Vi kan väl reda ut en del.
För att vara godkända för montage på ett fordon senare än 1998, alternativt 2000 så måste det.vara krocktestat ihop med fordonet. Det eftersom fordonen är .helfordonsgodkända.
Ingen bilfabrikant lär stå för det av enkla skäl. Krocktesterna euroncap osv skulle spotta ut ett sånt fordon med noll stjärnor på andra sidan. Därför vet jag att det inte är testat på så vis.
Vool skriver frontbåge ( inom parantes står det extraljusbåge) och dom har för närvarande noll godkännanden.
Jag har tidigare.varit i
kontakt med dom då dom hederligt lovat en kund att han kunde besikta sin nya bil med en sån båge på. Provningen längs vägen ( läs:polis) ville se intyg om provning då fordonet är heöfordonsgodkänt.
Vool erkände att några sådana papper finns inte och det *brukar* inte vara problem..
Dom *låga bågarna* som är eu och norge godkända är dom du tänker på.
Godkännandet avser att du typat in ett fotgängarskydd eller fordonsskydd eller extraljusskydd.
Du gör testningen själv, du lämnar pappersarbetet till en speciell grupp. Du ska kunna förse gruppen med ett fordon som utrustats om så önskas.
Skyddet i sej krocktestas inte och ingår INTE i fordonets helfordonsgodkännande.
Det som egentligen avgörs är om konstruktionen är.vek nog att krossas.vid en krock och.om det är tillräckligt mjukt och har tillräckligt stora radier att inte kapa benen på en fotgängare.
Man försöker alltså utröna om produkten rentav är farlig eller inte på ekipaget.
Föreslår läsning om det regelnumret som amges. Det finns på svenska.