Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Bromsintyg

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera släpfordon i detta forum

mattiaz (trådstartaren)

#1 » 14:13:36, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle behöva byta axelsats på min boggiekärra. Vill gärna ha komplett då även påskjuten är rejält sliten.

Problemet är att just dom axlarna jag har är besvärliga att få tag på. Ingen av de jag har kollat med här i Sverige kan få fram axlarna jag behöver.
Jag har dock hittat i England och jag har en transportlösning därifrån också. Frågan är dock vad som gäller med bromsintyget? Är det axeltillverkaren som utfärdar det eller importör?

Det som verkar göra det krångligt är pendelarmarnas längd som på min är 127mm mot normalt 160mm och 1300kg axel med 4-bultsmönster.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil



LeifAndersson

#2 » 14:48:18, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillverkaren utfärdar bromsintyg, undrar hur det funkar med England nu när de hoppat av EU. Bara att hoppas att det är ordnat via andra avtal! :klia:
Är det inte möjligt att montera en standardaxel och flytta axelns upplag så hjulen kommer rätt, brukar ofta gå att borra nya hål i upplaget för att montera en standardaxel. Ska du ändå bygga om så är det lika bra att bygga om så du får standardkomponenter monterade. Att montera en gammal lösning och kanske inte få tillgång till reservdelar i framtiden är inget vidare. Och ska du ändå reg.besikta så ser jag ingen anledning att montera något udda!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mattiaz (trådstartaren)

#3 » 15:06:12, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är väl kvar ett tag till iaf :klia:

Det blir lite mer mixter med skärmar som inte passar å så där... Delar för övrigt finns ju till axlarna utan problem. Dessutom om jag byter alltihop så lär inte jag behöva göra så mycket med den på länge.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se