Idag har jag gjort lite service. Bytt o-ringar på gas och stoppaxeln på pumpen så nu är den torr. För er som inte redan vet om det så sitter det en
fjäder i gasaxeln under locket som i sin tur sitter fast i en sak i pumpen. I varje ända av fjädern finns det tre hål den kan sitta i och fjädern får inte sitta i något annat hål än det som den gör från början. Ett tips jag hittade på nätet är att innan man tar loss locket så ta bort gasarmen som sitter på utsidan och samtidigt som man lyfter på locket knackar man ner gasaxeln in i pumpen. På det viset så är det sedan enkelt att se och anteckna vilket hål fjädern sitter i.
Skulle man ändå tappa bort sig så kan man se på ett nummer på typskylten vilka hål fjädern skall sitta i. Om skylten finns kvar vill säga.
Bytt
bränslefilter. Idiotplacering av ena filtret, typ inne i hytten så man var tvungen att skruva loss lite paneler för att komma åt. Men det löste sig till slut.
Funderar på att byta vevtilkåpspackning då den sölar.
Då måste man ta bort tanken. Jag hade loss huven då jag var tvungen till det för att få loss luftslangen mellan
luftrenare och insug. Den var trasig och sprucken mot insuget. Lagade den med lite vulktejp, får de om det håller.
Någon som vet hut tanken sitter fast? I framkant sitter det en
klämma fastskruvad, typ som en sådan som håller fast bilbatteriet i äldre bilar.
Räcker det med att lossa den och sedan vinkla upp den lite och dra ut den framåt? Den sitter ju en bit in i hytten, hoppas på att motsvarande klämma inte sitter där utan att den går att dra ut.
Självklart måste jag lossa bränslerör och kablar till armaturen först.
Lite bilder.
Rengöring av pumpen på utsidan innan locket öppnades.
Locket med axlarna som läckte. Här är gasaxeln borttagen och stoppaxeln är den som är kvar.
Nya o-ringar, de gamla var stenhårda och gick i bitar då jag tog bort dom.
Ny filter.