Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Läckande hydrofor, börjar tröttna!!

99 inlägg • Sida 4 av 7
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

rospigg

#46 » 22:54:23, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis, "skruven" tätar mer och mer ju mer du drar i den-tätt!
Linolja på en trasa eller liknande bör skyddas mot solljus, samt läggas i en plåtburk med tätt lock.
Vad jag hört kan en linoljig trasa som ligger i solljus självantända, ännu större risk om det finns glas som koncentrerar solljuset.
För att undvika ett scenario så eldar man själv upp trasan direkt när man é klar :thumme:
/Rp

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69



QV_

#47 » 23:26:24, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Linolja självantänder (utan solljus) om den får rätt förhållande med syre (luften). I en flaska kommer inte rätt förhållande att uppnås.
Det som är farligt med linolja är alltså trasor i slutna lådor, eller om det rinner ner under golvet till trosbotten när man oljar golvet.
Välventilerat fungerar också. För då kommer inte "rätt" blandning av luft och linolja att inträda.

För övrigt en rätt intressant tråd, säger en som alltid använder lin och linolja
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#48 » 23:51:44, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Linoljetrasan behöver inte befinna sig i en sluten låda för att självantända heller. Men en förutsättning för självantändning är att det är ett poröst och i sig brännbart material som är fuktat med linolja. Inte genomdränkt utan bara så pass fuktat att det också finns luft kvar i porerna. Linolja i en flaska eller burk är helt riskfri.

I boken "Handledning i industriellt brandskydd" från 1941, står en hel del om självantändningar pga linolja. Bl a finns en bild på en arbetsbänk där en linoljetrasa har legat över natten och självantänt. Det tog sig aldrig på allvar, men ett hammarskaft brändes av och halvorna låg kvar oskadade på båda sidor om det avbrända stället!

Sen ska man komma ihåg att den där självantändningsrisken inte är unik för just linolja, utan den finns där för alla vegetabiliska oljor som har förmågan att "härda" (alltså oxidera) av sig själva i kontakt med luft. I Sverige är dock linoljan den absolut vanligaste (och värsta ur självantändningssynpunkt) av dessa. Oljor som är behandlade för att bli mer snabbtorkande (s k kokt linolja, linolja blandad med sickativ etc) är mer farliga än rå linolja.
Förmodligen är självantändningsrisken mindre om luften är fuktig, det är ju ganska välkänt att oljefärger får mycket längre torktid än normalt om luftfuktigheten är hög. Det finns exempel på fuktiga källare där golvet har målats med oljefärg och fortfarande varit klibbigt efter flera år, först när man har fixat till dränering och ventilation så källaren har torkat upp, får färgen en chans att härda på allvar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer (trådstartaren)

#49 » 07:43:26, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Angående linoljan så borde man vara garderad med hängslen och livrem och cykelhjälm om man förvarar den i orginalkärl med ordentligt åtdragen kork, placerad i metallkärl med lock. Med spännband runt.
:mrgreen:
Å så in i kemboden.

Ännu mera :off_topic: men..

Finns det andra kem-grejer som är olämpliga att ha i samma lokal eller skåp av tidigare nämnda ting? Alltså oljor, bensin, diesel, färger, fetter och annat klet med mera.

Viss ventilation finns...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#50 » 08:10:28, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Starka oxidationsmedel (salpetersyra, konstgödning, diverse klorater, vanlig salpeter, syrgas, härdare till tvåkomponentfärger mm) ska man kanske inte ha i närheten av oljor och andra lätt brännbara saker.

Se också upp med andra saker som kan självantända - t ex kolstybb, torvströ, eter (i synnerhet är eter som är förorenad eller som har utsatts för solljus farlig).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

roddjer (trådstartaren)

#51 » 08:51:53, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Starka oxidationsmedel (salpetersyra, konstgödning, diverse klorater, vanlig salpeter, syrgas, härdare till tvåkomponentfärger mm) ska man kanske inte ha i närheten av oljor och andra lätt brännbara saker...

Varför?
Självantändning där med eller andra otäckheter?

De där uppräknade sakerna ovan är inget jag har i lager utom möjligtvis kanske, kanske, härdare till tvåkomponentfärg. Torv finns också, sambon envisas med att kasta in sånt till hönsen under halmen, men den kommer inte i närheten av min kem-bod.

Färgerna har jag redan tänkt flytta ut ändå, en del lär ju stå varmt om de inte ska kacka ihop. Inte hittat nå bra ställe än bara. :klia:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

jannejoel

#52 » 09:03:25, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:
rospigg skrev:2 cylindriska gängor är ju som skruv och mutter, det krävs ett stopp i skruvens längdriktning för att man ska kunna dra-få tätt.

Aha! Två gängor som är något olika (cylindrisk och konisk) skapar en slags "friktion" kanske man kan kalla det, som tillsammans med lin och klet till slut går så pass trögt att man inte orkar/behöver dra mer. Den kombinationen tätar aktuell skarv. Är det ett påstående nära sanningen?

rospigg skrev:...
Nästa gång, använd kokt linolja till linet, det har funkat i 200 år och kommer fortsätta funka även framledes.
/Rp

Brukar ha olja men det fanns inte att tillgå då i juletid. "Man tager vad man haver". :mrgreen:

Hur förvarar man linoja på ett adekvat sätt förresten? Det är väl det som kan slå eld av sig själv helt oförhappandes? Under vilka förutsättningar gör den det?
Har en "kem-bod" här hemma som står lite för sig själv där jag har all diesel, bensin, olja, färg och liknande. Tvekar att ställa in en sån burk där. Obefogad oro?
Jag har tätat många cylindriska gängor med lin och pasta. Går utmärkt.
Linolja på lin tätar också bra men kan sätta sig och bli väldigt svårt att demontera efter x år.

Är du Roddjer säker på vilken av gängorna som läcker?

Skickat från min F5321 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

BM 4 ever

#53 » 09:43:43, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

en läckande plugg = 50 inlägg hittills! :mrgreen:
Slava Ukraini !

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

roddjer (trådstartaren)

#54 » 12:56:15, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jannejoel skrev:Är du Roddjer säker på vilken av gängorna som läcker?
Skickat från min F5321 via Tapatalk

Beror lite på vad du menar. :klia:

Gängorna mellan den lilla pluggen i mitten och den större bussningen är jag 99% säker på att den är tät. Det är mellan bussningen och tank jag är 99% säker på att det j**las.
Om det var det du menade?

Som nämnts tidigare får jag lägga på helsikes mycke lin för att få bussningen att gå trögt så man inte drar den i botten. Nå vajsing med passningen på gängona tror jag det är.

------------------------------------------------------------------------------------------------

BM 4 ever skrev:en läckande plugg = 50 inlägg hittills! :mrgreen:

Ja, tänk vad lite mässning kan engagera. Kul med ett sådant gensvar! Kanske många som känner igen sig och "lider" med mig... :mrgreen:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

jannejoel

#55 » 13:11:21, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det var det jag menade. Men du kanske skulle kolla med såpvatten eller liknande så 99 kan bli 100. Tänk om luften smiter ut någon annan väg? De pluggarna borde inte va omöjliga att få tät.

Skickat från min F5321 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

63an

#56 » 13:20:18, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja de är otroligt sätt dit en propp direkt å kasta bussningen den här utredningen om linolja osv? Man drar på lin enl. någon tidigare så pass att man inte känner gängorna å sen linoljan bara lagom fuktat klappa dit den å dra med känsla! :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#57 » 13:30:19, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:
torbjorn_forsman skrev:Starka oxidationsmedel (salpetersyra, konstgödning, diverse klorater, vanlig salpeter, syrgas, härdare till tvåkomponentfärger mm) ska man kanske inte ha i närheten av oljor och andra lätt brännbara saker...

Varför?
Självantändning där med eller andra otäckheter?


Risk för självantändning eller explosion om de läcker ut och blandas med t ex färg, oljor eller annat brandfarligt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#58 » 18:16:06, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jannejoel skrev: .... Jag har tätat många cylindriska gängor med lin och pasta. Går utmärkt ....


Kom med några detaljerade kopplingsblandningar, så får vi också veta :thumme:
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#59 » 18:30:50, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev: .... Det är mellan bussningen och tank jag är 99% säker på att det j**las.

Som nämnts tidigare får jag lägga på helsikes mycke lin för att få bussningen att gå trögt så man inte drar den i botten. Nå vajsing med passningen på gängona tror jag det är ....


Det finns en väldans massa saker som passar ihop men inte ska sitta ihop, vissa är tydliga och andra mer svåra att komma underfund med.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

jannejoel

#60 » 20:55:26, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
jannejoel skrev: .... Jag har tätat många cylindriska gängor med lin och pasta. Går utmärkt ....


Kom med några detaljerade kopplingsblandningar, så får vi också veta :thumme:


Din uppmaning förvånar mig! Kan det va så att vi pratar om olika saker? Med cylindriska menar jag raka i motsats till koniska. Och sådana raka gängor har man väl använt lintätning till i långliga tider.
Tar jag en titt i mitt pannrum som rörmokare kopplat in finns där flera exempel.
Det jag senast kopplade ihop o framgångrikt tätade med lin o pasta var d-nippel 20R som jag satte mellan en backventil och en kran som båda hade rak invändig 20R.

Men som sagt, det kan väl ändå inte vara detta du ifrågasätter?
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se