Funderade lite fram och tillbaka och kom fram till att jag tycker inte den går som den skall och litar inte fullt ut på den så jag vill titta under toppen.
Nu vart det enklare att få ur brickorna underifrån med lämpligt don.
Någon har vart före mig att lyft toppen. Avgaspackningarna satt upp och ner så dom stängde kanalen i överkant samt gick nedanför ytan så det var fritt ut i underkant.
Kanalerna 1,2,3 var fuktiga i insuget, kanal 4 torr. Där 1:an var "blötast". Läckande
kallstart spridare?
Tittar man ner i ventilsätet är det sot i insugskanalerna 2.3.4 medan 1:an är sotfri.
Kanalerna 3 och 4 ut ur toppen är det blött sot kanal 1 och 2 torrt sot.
Ventiltätnings gummina är mjuka och fina.
Bilder så man förhoppningsvis ser ventilsätena. Dom ser inget bra ut. Bortlämning på slipning enda räddningen för att få dom att fungera igen ?
Hur mkt glapp får det va i ventilstyrningarna? Måste det mätas, får det kännas, kan det va mkt kännbart?
Ettans cylinder har mkt gropar i locket och ventiler samt avvikande cylinder foder.
Bild före och efter rengöring
Dom andra har också gropar men inte i samma utsträckning.
Finns ringar runt cylindrarna som är kännbart med nagel runt 4 och 3 synliga men inte kännbara på 2:an.
Den måste ha vart utsatt för något tidigare och fått ny sotsats utan vidare renovering/tillfixning antar jag.
Förra ägaren hade ägt den i 2 månader, skälet var att den var betalning för något jobb och inte behövdes. Jag har haft den ett år.
Tips idéer rekommendationer tas gärna emot.
Lämna toppen på planing och slipning av ventiler och Sen montera ihop? Trolig Kostnad på det?