Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenProjekt/renovering/restaurering

Lagerbyte tvättmaskin

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera dina projekt som renovering/restaurering här

MagnusGoransson (trådstartaren)

#1 » 13:35:07, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man vill ju inte gärna skrota en 7 år gammal vitvara pga ett skuret lager. Speciellt inte när den kostade 10500:- ny och i övrigt fungerar.

Bild

Bild

Lagret ser lite ”risigt” ut :-)

Ny lagersats beställd från nettoparts.se

Uppdatering kommer!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge



MagnusGoransson (trådstartaren)

#2 » 13:37:27, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

PS, jag har kollat och trumman är inte svetsad som på dom enklare maskinerna :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

RD350

#3 » 14:15:27, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag trodde bara det fanns sådana nu? Elaka mäniskor som bygger in nåt för 100 kr som inte går att byta! :aaargh:
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

torbjorn_forsman

#4 » 14:25:03, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skrotade nyligen en knappt 10 år gammal billig toppmatad Whirlpool tvättmaskin. Det som hade knäckt den maskinen var aggressivt (troligen surt) vatten som hade frätt sönder armkorsen (pressgjutna av antagligen aluminium eller någon zinklegering) som höll fast axeltapparna vid trumman. Det har alltid varit hög omsättning på disk- och tvättmaskiner i det huset... Men jag blev förvånad över att lagerenheterna (någon slags flänslager med inbyggd tätning) var som nya och dessutom gjorda för att vara lätta att byta. Har man väl rivit maskinhöljet så man kommer åt, så är det bara tre torx-skruvar på vardera sidan (och såklart en remskiva som ska bort på drivsidan).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

RD350

#5 » 14:30:22, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog maskinerna som är ca 5 år och nyare som inte går att byta lager på. Komplett trumma i plast, allt för att folk ska köpa ny maskin.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

PJA

#6 » 17:31:08, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På vissa sitter trumman både skruvad och en massa plastflärpar. De får man hugga av med kniv eller stor skruvmejsel, sen silikonar man mellan halvorna och fäster bara med skruvarna.
PJA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:04, 24-01-2015
Ort: Tomelilla
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 2030
Leyland 154

Jac

#7 » 19:07:51, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

RD350 skrev:Det är nog maskinerna som är ca 5 år och nyare som inte går att byta lager på. Komplett trumma i plast, allt för att folk ska köpa ny maskin.


Jag hade gissat på att det är för att få mer produktionskostnaden.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Stefan1972

#8 » 08:12:27, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
RD350 skrev:Det är nog maskinerna som är ca 5 år och nyare som inte går att byta lager på. Komplett trumma i plast, allt för att folk ska köpa ny maskin.


Jag hade gissat på att det är för att få mer produktionskostnaden.


såklart är det så men man ska ju komma ihåg att det inte är alla fabrikat som har på det viset. Det är många som är reparerbara på det viset. Sen om det är värt det eller inte får väl var och en avgöra själv. Jag bytte lager och gick igenom min LG från 2001. Gått som en klocka i övrigt.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

MagnusGoransson (trådstartaren)

#9 » 11:21:26, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nettoparts.se är iallafall sjukt snabba. Beställde igår innan lunch och idag, vid nio ligger lagren på macken hemma!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

MagnusGoransson (trådstartaren)

#10 » 18:16:15, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beskrivning av lagerbyte på en skapligt modern tvättmaskin. Electrolux / Husqvarna QW1480HT.

Electrolux-service beräknade lagerbyte till cirka 8000:-

Bild

Demontera rem och remskiva.

Bild

Bort med front och kontrollpanel

Bild

Bort med allt framför trumman.

Bild

...inklusive den gjutna motvikten.

Bild
Bild

Dela trumman genom att skruva bort alla skruvar.

Bild

Passa på att göra rent! Slangen som syns till vänster i bild var helt igensatt och fick tömmas med tryckluft. Borde påverka funktionen på något sätt annars borde den inte ha varit där från början.

Bild

Ur med trumman. Gick bra med lite mild våld från baksidan.

Bild

Knacka ur lagren.

Bild

I med de nya lager.

Bild

I med packboxen.

Bild

Mycket skit att göra rent!

Bild

Trumma på plats!

Bild

Här syns slangen som var helt igensatt. Dra i alla skruvar runt trumman.

Bild

När allt var ihopsatt låg det tre skruvar kvar. Får anses som godkänt med tanke på att cirka 25 skruvar togs bort. :-)

Bild

Funkar och verkar inte läcka vatten! Frugan och plånboken är glad! :-)

Lagren och packboxen kostade 604:- inkl frakt och kom på mindre än ett dygn. Arbetet tog cirka fyra timmar + rengöring av trummans insida. Känn som att det var värt det. Nu låter den inte som en stenkross längre!

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

torbjorn_forsman

#11 » 18:34:50, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avlagringarna i trumman ser väl ut ungefär som vanligt i en väl begagnad tvättmaskin, det skadar inte att få rent då och då!

Intressant är att i den där Whirlpoolmaskinen som jag skrotade pga sönderfrätta armkors, var det kliniskt rent i botten. Inte minsta tillstymmelse till kalkavlagring ens på värmeelementet. Det talar också för att den har gått med surt vatten...
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

pluton

#12 » 19:25:39, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där trumtätningen ska fyllas med speciellt fett som brukar medfölja.
Den absolut största anledningen till lagerhaveri på en tvättmaskin är att folk kör program på 40 grader och då ofta snabbprogram. Det som händer är att det blir mycket avlagringar i den låga temperaturen och dessa hårdnar och gnager sönder trumtätningen. Sen kilar det varma tvättvattnet vidare till lagren och löser upp fettet.

Tvättmedelstillverkarna skryter ju över att man bara behöver köra låga temperaturer för deras produkt är så himla bra sen får konsumenten havererad tvättmaskin istället.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

kimmen

#13 » 21:06:27, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del tvättmedel innehåller upptill 30% sandblandad lera som kallas för zeoliter, det skall göra tvätten finare på något sätt. Men en sak vet jag det förstör maskinen

För många år sen så hade jag tvättmaskins mekanikern hemma, för en trilskande maskin, det första han kollade vad för tvättmedel vi använder, han såg att det innehöll zeoliter upp till 30% ( googla) och förklarade vad för skador dessa gör på maskinen, han böjde på slangarna och det knakade av blyertsliknande pulver, typ torkad lera, detta satt igen slangar, sliter ut tätningar, pumpar ventiler kärvar och överfyller maskinen med vatten, allt satyg man kan tänka sig

Nu kommer det aldrig in zeoliter i mitt hus mera och har sedan dess aldrig haft fel på maskinen

Så frågan, vill ni stoppa in upp till 30% lera som slipmedel i era maskiner som dessutom stelnar i slangarna, då ska ni fortsätta med zeoliter, kläderna kommer också att damma ett fint lerpulver om
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

6 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#14 » 23:58:53, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

pluton skrev:Den där trumtätningen ska fyllas med speciellt fett som brukar medfölja.
Den absolut största anledningen till lagerhaveri på en tvättmaskin är att folk kör program på 40 grader och då ofta snabbprogram. Det som händer är att det blir mycket avlagringar i den låga temperaturen och dessa hårdnar och gnager sönder trumtätningen. Sen kilar det varma tvättvattnet vidare till lagren och löser upp fettet.

Tvättmedelstillverkarna skryter ju över att man bara behöver köra låga temperaturer för deras produkt är så himla bra sen får konsumenten havererad tvättmaskin istället.


Och lusläser man tvättmaskinsbruksanvisningarna brukar det rekommenderas att köra högre temperatur då och då, kanske var femte eller tionde tvätt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MagnusGoransson (trådstartaren)

#15 » 00:28:34, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åkte på ett bakslag. Maskinen pumpade inte ut vatten vid provkörning. Jahopp tänkte jag, det blir väl ändå en ny maskin då...

Det var avloppsslangen som var igensatt. Förmodligen becka den igen för att jag rörde på den när jag drog ut den och sen torkade det ihop när den var av några dagar.

Tror det är en bra idé att köra tomt nån gång i månaden på 95 grader och utan tvätt...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge


Återgå till Projekt/renovering/restaurering

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se