Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarVolvo[Volvo lastbilar] Veteransnack

Transolja i styrservot??

33 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera Volvo-veteraner här

Jac

#16 » 19:43:08, 08-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

GL5 innehåller EP-tillsatser som innehåller svavel eller fosfor. Dessa ämnen reagerar med kopparn i mässing och brons och orsakar korrosion, verkar ganska väldokumenterat.
Är det motsvarande för Dexron III? Finner ingenting sådär direkt om att Dexron III skulle vara aggresivt, det verkar mer handla om att få lamellerna att greppa i den eller den automatlådan.

Du kan ju använda hydraulolja om du inte vill ha ATF, det är ju i grunden ett hydrauliksystem.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



LeifAndersson

#17 » 20:55:54, 08-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis nu tröt engagemanget igen! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

D13A

#18 » 21:55:56, 08-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

F85 fanns även utan servo och då skulle den fyllas med hypoid olja är det servo monterad ska den fyllas med atf dexron 3 :grin:
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare

swedenmaded (trådstartaren)

#19 » 23:42:54, 08-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Täk dom Dexron III blir det ju enkelt, är du säker? Tar MÅNGA timmar att demontera servot på mitt bygge så jag betalar utan att blinka för umnumer ovanliga Type A ATF om minsta tvekan finns...
swedenmaded
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:10, 13-01-2013
Ort: Ydre, Östergötland

swedenmaded (trådstartaren)

#20 » 23:43:23, 08-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tål
swedenmaded
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:10, 13-01-2013
Ort: Ydre, Östergötland

torbjorn_forsman

#21 » 07:52:05, 09-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad menar du att Dexron III skulle kunna ställa till med för problem?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MN

#22 » 08:09:02, 09-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Atf olja med gl5 klassning???
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

swedenmaded (trådstartaren)

#23 » 08:39:32, 09-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vet jag inte men då ATFoljor är mkt komplexa så är dom fullproppade med additiver och då en gammal servoapplikation är väldigt basic, känns alla additiverna för att en modern, mycket invecklad automatväxellåda ska funka, helt onödigt. Vad jag förstår så är alla ATF efter Type A och F riskabla om man hr gulmetaller som brons i systemet, men jag vill inte minnas att det fanns några gulmetaller i min styrsnäcka/servo. Pumpen på motorn har jg dock inte koll på så skulle kunna av. Säkert bara bra med en mer avacerad klassning men jag vill vara säker...Som exempel är det förödande att ta en gl5 transolja och hälla i en veterans diff eller växellåda etc då den mycket väl kan ha delar i gulmetall i sig. De aggresiva additiverna äter upp gulmetallerna. Högre gl-klassning=större andel EP-tillsatser
swedenmaded
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:10, 13-01-2013
Ort: Ydre, Östergötland

torbjorn_forsman

#24 » 09:06:35, 09-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, men den "gammaldags" hypoidoljan som fanns innan GL-klassningarnas tid, den som brukar betecknas med ett MIL-standardnummer, den är minst lika aggressiv mot gulmetall som modern GL5 är. Numera finns det hypoidoljor som heter GL4/5 , som har lika bra "hypoidegenskaper" som GL5 men inte angriper gulmetall värre än vad GL4 gör.

De tillsatser som angriper gulmetall är baserade på svavel, vilket ju känns tydligt på lukten hos en GL5-olja. Den lukten förekommer aldrig på några som helst sorters ATF-oljor. Det finns för övrigt ingen anledning att ha några sådana tillsatser i en ATF-olja, eftersom det ändå inte förekommer några hypoidväxlar, snäckväxlar eller andra detaljer som skulle kunna ha nytta av sådana tillsatser, i automatlådor. I de fall då automatlåda och hypoidväxel är hopbyggda i samma hus (t ex framhjulsdrivna personbilar med motorn på längden), så sitter ändå hypoidväxeln i en avskild del av huset och smörjs med ett eget oljebad, vanligtvis då GL5.

En sak som har förstört många växellådor är tryckfel i de oljerekommendationstabeller som på 80- och 90-talet brukade ligga framme på bensinmackar och biltillbehörsfirmor. De rekommendationstabellerna påstod t ex att GL5-olja skulle användas i många manuella växellådor på framhjulsdrivna Peugeot och Citroën med tvärställd motor, växellådor som enligt tillverkaren skulle smörjas med antingen motorolja eller ATF. Det gick åt många synkringar av den anledningen.

Om man skulle ha hällt i GL5 i en växellåda som innehåller delar av gulmetall som kan angripas av tillsatserna, så märks det långt innan någon skada har skett genom att oljan blir grön och grumlig, man brukar kalla det för "alien-snor". Man kan säga att gulmetallen förstör oljan innan oljan förstör gulmetallen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#25 » 13:08:17, 09-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slog ihop inte mindre än tre(!) trådar som TS skapat om samma sak!

Detta är INTE tillåtet och belönas med en varning.

Tänk på detta gott folk och fortsatt trevlig sommar!

/M
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Michael Meier

#26 » 18:30:01, 09-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okokok... ska försöka låta bli, tack för påminnelsen.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

nixs

#27 » 22:20:21, 09-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

HBTQ olja?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

5 personer gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#28 » 23:12:46, 09-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

D13A

#29 » 05:36:49, 10-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jobbar dagligen med lastbilar både äldre och nyare och alla både äldre och nyare volvo med servo system använder vi atf dexron 3 i
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare

D13A

#30 » 05:54:58, 10-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

men det är ditt fordon och i slutändan är det helt upp till dig vad du väljer att hälla i för olja hade det varit mitt egna hade jag hällt i atf olja då jag gjort det på otaliga bilar även de av äldre årsmodell med gott resultat . hoppas det löser sig Med vänlig hälsningar en trött mekaniker som nu ska gå o jöbba

2 personer gillar det här inlägget.
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare


Återgå till [Volvo lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se