Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Bromsventil Volvo DR860

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dumprar här

anvo (trådstartaren)

#1 » 16:52:03, 18-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Är ny på forumet här, men har läst lite inlägg då och då utan att vara medlem. Men nu kände jag att det var dags att ta steget! Hade behövt lite goda råd från någon vänlig själ gällande bromsar och annat på en Volvo DR860 dumper. Grejen är att grannen köpte en 860 från 1970 i hyfsat skick. Det som behöver en del omvårdnad är bromsarna på vagnen, vi har kikat lite på det ihop men hade behövt lite tips och råd och fylla på med kunskap hur grejerna ska fungera. Jag är absolut ingen dumper-expert på något sätt så ni får ha överseende om vissa frågor anses amatörmässiga. :)

Som det är idag finns ingen funktion i bromsarna alls på vagnen, det är det vi tänkte börja rätta till. Men vi inser inte fullt ut hur det är tänkt att fungera. Saken är den att den bygger inget tryck alls i de bakre lufttankarna vilket jag tycker är skumt. Bifogar en bild på bromsventilen som sitter bak. Tror jag har identifierat vad som är vad, men det hade varit extremt bra om någon kan bekräfta att det verkar riktigt. När han köpte maskin var det så här det såg ut så man ska inte utgå från att det är rätt slutsatser vi dragit, tidigare ägare kan ha kopplat om eller ändrat något som ställt till problem (är skarvat och lagat slangar mellan traktorn och vagnen tex).

Detta är vad jag **tror** är rätt:
A = Matarledning från kompressorn. I inkommande röret är det tryck, känns rätt.
B = Denna går till lufttankarna
C = Manöverledning för broms. Trycksätts när man trampar på bromsen så det känns rätt så långt.
D = Till bromsarna på båda axlarna. Röret går framåt till färdbroms/parkeringsbroms på första bakaxeln.

Inser inte hur den här bromsventilen riktigt är tänkt att fungera, hade behövt lite hjälp med att förstå hur saker och ting hänger ihop. Räcker det tex inte med att matarledningen (A) är trycksatt för att den ska fylla luft i bakre tankarna? Jag hade isär bromsventilen och kikade, membranet i toppen är helt och fint och allt kan röra sig som det ska så det är inget uppenbart fastkärvat. På den främre bakaxeln sitter ju även ett rör för parkeringsbromsen via en backventil (här lyser min okunskap igenom, finns säkert en korrekt term för den). Det är det röret som också går fram till det jag markerat D i bilden. Men jag inser inte hur vare sig färdbroms eller parkeringsbroms skulle kunna påverka att tankarna inte fylls. Det man ska notera är att fjäderbromsklockorna på främre bakaxeln är kass och ska bytas, men det borde väl inte ställa till det så att lufttankarna inte fylls?

Hade som sagt varit välkommet med lite tips och råd här...

/Andreas
Bild
anvo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:36:49, 17-07-2018
Ort: Fjärås
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: BM860



Stridis2

#2 » 18:16:24, 18-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och välkommen hit!
Först och främst, det uppskattas (och i vissa fall hjälper det också) att skriva in i sin profil ungefär var i landet man befinner sig. Bilder uppskattas också mycket. Bara två tips för att hålla folk här på gott humör.

Nu har jag aldrig skruvat 860, däremot lite 861. Dock så är tryckluftsbromsar i stort sett lika i de flesta fordon. Tolkar jag dig rätt att du inte har något som helst tryck i de fyra bakre tankarna? I så fall sitter felet mycket längre fram i maskinen.
I systemet sitter först kompressorn, tryckluftsregulator, våttank och sedan fyrkrets skyddsventil. Denna styr vart trycket tar vägen sedan. Vid ca 5 bars tryck så ska trycket gå från våttank till de andra tankarna. Har du inge tryck i de andra tankarna hade jag misstänkt fyrkretsventilen.

En mycket god investering tror jag är en verkstadshandbok. Nu vet jag inte vilken modell av 860 ni har så jag länkade till 860S.

Kontrollera hur långt i kedjan ni har tryck och återkom. Lite mer info om årsmodell och typ (860, 860S, 860T, 860LT) hjälper också. Jag hoppas ni är medvetna om att man måste ha tryck till handbromsen och fjäderklockorna för att bromsen ska släppa och man kan köra.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Scania bonden

#3 » 23:15:55, 18-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ventilen du har där bak är en reläventil. Den ombesörjer att bakaxlarna bromsar ungefär samtidigt som framaxeln. Luften skall redan finnas i tankarna bak som Stridis skriver. Denna ventils uppgift är att släppa ut luften till fjäderbromscylindrarna fr tankarna i ramen. Finns som reservdel från Wabco. Tror den kostar runt 1600 + moms.
Men försök först att få luft i tankarna.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Stridis2

#4 » 23:26:16, 18-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det allra mesta finns som reservdelar, antingen från OIE eller från BA Trading. Men det kan vara dyrt, i alla fall för en glad hemmapulares plånbok. :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

anvo (trådstartaren)

#5 » 11:37:41, 19-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

@Stridis2, @Scania bonden: Först och främst stort tack för info! Har även uppdaterat min profil med mer detaljer, bor i Fjärås utanför Kungsbacka. Ska leta upp någon bild och lägga till sen idag.

Dumpern är egentligen grannens och det jag vet så här långt är bara att det är en 860 från 1970. Ska gå ner till honom lite senare och ta rätt på exakt modell. Har själv skruvat fordon sedan barnsben i princip, men det har varit mest personbilar av varierande art (numera är det mest amerikanskt, har en Charger från 68 som det jobbas på).

Verkstadshandbok är ju guld värt, blir nog till att ta hem en. Kan ju vara bra att ha i händelse av andra haverier. :)

Det jag har kollat så här långt är att man har tryck i manöverledningen när man bromsar. Jag har också kollat att man har tryck i matarledningen (vad jag tror är matarledningen i alla fall, är det jag markerat med "A" i bilden). Tankarna (2 stycken sitter jämte varandra bak, förbundna med ett rör) matas ju via den här reläventilen (finns inga andra rör till tankarna) så antagligen är det nåt fel på den ventilen. Även om jag hade isär den och tyckte allt såg friskt ut (membran helt, O-ringar hela, allt rör sig vad jag tycker kändes rätt). Sen kan det ju vara felkopplat eller ihopblandat längre fram, är skarvat och fixat genom åren så det hade vart intressant att veta om jag förstått reläventilens inkoppling rätt.

Ska ner till grannen lite senare och titta mer på det, återkommer med mer info efter hand.
anvo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:36:49, 17-07-2018
Ort: Fjärås
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: BM860

ja-bond77

#6 » 17:38:24, 19-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske du får nån ledtråd av scaniabondens bilder här. Han valde att köpa ny reläventil, framgår inte vad felet var med den gamla ventilen:
Scania bonden @ Verkstadsdagboken
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

OLA56

#7 » 18:18:01, 19-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På gamla 860 (före TL), så har du ett separat handbromsreglage, över växelspakarna.
Har du inget bromstryck, kan du inte frigöra handbromsen.
Rör sig bromsarna, när du bromsar (vid fullt bromstryck), Rör sig handbromsen, vid frigörning och vid fullt bromstryck??

Rör sig bromsarmarna, till/från - prova att justera enligt konstens regler.

Bromsarna på kärran är kanon (från volvo N88 - dimensionerad för 80km/h), bara de är rätt justerade.

Bromsarna på kärran är enkelt att justera (bara bromscylindrarna fungerar)

OLA56
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

anvo (trådstartaren)

#8 » 19:24:40, 19-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har vi grejat lite till under eftermiddagen. Huvudproblemet är att vi inte får något tryck alls i tankarna bak. Vi kan köra upp trycket i traktordelen till 7 kg ca utan problem. Efter lite klurande så tror jag det finns flera "hundar begravda" i detta.

Lite konstateranden efter att vi funderat och provat:
1. Man får tryck i matarledningen bak till korgen. Manöverledningen för broms funkar också fint när man bromsar. P-broms kretsen verkar ok också. Så allting från traktordelen verkar vara "friskt".
2. Kollar man däremot på bromsventilen bak finns 5 anslutningar. Två anslutningar är märkta "Z". I den ena sitter bromsljuskontakten, och den andra anslutningen går till fjäderbromsklockorna till båda bakaxlarna. Sedan finns det en anslutning märkt "MZ" (överst på ventilen), tänker man lite logiskt skulle jag anta att det är hit manöverledning för färdbroms ska vara ansluten. Fjärde anslutningen är märkt "M", tänker att detta är matningen av luft från traktordelen. Till sist har vi femte anslutningen som ser ut att vara märkt med "V" till tankarna bak.

Nu kommer det kluriga. Matarledningen från traktordelen är kopplad till anslutningen "MZ". Det känns fel. Jag har haft isär bromsventilen och den anslutningen manövrerar bara ett membran som i sin tur manövrerar ventilen inuti. Givet att det är en massa skarvar på slangarna mellan traktorn och korgen gissar jag att tidigare ägare blandat ihop slangarna när de lappat och lagat. Det kan bara inte vara rätt att matarledningen ska gå dit. Det känns mer logiskt att manöverledningen för färdbromsen ska gå till den anslutningen som ju är märkt "MZ" och att matarledningen går till "M". Har ännu ingen verkstadshandbok men någon här kanske kan bekräfta om vi resonerar rätt eller fel så länge.

Körde ventilen på bänk med tryckluft och ansluter man lite lätt tryck på "M" läcker ventilen luft så våran hypotes just nu är att vi dels har en dålig reläventil (läcker i O-ringarna internt), samt att det varit felkopplat. Är som sagt absolut ingen dumper-expert men givet alla skarvar och att ventilen är snart 50 år så tror jag tidigare ägare haft problem med ventilen och taskiga slangar och börjat skarva i nya slangar, blandat ihop anslutningarna och aldrig riktigt fått ordning på det. Men det är bara en kvalificerad gissning från min sida baserat på en massa tidigare bil-renoveringsprojekt. Är alltid jobbigare att överta något som är hopskruvat fel än att ta tag i något som är dåligt men åtminstone "rätt". :cool:

Verkstadshandboken ger säkert svar på vilka anslutningar som är vilka, men jag hoppas vi resonerat rätt. Blir nog att handla en ny reläventil, koppla in den riktigt och samtidigt rensa och snygga upp alla slangar mellan traktor och korg.

Fortsättning följer, men tack för alla tips så här långt! Mycket uppskattat. Om någon har koll på att resonemanget ovan är rätt hade det förstås varit guld värt! :shake_hands: Bifogar även bilder på typskyltarna från hytten och korgen.
Bild
Bild
anvo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:36:49, 17-07-2018
Ort: Fjärås
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: BM860

Stridis2

#9 » 22:17:13, 19-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ska vi se om jag reder ut att förklara hur det fungerar på min maskin. Så här ser det ut under flaket hos mig.
Bild

Det kommer matartryck till höger främre tanks bakre anslutning. Luften går tvärs igenom. Framkanten på tanken är hopkopplad med vänster främre tanks framkant. Vänster främre tanks bakre anslutning är kopplad dels till reläventilen, dels till de båda bakre tankarna bakre anslutningar (som alltså endast är anslutna via denna slang).

Reläventilen har tre olika uttag (Manövertryck ingående på toppen, matartryck från tankarna, manövertryck utgående), fast det är fem slangar anslutna.
Bild
1. Anslutning till främre bromsklockor
2. Anslutning till bakre bromsklockor

Bild
3. Manöver från bromspedal
4. Matartryck från tankar
5. Nr. 4 parallellkopplad till nr. 6
6. Ventil för handbroms

Bild
Bild
Bild

Hoppas detta hjälper lite. Sedan får du gärna ta lite bilder på hela maskinen i arbete, bara för vi gillar bilder här på M. :mrgreen: :eat:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

anvo (trådstartaren)

#10 » 09:47:31, 21-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack för bilderna Stridis2! Ser lite annorlunda ut på din maskin. På grannens är det t.ex. bara 2 lufttankar bak, men antar att sånt kan variera.

Får våran del blir det nog till att inhandla en ny reläventil. Är ju inte direkt jättedyrt så det är lätt värt det. Skulle säkert gå att byta O-ringar i den nuvarande ventilen så den blir tät men frågan värt om det är lönt, bygger på att man kan få tag på exakt rätt O-ringar.

Hittade info förresten i verkstadshandboken för Grus-Kalle om anslutningarna till ventilen. Verkade som vi resonerade rätt runt beteckningar m.m. ZM är manöver för färdbroms (även om detta är för Grus-Kalle är nog beteckningarna desamma tänker jag). Innebär att det vart felkopplat som vi var inne på...

Återkommer med mer info och självklart massa bilder! :shake_hands:
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
anvo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:36:49, 17-07-2018
Ort: Fjärås
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: BM860

racedays

#11 » 20:20:09, 13-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej där.. kul läsning =) du verkar vass =)
Användarvisningsbild
racedays
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:36:31, 13-11-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: case 81p -89
Volvo viking -65 (såld =(
Åkerman H12 (såld )
860 tc S
Slut handlat nu hoppas jag.. =/

eriktorsten

#12 » 23:14:12, 21-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Suyperbra att du lägger ut lite allt eftersom du arbetar dig framåt. Har själv en 860:a som det fungerar att bromsa en alt två gånger och sedan så är det slut med luft :-/ men man lär sig hushålla med själva bromsandet :-D Har dessutom inte fått någon prdning alls på parkeringsbromsen. Har hittat två gamla klockor och bytt massor av gamla slangar men det känns som att det läcker någonstans!! Det pyser något sjöjävulskt om parkeringsbromsen inne i hytten så där är det säkert läckage. På era som fungerar, aktiverar man handbromsen genom att föra reglaget framet mot vindrutan eller bakåt??

Återkommer när jag fått mer ordning på den!


Bild
eriktorsten
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:24:07, 10-07-2014
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: Volvo 860 DR, Volvo BM 871 SM, MF 8937, Abelco XC85, Case MX285, Case 7140 Pro, etc

Stridis2

#13 » 12:37:49, 22-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, och välkommen hit, Eriktorsten!
Nu vet jag inte hur det är på så pass gamla maskiner som din, men nyare 860 och 861 som jag har så är handbromsen kopplad över växelväljaren. Lägger du denna i neutral så går handbromsen in, lägger du i växel plus släpper handbromsspaken så släpper handbroms. Det är tydligen inte ovanligt att man helt enkelt kopplade bort handbromsspaken på dessa för att inte riskera att glömma denna dragen.

För att leta tryckluftsläckage tycker jag att det är bra att koppla in en elkompressor som står en bra bit bort och mata tryckluft i systemet på detta vis istället för att ha motorn stående och slamra. Då hör man mycket lättare var det läcker. Sedan är det bara att systematiskt täta alla läckage. Kolla även remspänningen till kompressorn, samt remmens skick.
Ett problem du kan få om du har dåligt med tryckluft och har fjäderbromsklockor är att dessa börjar ligga till och sliter ut bromsarna.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

eriktorsten

#14 » 21:25:49, 22-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Stridis!

Tackar för välkomnande! Jag har faktiskt gjort så att jag har justerat loss bromsarna på fjäderklockorna för att inte köra sönder dem utan har just nu endast färdbroms, i alla fall i två inbromsningar. Mycket bra tips med remmarna! Jag håller på och ser över dem och tänkte byta ut både fläktremmar och generator samt kompressor-remmar. Närmast så är det byte av generator som inte laddar och sedan blir det att justera in bromsklockorna i bak igen. Mycket bra tips med extern inkoppling av tryckluft!! Parkeringsbromsen sitter som en liten vippomkopplare ovanför växlarna på min. Får väl skruva loss och se om den går att packa om. Har tyvärr många maskiner som kräver kärlek. Närmast till hands är Abelcon till väsnter i bild samt en gammal skogsmaskin en Lisa, Volvo BM SM 871

Återkommer med detaljer kring Dumpern och bromsarna

Tack för input!!

3 personer gillar det här inlägget.
eriktorsten
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:24:07, 10-07-2014
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: Volvo 860 DR, Volvo BM 871 SM, MF 8937, Abelco XC85, Case MX285, Case 7140 Pro, etc


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se