Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Få tag i längre i längre plåtskruv?

31 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

Stridis2

#16 » 23:32:10, 11-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De flesta bygghandlare som säljer plåttak lär kunna skaffa. Används bl.a. när man skruvar takplåt uppe på nocken istället för i dalen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Blommas

#17 » 00:01:06, 12-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var lite det jag for efter med min fråga. Har ett maskinhallstak som är spikat i topparna men dom har krypit ut och det läcker. Skulle vilja ersätta dom med långa farmarskruv men det verkar vara fruktansvärt dyrt.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

överlass

#18 » 00:01:23, 12-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag ska ha dom till att förlänga livslängden på några aluplåtstak med några år,, hålet är uppglappat och det behövs betydligt längre skruv än original för att fästa i den småruttna åsen.
Stridis när skruvar man plåttak på nockarna? det är så jag vill göra när jag lägger nytt tak egentligen
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

Stridis2

#19 » 09:02:31, 12-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först och främst, följande är bara mina fria spekulationer. Ej hämtat ur några byggbeskrivningar eller -regler (så man förhoppningsvis slipper dryga kommentarer från någon besserwisser, konstruktiva saker lyssnar jag däremot mycket gärna på).
Förr i tiden när man spikade gjorde man "alltid" detta på åsarna för att slippa vattenläckage. Att skruva i dalarna ställer mycket större krav på materialet (att gummitätningen håller) och utförandet (tillräckligt hårt så gummit blir lagom komprimerat utan att deformera plåten). Fördelen är att man skruvar mot ett stumt underlag vilket det inte blir på nockarna, nackdelen är att riskerna ökar mycket (ett litet läckage på åsen gör inte så mycket medan ett i dalen snabbt får stora följder). Skruvar man på åsarna så kommer plåten att röra sig mer. Spik / skruv dras ut med tiden och aluminiumplåt kan spricka.
Jag skulle kunna tänka mig att på mycket flacka tak så skruvar man fortfarande på åsarna. Plåt formad som tegelpannor vet jag inte, men det känns som man inte heller där kan skruva dikt an mot läktet utan behöver längre skruvar.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

BM425

#20 » 09:38:18, 12-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har varit med om att täta ett spikat aluminiumtak med silikon runt varje spik. Det var på 80-talet, hur länge det höll vet jag inte. Idag finns det säkert flera dylika produkter att täta med.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

jonnordvall

#21 » 10:16:20, 12-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plåt med tegelprofil skruvas oxå i dalen såvitt jag vet iaf
"Börja inte trä jon!"

2 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

JD400

#22 » 15:54:32, 12-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltema har något de kallar byggplåtskruv som ser ut som farmarskruv i skallen och med packning och bricka som är 75 mm. Den har dock speciell spets och mindre gängor.

Den takpanneplåt jag lade förra sommaren skruvades i dalen.

1 person gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

mimeck

#23 » 18:09:43, 12-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:
jon anders olsson skrev:Ahlsell har, men då krävs de att du eller nån annan har konto som kan köpa ut åt dej :grin:


Jag tror även att det räcker med att ha företag, och då handla på kort,
det fick jag göra första gången jag var dit, men sen blev det ju konto
såklart.


Loke



Du kan även vara medlem i LRF och utnyttja deras rabatt.
Jag har handlat på ahlsell med kort innan LRF ordnade rabatt. Det var dyrt. Nu kan jag handla med LRF rabatten. Dom har sinnessjuka priser om man handlar utan nånn typ av rabatt.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Skru'are

#24 » 18:59:06, 12-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med risk att klassas som "besserwisser" och "dryg" om man yttrar sig....

Profilerad plåt skruvas i bottnarna i Sverige. Det är länge sedan branschen övergav infästning i topparna.
Icke yrkesmän, DIY, etterhöstasnickare, löst folk och kriminella kan avvika.

(På kontinenten används fortfarande "Kalotten". Dyrt och dåligt, men traditionellt.)

Skälet är att få ett stumt förband. (På toppen fjädrar profilen undan och bildar en grop - som leder in vatten - i synnerhet på den ofta alltför tunna snålplåten.)
Brickan är kupad och ledad för att kompensera för viss sneddragning.
Packningen av god kvalitet fjädrar ut och skall vara beständig. (Vad skit det säljs ibland) Storleken är anpassad för att ge erforderligt presstryck.
Spetsen skall vara anpassad till underlaget. Reducerad borrspets t ex.
Djupanslag.
Bättre täthet uppnås med stålreglar/-läkt (Jfr krymp-/svällning för trä). Då använder man skruv avsedd för summa tjocklek av typ sidöverlappsskruv, korta skruv med hals/frispinn, som automatiskt ger rätt presstryck.
Reglar skall kunna vippa för att ta rörelser och/eller skarvar kan utföras rörliga. Även beslag skall utföras rörliga.
Träreglars klimat förbättras med en pappremsa med övermått på båda sidor av överytan.

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

överlass

#25 » 23:49:16, 12-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okay skruare men här på gården så läcker tak från 70-80 talet in och behöver så småningom byta åsar pga röta medans äldre tak som är spikat uppepå inte behöver nåt underhåll.
Min teori är att spikar/skruvar du på topparna så flexar skruven med lite när plåten rör sig isället för att nöta upp ett hål eller nötas av, många andra saker som utvidgas av värme eller fukt byggs ju för att kunna röra sig lite.
Hur många plåttak görs med reglar som är rörliga?
Argumentet med byggnorm och att inga snickare bygger så nu biter inte på mig, det finns många sätt att bygga på som bytts ut mot ett sämre alternativ som går lite fortare men inte håller lika länge skulle jag vilja påstå.
.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

Stridis2

#26 » 23:40:35, 13-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Med risk att klassas som "besserwisser" och "dryg" om man yttrar sig....

Beklagar, men där lyckades du inte så väl med besserwissrandet... :djaevul: Inlägget innehöll ju både fakta och en tydlig ståndpunkt. :thumme:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Michael Meier

#27 » 06:47:39, 14-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Etterhöstaresnickare ?

Är det när bästföredatumet har passert och rundat en gång ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Skru'are

#28 » 12:36:28, 14-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är dialekt i södra Sverige - Stridis hemtrakter.
Etter - efter. Hösta - skörda.
Bisyssla i lantbruket att vara snickare efter skörden är bärgad.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Skru'are

#29 » 13:35:58, 14-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:
Skru'are skrev:Med risk att klassas som "besserwisser" och "dryg" om man yttrar sig....

Beklagar, men där lyckades du inte så väl med besserwissrandet... :djaevul: Inlägget innehöll ju både fakta och en tydlig ståndpunkt. :thumme:

Det jag försökt att mycket kortfattat relatera är vad som gäller i byggnadsplåtslageribranschen - en del av byggbranschen.
Om byggentreprenören använder en annan yrkeskategori ändrar inte vad som styr eller vad som är 'fackmässigt'.
Det är samma naturlagar som gäller för oss alla.

I övrigt så finns det olika steg. Vid 14 * lutning eller lägre tätar man överlappen (sid- , änd- och rörligt änd-). Byggnadens läge kan öka kraven.
Undantag/specialfall finns så klart, men grundtanken är kvar. Sandwichelement har en skruv som är en kombination av de tidigare nämnda, den har en gänga för infästning och en gänga under huvudet med frisläpp för att skapa stöd för tätningens komprimering. Den används även i speciella profiler.

Trä finns i en mängd olika kvaliteter och kraven samt tillgängligheten har förändrats. Kondens bildas på plåtens undersida (!) och påverkar träet och dess lämplighet för infästning. Flera av dagens kombinationer/utföranden är inte dugliga.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Skru'are

#30 » 13:44:07, 14-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Baklastare, vad är det för plåt du skall fästa in? :photograph: :photograph: :photograph: *
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se