Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Behöver hjälp med tippcylinder på ett Thule-släp

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

ScoobyBear (trådstartaren)

#1 » 18:16:13, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tippcylindern till flaket på mitt Thule YA2000B släp läckte lite olja i toppen så jag tänkte att det är bäst att fixa innan den går torr. Bekväm som man är lämnade in den till en verkstad som pysslar med hydraulik och de bytte packningarana men efter detta fungerar inte pumpen. Alla där tittade på den men ingen kom fram till felet mer än att det troligen är vakuum eller luft i den. Det sitter en luftningsventil på den men det verkar inte hjälpa.

Så nu frågar jag här istället, är det någon som vet hur man fixar dessa??
ScoobyBear
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:58, 21-06-2016
Ort: Stockholm/Linköping
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Mitsubishi/Satoh S470D



magloman

#2 » 19:15:20, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara så att den är enkelverkande och vissa packningar i cylindern inte ska monteras vid renovering?

Bilder på kolven kan hjälpa dom som förstår bättre.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

ScoobyBear (trådstartaren)

#3 » 20:50:16, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I så fall har de satt dit packningar som inte fanns från början och det tvivlar jag på.
Men enkelverkande är den.
Fick inte forumets bild-funktion att fungera men här är några bilder:

Översiktsbild.
Bild

Skruven på sidan här var för att fylla på olja enl. mekanikern. Den på baksidan är orörd. Det finns en likadan på andra kortsidan och den var för att tömma oljan sas det.
Bild
Originalets URL: https://s22.postimg.cc/55p1urmwx/IMG_20180802_201239.jpg


Den här skruven är totalt sönderdragen av någon tidigare ägare och går inte att lossa på normalt sätt. Så vad den har för funktion vet jag inte. Men det tyder ju på att den är användbar :)
Bild
Originalets URL: https://s22.postimg.cc/wt1r98q7l/IMG_20180802_201219.jpg


BTW kanske tråden skulle passat bättre i hydraulik-delen av forumet Men eftersom en verkstad som sysslar med hydraulik inte förstår sig på hur den fungerar kanske jag har större chans bland folk som kan släpvagnar...?
ScoobyBear
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:58, 21-06-2016
Ort: Stockholm/Linköping
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Mitsubishi/Satoh S470D

63an

#4 » 21:00:49, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara en vanlig domkraft! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

LeifAndersson

#5 » 21:04:17, 02-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har den där blivit tömd på olja så underlättar det om den "står upp" när den tas i bruk igen. När du fått den att ta olja så pumpa upp den i topp och fyll olja eftersom.(med en större oljekanna) Sedan trycker du ner den med övre påfyllningen öppen, då får du automatiskt rätt nivå. Sedan pumpar du upp den ett par gånger och trycker tillbaka den sakta, sedan kollar du nivån med den fortfarande upprätt, stäng sedan pluggen. Sedan ska den funka även i arbetsläge. Var ATF i de där som nya, men även SHS 46 funkar om den varit ordentligt tömd.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ScoobyBear (trådstartaren)

#6 » 13:34:20, 03-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Bara en vanlig domkraft! :vissla:

Det var precis vad de sa på verkstaden också. Men de fick inte ihop den för det... Både ett antal anställda och några andra kunder kom med input, ingen visste.

LeifAndersson skrev:Har den där blivit tömd på olja så underlättar det om den "står upp" när den tas i bruk igen. När du fått den att ta olja så pumpa upp den i topp och fyll olja eftersom.(med en större oljekanna) Sedan trycker du ner den med övre påfyllningen öppen, då får du automatiskt rätt nivå. Sedan pumpar du upp den ett par gånger och trycker tillbaka den sakta, sedan kollar du nivån med den fortfarande upprätt, stäng sedan pluggen. Sedan ska den funka även i arbetsläge. Var ATF i de där som nya, men även SHS 46 funkar om den varit ordentligt tömd.


Står upp; med kolven uppåt antar jag att du menar? Då är ju skruvarna längst ner och all olja rinner ur? Eller går det att fylla i via "luftningsskruven"?
Annars kan jag ha den upp-och-ner med kolven nedåt, men då blir det väl inte önskad effekt.
Jag får prova lite när jag kommer hem ikväll om tid finns. Hade ju hoppats spara lite tid på att låta någon annan, som kan detta med hydraulik, göra det istället. Men det gick ju som det gick...

Olika oljor pratade de om. Jag vet att de hade i någon form av hydraulolja, men om det finns många varianter så vet jag inte vilken.
ScoobyBear
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:58, 21-06-2016
Ort: Stockholm/Linköping
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Mitsubishi/Satoh S470D

ScoobyBear (trådstartaren)

#7 » 14:21:33, 28-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fortfarande inte fått någon ordning på denna så mer input mottages tacksamt. 6500kr för en ny känns inte lockande men har inte så mycket tid att hålla på med den heller.
Har bl.a. provat fylla den via den skruven på röret (som de sa till mig enbart vara för luftning, men det är enda sättet att fylla den i stående lägen) med den upprätt men något fel gör jag för kolven gör inte en tillstymmelse att röra sig och pumpen känns som om den flyttar luft utan någon som helst motstånd. Ha den upp-och-ner eller liggandes har inte gjort någon som helst skillnad så funderar på om något kan ha lossnat inne i den?

Hur mycket olja ska det vara i den på ett ungefär? Pratar vi liter eller deciliter?
Nu är det upp till hålet och det verkar vara ungefär rätt om man läser om att renovera en domkraft.
ScoobyBear
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:58, 21-06-2016
Ort: Stockholm/Linköping
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Mitsubishi/Satoh S470D


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se