Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1155 inlägg • Sida 1 av 77
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2 (trådstartaren)

#1 » 12:16:49, 24-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte kolla om någon här är intresserad av hur det var att köra lastbil på den gamla goda tiden. Jag var ju inte med på femtiotalet men fick som grabb ibland åka med en bekant som körde för Nya Bärarlaget. Själv jobbade jag ett åt på Volvo Lastvagnar som justerare innan jag gjorde värnplikten. Att vara justerare blev lite enahanda efter ett tag, samma fel på de flesta lastbilarna efter bandet, läckande bromsledningar mm. Så jag blev intresserad av att köra lastbil istället för att skruva på dem.

Så när Åkeriföreningen gick ut med att det var brist på lastbilschaufförer och de erbjöd utbildning och jobb till avtalsenlig lön så nappade jag. Upplägget var att de fixade dispans för att köra en lastbil under utbildningstiden , jag tror det var max ett år, och så fick man gå på körskolan på betald arbetstid. Efter att kört en sväng för en kontrollant blev jag godkänd och fick söka jobb på Åkerier som de anvisade, andra Åkeriet jag besökte antog mig. M lastbilar som vi kan kalla det hade brist på chafförer sedan 3 fått sparken när Åkaren kom på dem sitta och supa ihop på arbetstid. Detta var 1966, jag har inte läst någonstans om hur mycket det söps på den tiden men jag tycker att sanningen skall komma fram.

Nå dispansen gällde givetvis Åkeriets äldsta bil en Volvo med kran, osynkat växellåda och sidventils bensinmotor. Åkaren körde ett varv med mig runt kvarteret och demonstrerade dubbeltrampningens ädla konst och sedan fick jag försöka. Gick skapligt så dags för första jobbet nästa dag. Åkaren skickade med mig en av de gamla erfarna chaufförerna första dagen och jobbet var för El verkets förråd på Marieholm. Min mentor vi kan kalla honom A klev in och det första han sa var " kör mig till Järntorget så hämtar du upp mig där igen halv 4" Som nyaste på Åkeriet gjorde jag som han sa och höll tyst... Jobbet i övrig gick bra även om jag var ovan med att köra kran! A fick sedermera sparken, den historien bjud jag på nu som smakprov.

Det var ett år senare, jag körde Volvo starke med tipp , det var vinter och Papyrus i Mölndal beställde två tippbilar för att köra bort snö. Den andra bilen kördes av A och på plats visade det sig att Papyrus egen lastbil var på verkstad så de två som körde och hantlangare den hoppade in i min kolega A s bil och medan jag körde snö till en snötipp på området hela dan körde de de jobb som den firmabilen skulle gjort. Jag såg inte mycket till dem men de verkade ha det trevligt. Mot slutet på dagen dök A på mig och frågade om jag kunde gå in på systemet och köpa ut för dem, de hade redan varit inne där några gånger så han var rädd de skulle bli nekade? Jag vägrade och såg int till dem mer. När jag kom till åkeriet dök Åkaren på mig och frågade om jag sett A, inte på de sista timmarna sade jag.

Nästa dag kom Åkaren igen och sade att A ringt dagen innan och sagt att lastbilen blivit stulen, " då får du ringa Polisen" svarade Å. Sedan hade han inte hör något från honom! Men Papyrus skulle han en bil igen så du får ta det sade han. Jag körde där hela dagen till halv tre då jag var klar och fick påskrivit. Nästa dag när jag kom fick jag höra att A fått gå med omedelbar verkan. Han dök upp som inget hänt kl 4 och hävdade att han haft full dag på Papyrus :uupps: Sanningen var tydligen att han supit till dagen innan så han inte hittade lastbilen, när han nyktrat till lite nästa morgon hittade han den och vetande att Papyrus skulle ha en bil den dagen också körde han dit lade sig att sova på snötippen och vaknade lagom för att åka till Åkeriet.

För den som som sagt tycker att det är mycket alkohol i berättelserna så är varje ord sant som jag såg det, jag bättrar inte på något. Om intresset finns finns det mycket mer i minnet, jag började köra lastbil för att det var omväxlade, inte en dag va den andra lik. Slutade 1972 då var det helt andra tider och efter ett år kört direktbil för ASG gav jag upp och test körde fabriksnya bilar ett år innan jag sadlade om till mer välbetalt jobb, läste in missade ämnen i utbildningen och jobbade mina sista 20 år innan pensionen med forskning och utveckling, åter på rätt plats med nya projekt hela tiden och betalda tjänsteresor...

38 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



Stridis2

#2 » 13:59:42, 24-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart du får fortsätta skriva. Även om jag inte har kört lastbil yrkesmässigt så är det alltid trevligt att höra historier om hur det gick till förr i tiden. :eat:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Antevante

#3 » 14:07:15, 24-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för att du delar med dig av dina historier. Ang alkoholen så är det helt otroligt hur det va förr. Det är ju en sak som ändå blivit bättre i samhället!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Murre o2 (trådstartaren)

#4 » 15:49:33, 24-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag vill poängtera att jag på den tiden var helt torrlagd, numera uppskattar jag ett glas vin eller öl. Men det var många tragedier förr och fortfarande är det långt ifrån drogfritt. På jobbet de sista åren gjorde vaktbolaget drogtester på slump valda personer då och då, man kunde ju neka men jag antar att man låg dåligt till då... Men på sextiotalet var det många chaufförer kvar av den gamla stammen som varit med sen slutet på 40 talet och vissa behövde en vinare per dag för att hålla sig i form.

Nog om det. Åkeriet hade ju redan en likadan dispans elev som jag men han var äldre och kallades Ygsjömördaren :uupps: När jag frågade varför så visade det sig att han varit med i en liga som rånat åldringar, nu hade han ju avtjänat straffet och fått tillbaka körkortet som dragits in för den brottsliga verksamheten. Trafik kortet måste han dock köra upp för och därför hamnade han i samma sits som jag fast han var mer än 20 år äldre. Likadan bil som mig hade han också fått.

Jag mins en av de första körningarna vi fick ihop, det var tvättmedels lådor från Frölunda industriområde som var nytt då, var mins jag inte exakt med det var på Hisingesidan för vi måste över Göta Älv bron. Det lastades ju högt så man måste dra en pressening över och sedan repa bra, när jag passerade bron fick jag se att "mördaren" lagt lasset över hela körbanan :eek: Det var bara att ta sig förbi och fortsätta, sedan dök han ju upp på åkeriet något stukad, Polisen hade ju kommit och det vart elände på alla sätt med stukade kartonger och omlastning om han fick några böter för dåligt säkrad last lyckades jag inte lista ut.

Mördaren lyckades aldrig klara uppkörningen på det året han hade på sig, nerverna höll inte så han försvann därefter. Jag klarade min på första försöket vilket var välkommet då topplocks packningen gått på min gamla häck och den gick till skroten dagen innan jag hämtade mitt Trafik kort, fick åka till Badhusgatan och hämtade det direkt på arbetstid, Åkaren pustade ut och gav mig den nu äldsta bilen i samlingen, en Starke med tipp. Fortfarande ingen servo och usliga bromsar men synkade växellåda så jag slapp dubbel trampa och 100 hästars disel motor kändes som ett steg uppåt. Mördarens bil gick också till skrot, törstiga bensinare var inget att satsa på längre.

17 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

BM425

#5 » 17:17:52, 24-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minns en rörmokare berättade för mig, han var lärling på 60-talet, o brukade få såga nya kopparrör till stumpar som "de gamle" tog till skroten så de fick pengar till systemet.

Mina föräldrar hade affär på den tiden, då kördes mjölken ut med öppna lastbilar o drängen fick åka på flaket. Inte så noga med kyla då :grin:
Kylbilar kom någon gång i början på 70 talet har jag för mig.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

3 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Murre o2 (trådstartaren)

#6 » 18:04:47, 24-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja skrota koppar lärde jag mig snabbt från de gamla rävarna, Vi hade en gammal chaufför som kallades Slampen, han stod alltid i ett hörn av garaget och skrotade elkabel när han hade tid över. Han hörde till de som skulle ha en Morbror David varje dag... Bästa klippet jag gjorde var när jag körde en tekniker och hans grejor , han hade installerat nya radarn på Torslanda flygplats och jag fick all överbliven kabel av honom. Får mycket att skrota tyckte jag så jag sålde hela lasset direkt till en skrothandlare. Gav lika mycket som flera dagars lastbils körande, man får komma ihåg hur dåligt betalt vi hade.

Ibland kunde jag sälja sprängsten eller matjord. Sprängstenen fick jag först 1 krona tonnet för och sedan när byggandet började komma igen i Göteborg 50 öre och slutligen fick man tippade det gratis. Matjord fick man ha en köpare till på lut och ta chansen och ge grävmaskinisten en femma så han skalade av matjorden när det var schaktning på gång. En an chaufförerna, Brollan kom till en kund med ett sådant lass men kunden godkände det inte så han åkte och tippade det i en glänta. Efter en vecka åkte han dit och skyfflade på det igen. Vardagsmat att skyffla upp 5 ton på den tiden. Sedan åkte han tillbaka till kunden. "Det var bättre matjord det" sade kunden och betalade. :grin:

26 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#7 » 19:20:12, 24-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fått en del uppmuntran så kör väl på ett tag :smile: Fanns på den tiden två stående händelser jobb som sedan länge är borta, det ena älskade jag och det andra hatade jag. Jag talar om när bananbåtarna kom och båtarna med Islands sill. Bananerna kommer någon annan väg nu och Islands sillen finns väl inte längre...Banan båtens ankomst var stort, lastbilar från många av stadens åkerier samlades i frihamnen och man träffade andra chaufförer men blivit kompis med. Fint jobb, man stod i kö till det var ens tur, backade till ett band och stuvarna äntrade flaket, man lade sig att sova och när lastningen var klar knackade en kontrollant på rutan och gav mig en lapp med hur många kartonger de lastat. sedan körde man en 500 meter till banankompaniets anläggning och backade till lastkajen så lossades allt igen. Och sedan tillbaka till banankajen igen.

Islandssillen var något helt annat, vi körde för Amega på Ringön och sillbåtarna lade till på ringön men varje sillföretag som Amega och ABBA hade egna män på plats som plockade ut deras tunnor från det som kom upp från lastrummen. Den första gången jag hamnade där blev jag chockad över hur mycket kraft det fodrades för att resa sill tunnorna, de rullades på från gafflarna på en truck. De är ju lite rundade så teorin är ju att man flippar över dem på högkant och stuvar flaket fullt. Jak klarade inte det utan att skrubba framsidan av overallen mot tunnan och stank snart gammal fisk hela jag. Körningen var åter en 500 meter bort till fabriken och tillbaka. När gubben som valde ut tunnorna kom med pengar och ville att jag skulle köpa ut en kvarting på bolaget på andra sidan Göta Älv bron sade jag ja och körde bort och köpte ut. Efter att han fått flaskan började tempot gå ned och när jag lossade ett lass på fabriken kom förman och sade att det är ju hälften tunnor fel, han hoppade in och åkte med till kajen. Där möttes vi av synen av deras man stående på kajkanten och vinglande försöka fiska upp sin Keps som trillat i sjön med hjälp av en båtshake. Förmannen som nog när jag tänker efter var en högre chef fick byta ut honom mot en nykter medarbetare och kom sedan till mig och vred sina händer och sade " om jag kunde begripa var han fått spriten ifrån" Ja säg det sade jag, visste inte om han hade misstankar men på den tiden höll arbetarna ihop och skvallrade inte på varandra så jag räknade med att han inte kunde vara säker. Körde många gånger mer för Amega så någon mer historia har jag på lager där...

23 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#8 » 10:12:23, 25-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åkeriet som finns kvar än i dag hade många fasta kunder, en av dem var en teknisk högskola i Göteborg som jag kan kalla C. En dag kallade åkaren in mig på kontoret, sade att jag skulle åka till C och plockade fram pengar, jag skulle ta vägen om bolaget och köpa ut en 75a till de två männen jag skulle köra för :eek: Intressant upplägg, det handlade om provtrycka betong balkar som nu var trasiga och skulle till tippen, tippningen var gratis i skarviks hamnen som behövde detta slags utfyllnads material men åkaren tog ut en tippavgift som motsvarade hans utlägg och gubbarna fick gratis sprit...

Vid lastningen backade jag till lastbryggan och vi släpade på balkarna med stor möda och handtruckar. Plötsligt gav järnplåten vi lagt mellan lastbryggan och flaket vika och ramlade ned och jag med den. Balkarna var ju trasiga och vassa ändar av armerings järn stack ut, ett rev upp overallen över magen på mig och jag kände att det sved i skinnet. Jag stod där och höll för magen och vågade inte titta, Tänk om hela magen var uppriven så inälvorna ramlar ut :uupps: När jag tillslut vågade titta efter så hade jag klarat mig med en ytlig rispa i skinnet, det var nära ögat, ryser än i dag när jag tänker på det. Den äldre av de två männen var nog en sextio och bodde ute vid Mölndal så efter delat flaskan körde han hem varje em från Gibraltargatan, andra tider... Gubbarna åkte med till tippen så jag fick ju köra dem tillbaka fast den något yngre av dem bodde i Majorna så ofta släppte jag av honom där.

Finns mycket att berätta om körningarna för C men denna gång tar jag en körning strax före Jul. Åkarn tog som vanligt In mig på kontoret men denna gång hade han en inslagen flaska som julklapp åt dem. Jag åkte ut till C och såg inte till gubbarna, när jag frågade efter dem sade en man att de var i omklädningsrummet så jag gick dit. Dörren var låst så jag knackade på och sade att det var från M lastbilar. Gubbarna öppnade och satt med en nästa tom flaska på bordet... De fick min flaska och rev av pappret, det var en flaska bättre Whisky. Fy fan sån färgad skit var inte reaktionen jag väntat mig. Nästa reaktion var hur skall vi klara den flaskan också, men de ropade in en elektriker som höll på i rummet utanför och han hjälpte gärna till. Sedan var det den vanliga vändan frånsett att den lilla gubben behövde pinka hela tiden så det blev några pisstopp på vägen, den tjocka mannen släppte jag sedan av i Majorna, han var ganska lummig då och jag undrade hur den lille skulle klara köra till Mölndal men jag hörde inget annat än att det gått bra.

14 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#9 » 12:49:11, 25-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite om lastbilskörning som omväxling. Vara nybörjare betyder som vanligt att man lär sig nya saker hela tiden, sedan kommer en tid då man tror att man är någorlunda fullärd och sedan när man börjar bli bra på riktigt inser man att man aldrig blir fullärd. Första gången jag skulle backa på grävmaskins mattor gick det givetvis år pepparn. Jag tänkte inte på att framhjulen snabbt svänger långt ut och tittade bara på att jag hade bakhjulen mitt på mattorna, så ett framhjul gick utanför kanten och sjönk ned i leran. Nästa misstag vara att försöka backa upp framhjulet igen, bakhjulen spann och kanade sidledes av mattorna innan jag hann sansa mig. Nu var jag riktigt illa ute, bakaxeln låg på ena mattan och hjulen snurrade utan motstånd i göteborgsleran. Grävmaskinen som stod i andra änden på gången an mattor var synnerligen ovillig att komma till hjälp, inte ens han klarade leran utan att kör på mattorna och då skulle de komma i oordning och behöva justeras efteråt.

Nu stod alla de andra 4 bilarna och väntade på att lasta och jag som där och skämdes som en hund. :sad: Vi försökte bogsera framår med hjälp av en av bilarna som stod på fast land men med bakaxeln liggande på en matta så gick inte det. Då kom en gammal räv fram och se det fixar sig, han tog ett par av grävarens tomma dieselfat och körde in dem mellan flakkanten och grävmaskinsmattan och sade kör upp flaket. Överhänget på flaket gick ju nedåt mot tomfaten och lyfte hela bakdelen på lastbilen, vi justerade mattorna rätt och drog upp bilen på torra land igen. Nervöst att backa ut igen efter det men nu hade jag lärt mig den hårda vägen.

För den som ev inte vet vad grävmaskinsmattor är så är det sektioner av grova trästockar buntade ihop till sektioner kanske en meter breda och en 8 långa, har inte mätt dem. På underlag som inte går att köra på så lägger man ut ett spår för varje hjul sida på lastbilen att köra på. Är det 30-40 meter att backa ut på så gäller det att ha mm koll på var man har varje hjul för kommer man utanför kanten glider den mattan iväg i sidled och man sitter i skiten. Tricket med att lyfta bakdelen när man kört fast använde jag glad i hågen en gång senare när jag kört fast men resultatet då blev inte lika bra... Det får bli nästa berättelse.
Senast redigerad av Murre o2 12:53:38, 25-07-2018, redigerad totalt 1 gång.

18 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#10 » 12:52:56, 25-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En koll på nätet ger att mattorna nog var 90cm breda och 6 meter långa .
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

JD400

#11 » 13:47:48, 25-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att höra gamla historier! Min farfar var åkeriägare fram till kanske 70-80 talet nån gång. Minns hans sista lastbil, en Scania. Kan ha varit en L85 eller liknande. Tyvärr hann jag aldrig höra så många av hans historier innan han gick bort.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Murre o2 (trådstartaren)

#12 » 14:55:13, 25-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack trevligt med feedback . Jag började skriva detta för att jag ingenstans läst hur det verkligen var på den tiden. Man kan köra en gammal lastbil och konstatera att den är tungstyrd, motor svag och har dåliga bromsar samt stenhård i fjädringen med ljudnivå som är fjärran får dagens krav. Men det säger ändå inte mycket om hur det var att försörja sig på dessa arbetsredskap som det ju i verkligheten var fråga om. Tekniska utvecklingen gick ju fort dessa år men de gamla bilarna fick göra tjäna så länge de genererade vinst för ägaren. Stora Göteborgsåkerier som ex Nils Nillsons hade massor av gamla häckar i drift på sextiotalet. Gamla Scania Vabis skakfyror var outslitliga och syntes länge, M lastbilar också en.

Vi talar om en tid före mobiltelefonerna så körde man fast i ödemarken någonstans fick men klara sig själv. Kom radio fans ju men betraktades med misstanke av de gamla chaufförerna, de gillade inte att åkaren kunde anropa och kolla var man var . Hos M lastbilar hade vi en femma i telefonpengar så blev vi klara med ett jobb ringde vi från en telefon kiosk och frågade om det fans ett nytt jobb att hoppa på. Fans ju bara nya och gamla Göta Älvbron att välja på och eftersom de låg brevid varandra blev det ofta köer vilken man än valde om man måste korsa älven. Sedan öppnade tunneln ock Älvsborgsbron i rask takt och det var slut på köerna, tills nu igen. Allt går igen nu byggs en ny tunnel igen och nya Göta Älvbron måste bytas mot en ny och sedan rivas.

8 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#13 » 15:39:26, 25-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har skrivit åkaren och menar då både gubben som vi kallade honom och äldsta sonen L som var den som i praktiken drev åkeriet. Sedan skötte yngre sonen K verkstaden. En titt på nätet visar att det finns både en L och en K fortfarande på åkeriet så jag måste titta in någon dag för att se om de verkligen forfarande hänger med! Var nog 15 år sedan jag sist tittade in. Ber om ursäkt om de vimlar av stavfel, jag orkar aldrig läsa genom innan jag skickar och reagerar bara på datorns klagan men datorer är ju dumma och släpper igenom det mesta...Så råkar jag trycka ned fel tangent så slinker det ofta med...

Som jag skrev fick jag efter jag sluppit den gamla bensin lastbilen åkeriets äldsta och sämsta Starke. Åkte med en gammal chaufför som berättade att han hade den bästa Starten på åkeriet, gick tystas och var starkas, det är skillnad mellan likadana bilar. Han kan jag för omväxlings skull inte säga mycket om, tystlåten och höll sig för sig själv och inte begiven på alkohol... Men han gick i pension och jag fick överta han bil :smile: Verkligen skillnad! Min gamla såldes och jag återsåg den en tid senare.

Kom körande på Hisingen när jag såg att en av åkeriets bilar fått stopp efter en rondell. Stoppade givetvis för att se om jag kunde hjälpa till. Upptäckte då att det var min gamla bil fortfarande med åkeriets färger och logo men utan trafikskylten. Och en främmande förare, han hade köpt bilen sade han och kört slut på bränsle. Han hade en dunk så jag körde honom till närmsta tapp där han gjorde sig besvär att fylla i formuläret för att köpa bränslet skattefritt! På den tiden måste man ha trafiktillstånd med trafikskylt på bilen för att ta betalt för transporter så han försökte köra svart, hur bra det gick om han inte hade råd att tanka bilen är nog tveksamt.

14 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Hidsmekolek

#14 » 16:30:03, 25-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Intressanta historier, och välskrivet!
Jättekul läsning i extremhettan, tackar! :grin:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

1 person gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

jonnordvall

#15 » 16:34:14, 25-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt kul läsning:)
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se