. En föredömlig presentation av ett äkta maskinist-projekt, bättre än så här blir det inte! Något för oss andra att lära av.
Göran Wall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 24-11-2004
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Atlas AR65
Gianni Ferrari 900
Haulotte H16TPX
Kubota F1900 x2
Oxen Minilunnare
Pel-Job EB506
Moheda 100/4WD med Källefall 400
Takejob TB016
Takeuchi TB80FR
Volvo EL70
Valtra 6350
Wood-Mizer LT15
Åkerman EC230B
Åkerman EW200


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se