Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Gårdsverkstads bygge

60 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

jonko (trådstartaren)

#46 » 13:42:26, 17-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ls76 skrev:Du skulle satt dit foder runt dörrar och fönster innan du börjat med locken nu blir det värre att få dit plåtblecken över dörrar och fönster.
Hälsn.
Bosse


Jag vet... lite panik i höst när snön började yra, så det vart som det vart med port och dörr...
Det är mycket jag skulle göra i annan ordning än den jag gjort om jag skulle börja om, men som rookie så blir det lite kul ibland.

Fönstren, ja dom har lite bleck och saker där som är helt omöjlig att ta bort, de är tydligen limmade med Karlssons klister eller något annat Bamse lim.

Tänkt knäcka till lite nya plåtar och lägg på bara, massa gukka (lim) under och se vad det blir... när motivationen tryter så blir det sköna lösningar bara det går framåt! :hurra:
Senast redigerad av jonko 13:47:42, 17-07-2018, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
jonko
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:30, 24-09-2010
Ort: Åland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A92



jonko (trådstartaren)

#47 » 13:46:40, 17-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Landmann skrev:Ang virket, val av färg är avgörande hur virket kommer att må, en färg som stänger in fukt eller en som andas. Plastfärg andas inte


Tikkurilla Vinha! sägs ska vara det bästa! har inte en susning. jag smetar på och ser glad ut. "Kamrat" som är heltidsmålare på ett större företag sa "Vinha, finns inget annat" ok sa ja. :insomnia:

1 person gillar det här inlägget.
jonko
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:30, 24-09-2010
Ort: Åland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A92

Landmann

#48 » 17:32:13, 17-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Det borde vara spöstraff på att använda plastfärg! (Ja, ja, nu generaliserar jag lite...).
Just nu håller jag på att slipa bort plastfärg från fönster för att försöka rädda livet på dessa. Levande matetial ska man inte stänga in i en tät plastpåse.


Ja det blir ju lite kortare livslängd på grejerna. Bra där Stridis
"Hur långt är ett snöre?"
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

Landmann

#49 » 17:38:27, 17-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonko skrev:
Landmann skrev:Ang virket, val av färg är avgörande hur virket kommer att må, en färg som stänger in fukt eller en som andas. Plastfärg andas inte


Tikkurilla Vinha! sägs ska vara det bästa! har inte en susning. jag smetar på och ser glad ut. "Kamrat" som är heltidsmålare på ett större företag sa "Vinha, finns inget annat" ok sa ja. :insomnia:


Dom vet nog vad dom pratar om
Linoljefärg finns också men det är väldigt lång torktid på den
"Hur långt är ett snöre?"
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

Stridis2

#50 » 22:30:53, 17-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är mycket tveksam till att målare (eller för den delen nästan vilken yrkeskategori som helst) "vet vad de pratar om" eller rekommenderar det som är bäst för kunden. Just när det gäller färg så misstänker jag man rekommenderar något som med minsta möjliga arbetsinsats ger så snyggt resultat som möjligt. Men om detta inte håller i 10 år utan förstör träet under bekymrar inte målaren så mycket. Linoljefärg, däremot, är jobbigare att använda pga längre torktid. Vissa färger, bl.a.gult, kritar också i solutsatta lägen. Detta tycker gemene kund inte är snyggt, men de begriper inte att det är ett sätt för färgen att skydda sig mot UV-strålningen. Vi har använt linoljefärg i flera hundra år och vet hur den fungerar. Moderna färger sägs vara testade och ska vara jättebra, men tio år senare så har man kommit på att de var döden för underlaget. Då har man ett nytt mirakelmedel man rekommenderar osv.
Förra huset jag ägde var målat med oljefärg sedan det byggdes, men på 80-talet (?) blev dåvarande ägare rekommenderade att målat med någon modern färg (plastfärg?). När jag köpte huset så skinnade färgen, stora flak som krackelerade och släppte. Jag fick slipa hela huset med vinkelslip och roterande stålborste för att försöka få bort i alla fall det som var löst. Det tog dubbelt så lång tid att slipa som det tog att måla.
Jag behöver kanske inte säga att personligen är jag inte så förtjust i moderna byggnadssätt utan tycker bättre om gamla beprövade sätt som man vet fungerar. :vissla:

Men nu är jag verkligen :off_topic:
TS: Allt man gör bli det kompromisser med. Jag tycker du har gjort ett jättejobb. Var stolt över detta och försök njuta av det. Jag är i alla fall avundsjuk... :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

jonnordvall

#51 » 22:38:51, 17-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk va olika man kan tycka om samma sak.
Garaget här hemma har bonnsågad furupanel vänd med rätt sida ut.
På skuggsidan är det aldrig ommålat och träet är hur fint som helst..
Målat 1984 med akrylatfärg. Solsidorna är ommålade en gång 1994. Och skulle behövt få ny färg för sådär fem år sedan. Men inget fel på träet under iaf:)

40 meter loge målades dock någon gång på 60 eller 70 tal med plastfägt som lossnade.......... tror dom hade lagom roligt då dom skrapade hela logen och målade om med falu...:)
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Lars_karlsson

#52 » 23:17:45, 17-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland har du helt rätt stridis !!!!
Är snickare och ser ofta det du beskriver,, själv använder jag Ottosson linoljefärger

3 personer gillar det här inlägget.
Lars_karlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:36, 02-09-2007
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6000
Ih 674 såld
valtra 900

Landmann

#53 » 09:43:39, 23-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, han har en j*vla koll den där stridis
"Hur långt är ett snöre?"

3 personer gillar det här inlägget.
Landmann
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:15, 26-04-2017
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskin: Case 95xt

jonko (trådstartaren)

#54 » 23:12:31, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt virke uppe (nästan), foder, lite plåt å sånt...
Plåten på ändorna av taket är jag inte orolig för, men foder runt alla hål... har inte en blekaste susning hur jag ska få det snyggt...
Men det är nära nu...


Bild
Bild

16 personer gillar det här inlägget.
jonko
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:30, 24-09-2010
Ort: Åland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A92

jonko (trådstartaren)

#55 » 07:55:33, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går tröögt nu, har iaf tvättat golvet med diskmedel och högtryck, lät torka och så var det dags för behandling.
Epoxi är dyrt och håller knappast, varför? jo, platta på mark som visserligen är drenärad, men jag tvivlar på att den kommer vara så bra att den inte släpper genom fukt, och fuktig betong brukar sällan hålla något är min erfarenhet.

"betong olja" av märket Tikkurilla (igen) modell "ensi" skall vara bra säger vissa... och så fick jag ett tipps om att det skulle gå att hälla i 1/6 betong färg (betolux), sagt och gjort.

första varve skulle jag dra ut med en gummiskrapa så jag bara skulle fylla porerna, slött bara att varje gång man gick tillbaka så hade ju föregånde lager just och just torkat så att där klibba ju nästa lager fast och färgen gjorde sig verkligen synlig. nu då 3 lager senare så kan jag ju bara säga att en leopard är mera homogent färgad än golvet :lmao:
de andra lagren smetades ut med golv tvättar verktyg modell golvsvadd med svamp, tryckkanna användes för att applicera skiten med.

1l skulle räcka 7kvadrat. jag köpte totlat 10l och har strykt 3 lager har ca 1l kvar. visserligen var golvet glättat till spegelmodell...

Det är en verkstad inte ett konstverksgalleri, men å andra sidan så skulle garanterat vilken galleriägare som helst betala mig sjukt mycket för det här golvet. ser både bra och skit ut på en gång MEN! jag har en yta som är "tålig" dammar inte och om jag får olje spill så har jag ett tidsfönster att ta bort oljan innan den suger fast.

Billigt, bra (sägs det), möjligt att lappa/reparera (sägs det)...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Lite plåtar på takfoten, lite små fix, städa upp utsidan... el och inredning är vinterns melodi.

12 personer gillar det här inlägget.
jonko
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:30, 24-09-2010
Ort: Åland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A92

magloman

#56 » 08:42:01, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

stiligt!

Hängrännor vill du också ha upp sfsm så inte den fina fasaden blir ful.
Ganska rogivande att städa upp runtomkring.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

jonko (trådstartaren)

#57 » 10:04:12, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hängrännor sku va kul.. men jag vill inte ta mig råd till det iår. Blir sommarens uppgift... vägrar låna pängar.

4 personer gillar det här inlägget.
jonko
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:30, 24-09-2010
Ort: Åland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A92

jonko (trådstartaren)

#58 » 13:15:09, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder är roligare än text... håller på med saker som skall hålla kablar å lyse på platts... tar tid och går trögt. Saknar alltid rätt skruv och verktyg... BildBild
Jag tänkte... lite snett, det syns nog inte... orkar inte... enklast så här! de enda jag ser varje dag är hur jäkla snett och illa det ser ut! så, gör om gör rätt.
Bild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
jonko
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:30, 24-09-2010
Ort: Åland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A92

texas5020

#59 » 10:59:05, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var köpte du takfläkten (fläktarna ?) och vad kostade dom ? Har 6m i nock i verkstan och en aerotemper så två takfläktar skulle passa bra.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

jonko (trådstartaren)

#60 » 20:48:00, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

texas5020 skrev:Var köpte du takfläkten (fläktarna ?) och vad kostade dom ? Har 6m i nock i verkstan och en aerotemper så två takfläktar skulle passa bra.
Det ska bli 2st fläktar. Frico. Har endast en just nu monterad, och den gör underverk! Jag köoot dessa nya av en privatperson för en spottstyvel...
En räcker långt. Men jag har 2 så why not...
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181206/e1809539d01bc7ca44e25587092dc195.jpg


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
jonko
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:25:30, 24-09-2010
Ort: Åland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A92


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se