Har fått ombesiktning på min Jeep Grand Cherokee -98 (ZJ) på grund av otillräcklig bromsverkan på handbromsen. Handbromsen tog långt upp, kanske 6-7 hacket eller nåt. Provade idag med att justera handbromsen genom att skruva åt justerskruven under golvet där bromsvajrarna fördelas till respektive hjul. Enligt rephandboken skulle man göra på ett lite märkligt sätt tyckte jag, och mäta ut 6,5 mm på "tensioner rod" från "tensioner bracket". Därefter skulle man skruva på justerskruven till markeringen var precis i linje med "tensioner bracket" och sen inte röra nånting mer och allt skulle vara frid och fröjd. Problemet är att jag tyckte inte markeringen rörde sig ett dugg och jag förstår inte heller riktigt hur den skulle kunna röra sig. "Tensioner rod" är ju i princip bara en 5-6 mm tjock stålpinne böjd som ett U runt en nit där ena änden är fri så att säga och den andra änden är förbunden med vajern från handbromsspaken. Men på något sätt ska den tydligen kunna röra sig. Nåväl, jag skruvade in justerskruven runt 6-7 mm med handbromsen åtdragen, kollade att den inte låg på och testade sedan. Kändes väldigt bra tyckte jag, handbromsen gick inte att dra åt mer än till kanske andra hacket med skaplig kraft. Gav mig iväg på en liten testtur och allteftersom verkade det som att handbromsen tog högre och högre igen. Testade i en inte alltför brant backe och fick då dra till kanske 5:e hacket för att få stopp på bilen. Verkar som handbromsen på nåt sätt tänjt ut sig igen så att det tar högt upp igen!
Åker jag på att byta backar för att få till det tro? Hade av ena hjulet och trumman/skivan och konstaterade att belägget har mellan 2-3 mm kvar så det känns inte helt slut även om jag inte har koll på hur tjockt det är nytt. Kunde inte hitta nån märkning om minsta tjocklek. Vad tror den samlade expertisen? Är det bara att byta även backar eller ska jag testa igen att justera? Det finns ju också en justering vid hjulen som jag inte rört ännu. Ska man behöva använda även den?