Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Fordonsbåge

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Sigge1955 (trådstartaren)

#1 » 10:52:52, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som tycker Antecs fordonsbågar är värt sitt ockerpris?
Sigge1955
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:54, 07-08-2018



Sigge1955 (trådstartaren)

#2 » 10:53:51, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Syftar på specifikt denna modell som jag hittat via ebay http://www.antec-online.de/public/de/2/0/18U/index.htm
Sigge1955
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:54, 07-08-2018

magloman

#3 » 20:52:30, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl inga såna bågar som är prisvärda!

500:- i material sen 5-15min bockning och kanske 1h svetsning. Sen lämna iväg på ytbehandling. Kromning är ju bad oxå, så ingen gubbe som behöver kunna måla osv.


Skaplig avans på sånt där.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Myhran

#4 » 21:00:43, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som kostar är väl eg produktutvecklingen och ev godkänningar i fordonsbranchen, tror att även om man tycker att det är lätt att tillverka så är det vägen till tillverkningen som kostar, det vet vi nog eg allihopa. Tror inte det ör många kronor kvar på sista raden när det väl är klart,

Med vänlig hälsning,
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

*pettson*

#5 » 23:55:48, 08-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja.. några godkännanden som kostar lär det inte finnas.
Inget land har egentligen bågarna tillåtna.
Här får du endast igenom dom som extraljusfästen om någon provare knorrar.
Vet dom som fått skruvat bort bågarna.

Att utbudet är stort beror endast på att ingen egentligen bryr sej för närvarande.

Exakt noll bilfabrikanter har typat in sina fordon med en båge i nosen.
Att göra så skulle sätta den fabrikanten och fordonet på sista plats i en krocktest...
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

Myhran

#6 » 06:44:30, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att någon biltillverkare krocktestad en frontbåge det tror inte jag heller, dermet verkar det finnas ett gäng EU godkännanden som skall vara uppfyllda för att få sälja produkten, detta står specificerat hos ex. www.vool.se som saluför frontbågar,
Det finns även vissa frontbågar som i sig är godkända utan att kalla dem för extraljusfäste, men vilka som är godkända för det och kostnaden för detta låter jag vara osagt då jag inte är insatt tillräckligt i branschen för att veta vad dessa intyg kostar eller om man bara skriver att man tillverkar enl eg regel XXX/XX/XX och att det är utan kontroll?

Dock tror jag oavsett om vissa tillstånd har gjorts av eftermarknadstillverkaren att det handlar om rätt stora kostnader för produktutveckling och tillverkning som återspeglar priserna, det är ändå ett vinstdrivande företag så viss marginal lär de ju ha för sina produkter,

Att det inte tar längre tid att tillverka färdig produkt och kostnaden för att göra detta är långt under försäljningskostnaden tror jag att vägen dit är kostsam för att få till modellspecifika monteringsanvisningar för varje fordon samt ändringar i varje frontbågar konstruktion, är ganska säker på att ingen av frontbågarna är den andra lik gällande avstånd, fästesplacering osv,
Man får även räkna med hur många av varje produkt de tillverkar får de sälja? Vilka kvantiteter blir det per modellanpassad båge? Även om de säljer 10000st bågar om året hur många är det per bil man tagit fram en frontbåge till? Och hur många år kan de försöka räkna hem en vinst på? När slutar produkten sälja då en ny bilmodell tas fram?

Faktorerna är många för att hålla ett vinstdrivande företag i min mening.

Nu hamnade jag lite utanför boxen gällande godkänningar men då jag bara hittade konkret info hos vill.se att de faktiskt hade någon form av EU-godkännande för att sälja produkten, men jag va inte tillräckligt duktig på att förstå vad dessa godkännande innebar defakto kostnadsmässigt,

Med vänlig hälsning,
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

*pettson*

#7 » 00:10:44, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi kan väl reda ut en del.
För att vara godkända för montage på ett fordon senare än 1998, alternativt 2000 så måste det.vara krocktestat ihop med fordonet. Det eftersom fordonen är .helfordonsgodkända.
Ingen bilfabrikant lär stå för det av enkla skäl. Krocktesterna euroncap osv skulle spotta ut ett sånt fordon med noll stjärnor på andra sidan. Därför vet jag att det inte är testat på så vis.

Vool skriver frontbåge ( inom parantes står det extraljusbåge) och dom har för närvarande noll godkännanden.
Jag har tidigare.varit i kontakt med dom då dom hederligt lovat en kund att han kunde besikta sin nya bil med en sån båge på. Provningen längs vägen ( läs:polis) ville se intyg om provning då fordonet är heöfordonsgodkänt.
Vool erkände att några sådana papper finns inte och det *brukar* inte vara problem..

Dom *låga bågarna* som är eu och norge godkända är dom du tänker på.
Godkännandet avser att du typat in ett fotgängarskydd eller fordonsskydd eller extraljusskydd.
Du gör testningen själv, du lämnar pappersarbetet till en speciell grupp. Du ska kunna förse gruppen med ett fordon som utrustats om så önskas.

Skyddet i sej krocktestas inte och ingår INTE i fordonets helfordonsgodkännande.
Det som egentligen avgörs är om konstruktionen är.vek nog att krossas.vid en krock och.om det är tillräckligt mjukt och har tillräckligt stora radier att inte kapa benen på en fotgängare.
Man försöker alltså utröna om produkten rentav är farlig eller inte på ekipaget.
Föreslår läsning om det regelnumret som amges. Det finns på svenska.

1 person gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

Sigge1955 (trådstartaren)

#8 » 13:20:00, 19-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Pettson för ett väldigt utförligt svar!! :shake_hands: Jag tror att jag avstår från att satsa på fordonsbåge oavsett märke, tills vidare i alla fall.
Sigge1955
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:54, 07-08-2018


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: fretchi och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se