torbjorn_forsman skrev:O-ringen bör vara av gummi som tål varmvatten och glykol (t ex EPDM). Alltså inte nitrilgummi, som är det vanliga för O-ringar som ska vara oljebeständiga. Dyra och snobbiga material som t ex Viton fungerar säkert också bra.
Om du har ett O-ringssortiment som är avsett för VVS-sammanhang, så är det troligen rätt material. Man brukar känna igen EPDM-gummi på att det är lite mattare på ytan än nitril, en sådan
O-ring vill gärna kärva fast om man monterar den torr, det kan vara bra att smörja med t ex diskmedel.
Ett tips beträffande gammal
motorvärmare är att du ohmmäter den innan montering och kollar att resistansen stämmer bra med den
spänning och effekt som står på typskylten. Om du har tillgång till en "megger" för isolationsmätning mot
jord så skadar det inte att göra ett sådant test också.
Tackar för svar!
Okej, ja då vet jag precis.....bara att försöka få tag på en sådan!
Jag mätte upp den till 66 ohm blankt, och det hoppas jag anses som OK enligt tabellen nedan, som är tagen från just Calix.
"Megger"? Nu är det överkurs igen här för min del
Har min gamla Metrawatt från ABB som jag får lita på
Effekt (W) Ohm-värde (Ω) Vanligt förekommande på:
250 211 Mindre motorer/oljevärmare
300 176 Mindre motorer/oljevärmare
400 132 Kontaktvärmare monterade på utsidan/oljetråget
550 96 Slang- & blockvärmare personbil
650 81 Vanligtvis större motorer & fordon
750 70 Traktorer &
entreprenad fordon
1100 48 Traktorer, entreprenad, buss & lastbil
1500 35 Entreprenad, buss &
lastbil