Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Justera handbroms på Jeep Grand Cherokee

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

JD400 (trådstartaren)

#1 » 23:45:14, 08-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått ombesiktning på min Jeep Grand Cherokee -98 (ZJ) på grund av otillräcklig bromsverkan på handbromsen. Handbromsen tog långt upp, kanske 6-7 hacket eller nåt. Provade idag med att justera handbromsen genom att skruva åt justerskruven under golvet där bromsvajrarna fördelas till respektive hjul. Enligt rephandboken skulle man göra på ett lite märkligt sätt tyckte jag, och mäta ut 6,5 mm på "tensioner rod" från "tensioner bracket". Därefter skulle man skruva på justerskruven till markeringen var precis i linje med "tensioner bracket" och sen inte röra nånting mer och allt skulle vara frid och fröjd. Problemet är att jag tyckte inte markeringen rörde sig ett dugg och jag förstår inte heller riktigt hur den skulle kunna röra sig. "Tensioner rod" är ju i princip bara en 5-6 mm tjock stålpinne böjd som ett U runt en nit där ena änden är fri så att säga och den andra änden är förbunden med vajern från handbromsspaken. Men på något sätt ska den tydligen kunna röra sig. Nåväl, jag skruvade in justerskruven runt 6-7 mm med handbromsen åtdragen, kollade att den inte låg på och testade sedan. Kändes väldigt bra tyckte jag, handbromsen gick inte att dra åt mer än till kanske andra hacket med skaplig kraft. Gav mig iväg på en liten testtur och allteftersom verkade det som att handbromsen tog högre och högre igen. Testade i en inte alltför brant backe och fick då dra till kanske 5:e hacket för att få stopp på bilen. Verkar som handbromsen på nåt sätt tänjt ut sig igen så att det tar högt upp igen!

Åker jag på att byta backar för att få till det tro? Hade av ena hjulet och trumman/skivan och konstaterade att belägget har mellan 2-3 mm kvar så det känns inte helt slut även om jag inte har koll på hur tjockt det är nytt. Kunde inte hitta nån märkning om minsta tjocklek. Vad tror den samlade expertisen? Är det bara att byta även backar eller ska jag testa igen att justera? Det finns ju också en justering vid hjulen som jag inte rört ännu. Ska man behöva använda även den?


Gå till lösningen
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400



torbjorn_forsman

#2 » 07:50:42, 09-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt rör man aldrig justeringen på vajrarna utan justerar bara på muttrarna på spännstagen innanför bromstrummorna.
Det där med hur ev justering av handbromsvajrarna ska göras, brukar bli mycket virrigt och tilltrasslat beskrivet i alla Jeep- och Chrysler-verkshadshandböcker, och säkrast är att inte röra dem alls förrän man har klara bevis som skulle hålla i domstol för att det verkligen är vajrarna som behöver justeras.
Man brukar få plocka isär expandermekanismen och smörja upp den först av allt. Kolla att vajrarna inte är mer sträckta än att armarna som sticker ut från bromssköldarna går tillbaks hela vägen till ändläget när handbromsen är släppt.
Dvs justeringen går till på samma sätt som på praktiskt taget alla andra bilar med separata små bromsbackar för handbromsen (Volvo 240, äldre Mercedes, Saab 9-3 osv).


Detta inlägg har valts som lösning

torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

JD400 (trådstartaren)

#3 » 08:25:42, 09-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, då har jag alltså börjat i helt fel ände. :grin:

Får prova igen och justera på "tandhjulet" inne i bromstrumman istället då. Men hur vet man om man behöver byta även backarna? Räcker det med ca 3 mm belägg kvar på backarna?

Kan se i besiktningshistoriken att den haft en del anmärkningar på handbromsen. Nån som vet om det är nåt som brukar strula på Jeep?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

torbjorn_forsman

#4 » 08:56:37, 09-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min jeep är en av backarna så nernött att belägget är helt borta i ena änden, men handbromsen fungerar ändå (dock med årliga justeringar).
Om justeringen med tandhjulet inte räcker till, så är det dags att byta backar och/eller trumma. Men det är egentligen bara om man har haft problem med anliggande handbroms, eller använt handbromsen som färdbroms ofta, som backar och trumma någonsin slits.

Det är nog ungefär lika vanligt med handbromsproblem som på alla andra bilar med den konstruktionen, mest pga hoprostade mekanismer innanför bromstrumman.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

JD400 (trådstartaren)

#5 » 23:35:52, 13-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bökat vidare med det här idag och försökt smörja upp mekanismen så gott jag kunnat. På högersidan kan jag utan problem med handkraft trycka på bromsarmen och se att backarna rör sig ut fint. På vänstersidan däremot kan jag fortfarande röra på bromsarmen men backarna rör sig inte lika fint utan rör sig mest i lite sidled. Ser också att armarna ser olika ut inuti bromsmekanismen, det är samma typ av arm som sitter vänd 180 grader jämfört med andra sidan. Det är alltså inte en höger och vänsterarm utan man har bara vänt den upp och ner jämfört med andra sidan. Ska det vara så eller har någon vänt den ena fel för att man kanske köpt 2 högerarmar? :klia:

Trumman har på vänstersidan en jämn slitrand över hela beläggets bredd medan den på högersidan är betydligt mer ojämn.
Senast redigerad av JD400 23:44:50, 13-07-2018, redigerad totalt 1 gång.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

JD400 (trådstartaren)

#6 » 23:40:59, 13-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kan man skymta skillnaden på hur det ser ut på insidan av bromsarmen. På högra sidan sticker det upp en liten rund pinne från armen (nedre bilden) som på vänstra sidan istället pekar nedåt eftersom bromsarmen är vänd ett halvt varv. Man kan också se att några av beläggen har sprickor så jag antar att de egentligen borde bytas.

Begriper inte riktigt varför när jag testar att ena stunden kan bromsen ta i hack två medan nästa stund kan jag behöva dra till kanske hack 4-5 innan det är stopp. :klia:


Bild

Bild
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

torbjorn_forsman

#7 » 08:27:18, 14-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I reservdelskatalogen är det olika nummer på höger och vänster arm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

JD400 (trådstartaren)

#8 » 09:38:05, 14-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som har input och tips kring handbromsjustering i allmänhet och på Jeep i synnerhet? :grin:

Ja, jag var in på Åbergs VTC:s hemsida och kollade och såg där att det var två olika artiklar för hö och vä. Tror du att det kan vara så att den ena är fel?

Tack förresten Torbjörn för att du delar med dig av din kunskap! :thumme:
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

ac tc

#9 » 15:12:25, 14-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar vara enkelt på jänke prylar.
- släpp på all spänning från handbromsen
- justera bromsen på tandhjulet. Den ska precis börja gå runt utan anliggning efter det att du släppt från i princip låst broms.
- ställ in wirarna så spaken eller pedalen tar ok.
Det måste sitta rätt prylar i förstås.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

JD400 (trådstartaren)

#10 » 08:34:13, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är Jeepen besiktad och godkänd. Besiktningsmannen tyckte det var bra drag i bromsen! Justerade vid varje hjul tills hjulet inte gick att snurra och sen backade jag justeringen tills det precis snurrade lätt igen. Det sammantaget med den tidigare justeringen på vajern gav effekt! :grin:

Tack för alla tips!

4 personer gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se