Hej!
Är ny på forumet här, men har läst lite inlägg då och då utan att vara medlem. Men nu kände jag att det var dags att ta steget! Hade behövt lite goda råd från någon vänlig själ gällande bromsar och annat på en Volvo DR860 dumper. Grejen är att grannen köpte en 860 från 1970 i hyfsat skick. Det som behöver en del omvårdnad är bromsarna på vagnen, vi har kikat lite på det ihop men hade behövt lite tips och råd och fylla på med kunskap hur grejerna ska fungera. Jag är absolut ingen dumper-expert på något sätt så ni får ha överseende om vissa frågor anses amatörmässiga.
Som det är idag finns ingen funktion i bromsarna alls på vagnen, det är det vi tänkte börja rätta till. Men vi inser inte fullt ut hur det är tänkt att fungera. Saken är den att den bygger inget tryck alls i de bakre lufttankarna vilket jag tycker är skumt. Bifogar en bild på bromsventilen som sitter bak. Tror jag har identifierat vad som är vad, men det hade varit extremt bra om någon kan bekräfta att det verkar riktigt. När han köpte maskin var det så här det såg ut så man ska inte utgå från att det är rätt slutsatser vi dragit, tidigare ägare kan ha kopplat om eller ändrat något som ställt till problem (är skarvat och lagat slangar mellan traktorn och vagnen tex).
Detta är vad jag **tror** är rätt:
A = Matarledning från kompressorn. I inkommande röret är det tryck, känns rätt.
B = Denna går till lufttankarna
C = Manöverledning för broms. Trycksätts när man trampar på bromsen så det känns rätt så långt.
D = Till bromsarna på båda axlarna. Röret går framåt till färdbroms/parkeringsbroms på första bakaxeln.
Inser inte hur den här bromsventilen riktigt är tänkt att fungera, hade behövt lite hjälp med att förstå hur saker och ting hänger ihop. Räcker det tex inte med att matarledningen (A) är trycksatt för att den ska fylla luft i bakre tankarna? Jag hade isär bromsventilen och kikade, membranet i toppen är helt och fint och allt kan röra sig som det ska så det är inget uppenbart fastkärvat. På den främre bakaxeln sitter ju även ett rör för parkeringsbromsen via en backventil (här lyser min okunskap igenom, finns säkert en korrekt term för den). Det är det röret som också går fram till det jag markerat D i bilden. Men jag inser inte hur vare sig färdbroms eller parkeringsbroms skulle kunna påverka att tankarna inte fylls. Det man ska notera är att fjäderbromsklockorna på främre bakaxeln är kass och ska bytas, men det borde väl inte ställa till det så att lufttankarna inte fylls?
Hade som sagt varit välkommet med lite tips och råd här...
/Andreas