Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Renovering Atila 1302E

155 inlägg • Sida 5 av 11
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

ojje (trådstartaren)

#61 » 19:12:39, 06-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gustavors skrev:
ojje skrev:nu då "nya" atilan verkar leverera enligt önskemål blev det dags att hämta hem "gamla" atilan från skogen där den byggt basväg/skoterled nåra år och kanske sälja/byta bort den mot något behövligt :vissla:

Bild



Hur är skicket på en sådan maskin? Fast skopa?

MVH


kanske ser sliten ut men hydraulik är OK (finns nån koppling som fuktar), bromsar på alla hjul (huvudbromscylindrarna renoverade för nåra år sen, dock är bromsarna lite sena och backarna behöver justeras ut med exenterbultarna), körbara däck, motor startar lätt och går fint (startknappen hade gett upp då jag hämtade hem den så jag fick "skruvmejsla" på startmotorn), fyrhjulsdriften OK (alla drivaxlar och medbringare hela) fast skopa i helt OK skick, all luft fungerar som den ska, tror inte det "saknas" något på den (luckor/täckplåtar mfl.) ..... med andra ord fungerande klassiker med en del pyssel om den ska bli fin :smile: ..... äru intresserad ???

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ojje
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:36, 12-04-2006
Ort: Munkbysjön



ojje (trådstartaren)

#62 » 22:06:51, 06-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

provmontage för att få en sinnesbild, ev. 3+2 så torkaren kan gå fri :uupps: , dock ca 100w led som arbetsbelysning lär ju vara en riktig höjdare :cool:

Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ojje
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:36, 12-04-2006
Ort: Munkbysjön

ojje (trådstartaren)

#63 » 17:50:10, 08-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

blev "bara" 4xled arbetsbelysningar under taket, kommer bli nåra vid knät mellan bom/sticka samt ev. någon på höger sida :cool: , använder nåra timmar till med demontage av de sorgliga original hel/halvlysen OCH kapa upp hålen lite i bredd (japp vattnande marken OCH satt brandvakt nåra timmar efteråt :cool: )

Bild

prototyp till fäste för kinalysena :grin:

Bild

justerbar elevation utifrån :mrgreen:

Bild

provmontage ..... skapligt nöjd med resultatet :thumme:

Bild

tillverka en sarg som täcker ytterkanterna så kommer det att se helt kanon ut :thummar:

Bild

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ojje
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:36, 12-04-2006
Ort: Munkbysjön

ojje (trådstartaren)

#64 » 21:56:40, 08-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

fäste till höger sida klart och monterat :cool:

Bild

helljus (efter lite mätande och snurrande på säkringar i hytten :mrgreen: )

Bild

light it up :uupps: , för att vara i fullt dagsljus så är jag sjukt nöjd med arrangemanget och hur det presterar ...... det här lär bli väldigt vitt i höstmörkret OCH då är jag som inte riktigt klar än med montage av led lampor :vissla: :cool: :lmao: :mrgreen:

Bild

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ojje
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:36, 12-04-2006
Ort: Munkbysjön

ojje (trådstartaren)

#65 » 22:09:38, 08-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

passade på att mäta lite på det sk "styrsystemet" till rotortilten, jag som gammal "elpulare" är mycket mer bekväm med termen "reläbox" på en dylik tingest ..... nåväl oavsett så ska det testköras så alla halvledare lever och levererar önskad funktion sen ska kabel felsökas och ev. förbättras till önskad funktion mot ventilerna :cool:
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ojje
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:36, 12-04-2006
Ort: Munkbysjön

ojje (trådstartaren)

#66 » 18:30:13, 09-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mer elpyssel idag, spakarna är inkopplade mot "styrsystemet" (enligt fastslagen standard :cool: ) och alla funktioner är provkörda elmässigt och det verkar som maskinen fått ett seriöst montage av rotortilten då extrafunktionen på maskinen används som "pytsare" ….. däremot verkar ena magnetventilen på extrafunktionen vara "slö" och drar inte ventilen hela vägen (ser inte ut att vara en standardspole direkt :sad: ) …. nån på detta forum som sitter på en (eller fler då det bara är ena spolen som får jobba pga rotortilten) ??? :smile:
Användarvisningsbild
ojje
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:36, 12-04-2006
Ort: Munkbysjön

CountyBruff

#67 » 20:27:54, 09-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har samma/lika styrsystem på min Atlas.
Kan jag få förklarat vad en "pytsare" är och gör. :klia:
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

ojje (trådstartaren)

#68 » 21:46:07, 09-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

CountyBruff skrev:Har samma/lika styrsystem på min Atlas.
Kan jag få förklarat vad en "pytsare" är och gör. :klia:


"pytsaren" slår på hydraultryck till rotortilten då någon av knapparna rörs, är inte sådär superinsatt själv men vad jag läst så kördes de första rotortiltarna med "extrafunktionen" som doserade oljan samtidigt som du höll in önskad funktion på rotortilten (t.ex. fotpedal :grin: ) funkade visst helt OK men lite rörigt att köra med, nästa generation fick "pytsare" som slog till olja då någon funktion till rortortilten rördes (blir en del "duttande" med den körningen men mindre att hålla reda på :grin: ) och sista generationen är "propstyrning" där slaglängd på spak/rulle ger viss mängd olja :cool: … vad som är "bäst" vette f*n men för hemanvändare brukar mindre avancerat bli billigare :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ojje
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:36, 12-04-2006
Ort: Munkbysjön

CountyBruff

#69 » 22:18:23, 09-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för informationen
Tidigare ägaren till min maskin har fått draget en ledning förbi fotpedalen på något sätt.
På ledningen sitter en kran,öppen kran ger reducerat konstantflöde till RT
stängd kran måste flödespedal användas för att få fram olja till RT.
Knapptryck i båda fallen.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

ojje (trådstartaren)

#70 » 00:09:40, 11-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

den här lilla rackaren har kostat mig en hel del tankeverksamhet under gårdagen och även denna dag, spolen som drar "pytsning" till rotortilten är lite slö och behöver en hjälpknuff med annan funktion för att dra OCH verkar inte helt lätt att få tag på som reservdel :???:

Bild

"koda om/översätta" äldre märkning till nuvarande standard (för mig som inte jobbar med det hela dagarna) blev lite "rocket science" MEN tror att ett gäng timmar med google gett mig ledtrådar vad jag letar efter :cool:

Bild

ska försöka bekräfta det jag tror jag vet imorgonkväll och sen blir det jaga lite priser och beställa på en helt ny ventil med moderna spolar som går att byta ut :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ojje
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:36, 12-04-2006
Ort: Munkbysjön

ja-bond77

#71 » 11:56:04, 11-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annars kan det hjälpa att hona om slid/loppet med nåt typ 5000 sandpapper och borrmaskin... (om det är sliden som fastnar) :thumme:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

torbjorn_forsman

#72 » 13:17:13, 11-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är elektriskt fel på spolen borde man ju kunna mäta sig fram till att resistans eller induktans avviker från andra liknande spolar i maskinen.
Det är inte helt omöjligt att det går att ordna så att en del mätresurser passerar Munkbysjön någon av de närmaste dagarna.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ojje (trådstartaren)

#73 » 14:02:26, 12-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men då har det blivit en hel del med resultat :hurra: , efter att ha följt och funderat runt hur hydrauliken är kopplad insåg jag att originalkörningen till skoplås hade blivit modifierat och satt till viss del på extrahydrauliken vilket gav för högt tryck på servosidan vid igenkörning av skoplås och orsakade ett lås av pilotventilen :idee3: … fixade elen till skoplåsventilerna och koppla om slangar till orginalposition så funkar allt som det ska :thummar: :buga: :hurra:
imorgon blire en tur till S-vall och hämta nåra fräscha snabbkopplingar till skoplås rotortilt samt nya "elhuvar" till ventilerna i den :cool:

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ojje
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:36, 12-04-2006
Ort: Munkbysjön

ojje (trådstartaren)

#74 » 16:44:30, 12-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Junior passar också på att skruva lite projekt :grin: ...... enda maskinrelaterat är väl turbon som kommer från en volvo arbetsmaskin :uupps: :cool: :mrgreen:

Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ojje
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:36, 12-04-2006
Ort: Munkbysjön

torbjorn_forsman

#75 » 19:50:44, 12-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har han tecknat en prenumeration på luftmassemätare? S k sportluftfilter brukar vara ett säkert sätt att få stor åtgång sådana av varmtrådstyp (som på den där Volvon).
Den där typen av sportluftfilter går däremot bra att använda på motorer som antingen har mekanisk luftmängdmätare eller som saknar den komponenten helt och hållet (dvs antingen med förgasare, eller insprutningssystem som styrs enbart av undertryck och/eller gasspjälläge).
Har man varmtrådsluftmängdmätare är det originalluftburk och pappersfilter av pålitligt och välkänt märke som gäller, om man vill att den ska klara sig någon längre tid.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se