SKF har ofta installationsanvisningen tryckt på insidan av kartongen till kamremssatsen.
Det som brukar ställa till problem vid kamremsbyten på Golf I och liknande bilar är att handböckerna förklarar dåligt hur märkena ska stå på respektive kuggremshjul. Märket på kamaxelhjulet ska peka framåt, men det brukar alltid vara oklart om det ska vara i jämnhöjd med toppens anliggningsyta för ventilkåpan, mot överkanten av ventilkåpan eller med änden av den närmaste pinnskruven.
Sen finns det ett urtag i vevaxelremskivan som ska vara mitt för ett märke på aggregataxelns
hjul (åtminstone på bensinare), problemet är dock att det är svårt att se om det blir rätt när motorn sitter på plats i bilen. Mycket enklare om man har motorn urlyft eller om motorn sitter på längden i en Passat.
Jag har för mig att den gamla vanliga svenska gördetsjälvhandboken för Passat I även täckte in dieselmotorn, förmodligen är det väl så även med motsvarande Golfhandbok. Jag tänker på de böcker med spiralrygg som gavs ut av något sydsvenskt förlag som senare tydligen blev uppköpt av Haynes.
När det gäller saker som bör kollas när man ändå har motorn isärplockad så är det väl att toppen är plan, att virvelkammarinsatserna sitter fast, inga sprickor i dem eller runt ventilsätena. Det kanske är värt att kosta på en ventilslipning när chansen ändå finns.
Kolla efter ev konstiga saker som ligger löst i botten av oljetråget. Och ta en titt på sugsilen till oljepumpen - att den är hel, inte har blivit tillbucklad, och att den är någotsånär ren.