Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

O-ring till Calix JD-värmare?

37 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#1 » 23:08:56, 12-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått tag på en gammal (men oanvänd) motorvärmare till JD´n, som ska sitta i bakkant av toppen (idiotplacering deluxe).
Och för att gardera mig, så vill jag byta o-ringen i kroppen, innan jag monterar tillbaka allt igen.
Men frågan är, måste det vara någon form utav "original" o-ring, som tål värme bättre.....eller fungerar det med en ur vilket standardsortiment som helst?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120



LeifAndersson

#2 » 08:45:29, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tanke på hur den sitter monterad ska du inte montera något annat än en "färsk" motorvärmare. Är den lagrad länge så monterar man inte den på en sådan plats. Montera en värmare som legat länge är precis som att montera en begagnad, och det skulle du inte drömma om på den platsen! :cool:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#3 » 12:58:07, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Med tanke på hur den sitter monterad ska du inte montera något annat än en "färsk" motorvärmare. Är den lagrad länge så monterar man inte den på en sådan plats. Montera en värmare som legat länge är precis som att montera en begagnad, och det skulle du inte drömma om på den platsen! :cool:


Okej, ja det var ju typiskt...det hade jag faktiskt ingen aning om! Har dock gett 500kr ink.frakt....så får nog göra ett försök ändå...Och går den "nya" sönder, så får det bli en slangvärmare igen :thumme:
Men som sagt, så vill jag byta oringen......vet du om det behövs någon "special"?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#4 » 13:28:23, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

O-ringen bör vara av gummi som tål varmvatten och glykol (t ex EPDM). Alltså inte nitrilgummi, som är det vanliga för O-ringar som ska vara oljebeständiga. Dyra och snobbiga material som t ex Viton fungerar säkert också bra.
Om du har ett O-ringssortiment som är avsett för VVS-sammanhang, så är det troligen rätt material. Man brukar känna igen EPDM-gummi på att det är lite mattare på ytan än nitril, en sådan O-ring vill gärna kärva fast om man monterar den torr, det kan vara bra att smörja med t ex diskmedel.

Ett tips beträffande gammal motorvärmare är att du ohmmäter den innan montering och kollar att resistansen stämmer bra med den spänning och effekt som står på typskylten. Om du har tillgång till en "megger" för isolationsmätning mot jord så skadar det inte att göra ett sådant test också.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#5 » 16:32:32, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:O-ringen bör vara av gummi som tål varmvatten och glykol (t ex EPDM). Alltså inte nitrilgummi, som är det vanliga för O-ringar som ska vara oljebeständiga. Dyra och snobbiga material som t ex Viton fungerar säkert också bra.
Om du har ett O-ringssortiment som är avsett för VVS-sammanhang, så är det troligen rätt material. Man brukar känna igen EPDM-gummi på att det är lite mattare på ytan än nitril, en sådan O-ring vill gärna kärva fast om man monterar den torr, det kan vara bra att smörja med t ex diskmedel.

Ett tips beträffande gammal motorvärmare är att du ohmmäter den innan montering och kollar att resistansen stämmer bra med den spänning och effekt som står på typskylten. Om du har tillgång till en "megger" för isolationsmätning mot jord så skadar det inte att göra ett sådant test också.


Tackar för svar! :thumme: Okej, ja då vet jag precis.....bara att försöka få tag på en sådan!
Jag mätte upp den till 66 ohm blankt, och det hoppas jag anses som OK enligt tabellen nedan, som är tagen från just Calix.
"Megger"? Nu är det överkurs igen här för min del :uupps: Har min gamla Metrawatt från ABB som jag får lita på :thumme:

Effekt (W) Ohm-värde (Ω) Vanligt förekommande på:
250 211 Mindre motorer/oljevärmare
300 176 Mindre motorer/oljevärmare
400 132 Kontaktvärmare monterade på utsidan/oljetråget
550 96 Slang- & blockvärmare personbil
650 81 Vanligtvis större motorer & fordon
750 70 Traktorer & entreprenad fordon
1100 48 Traktorer, entreprenad, buss & lastbil
1500 35 Entreprenad, buss & lastbil
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

LeifAndersson

#6 » 17:43:50, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

66 ohm. Då borde den vara på närmare 1000W. :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

AN

#7 » 18:14:48, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:66 ohm. Då borde den vara på närmare 1000W. :klia:


Är väl en 750w enl ovan?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#8 » 18:22:15, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
LeifAndersson skrev:66 ohm. Då borde den vara på närmare 1000W. :klia:


Är väl en 750w enl ovan?


230v~ och 750w står det på........ohm´en beror ju helt på vad för Volt man räknar med.....sen är det väl Viss skillnad, på lik och växel också?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

AN

#9 » 18:27:28, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon elkunnig svarar nog. Men det är väl resistiv last i ett värmeelment, så att fasvinkeln mellan ström och spänning är noll?
Använder man U=R*I och P=U*I tycker jag det stämmer.
Men blir gärna rättad om jag har fel :smile:

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#10 » 21:19:16, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man behöver inte ta hänsyn till effektfaktor och sånt på ett värmeelement. Däremot kan ju motståndstråden ändra resistans med temperaturen, så att resistansen man mäter upp vid rumstemperatur kanske inte är densamma som tråden har då den är varm. Skillnaden brukar inte vara så stor på motorvärmare, elpatroner, kaffebryggare och andra vattenvärmande saker, den kan vara större på luftvärmande element som blir glödande vid full effekt.

66 ohm ger alltså 730 W vid 220 V respektive 800 W vid 230 V. Om värmaren är gammal och märkt med 220 V märkspänning så är det troligt att effekten är angiven till 700 eller 750 W , om den är märkt 230 V står det förmodligen 750 eller 800 W på den.
Många personbilsmotorvärmare stämplades om från 550 till 600 W för ca 30 år sedan då nätspänningen officiellt höjdes från 220 till 230 V.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#11 » 21:30:49, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Man behöver inte ta hänsyn till effektfaktor och sånt på ett värmeelement. Däremot kan ju motståndstråden ändra resistans med temperaturen, så att resistansen man mäter upp vid rumstemperatur kanske inte är densamma som tråden har då den är varm. Skillnaden brukar inte vara så stor på motorvärmare, elpatroner, kaffebryggare och andra vattenvärmande saker, den kan vara större på luftvärmande element som blir glödande vid full effekt.

66 ohm ger alltså 730 W vid 220 V respektive 800 W vid 230 V. Om värmaren är gammal och märkt med 220 V märkspänning så är det troligt att effekten är angiven till 700 eller 750 W , om den är märkt 230 V står det förmodligen 750 eller 800 W på den.
Många personbilsmotorvärmare stämplades om från 550 till 600 W för ca 30 år sedan då nätspänningen officiellt höjdes från 220 till 230 V.


Tack än en gång för svar Torbjörn! Tänkte faktiskt på dessa 2 punkter tidigare...men var rädd att bli idiotförklarad om jag nämner de :screwy: :skratta3: ......men då var ja inte helt ute o cyklade :thumme:
Således bör värmaren vara OK, i skrivande stund! Har nu hittat ett art.nr som skall stämma, och materialet verkar vara Viton....så skall försöka beställa i veckan!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

LeifAndersson

#12 » 08:29:59, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du en 6:a när du monterar 750W? Den kan du inte lämna obevakad eller glömma inkopplad på 3&4:or! Motorns övre och bakre regioner blir MYCKET het om du kör den för länge. Defa rekommenderar inte mer än dryga 500W även i 6:orna!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#13 » 13:01:10, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Har du en 6:a när du monterar 750W? Den kan du inte lämna obevakad eller glömma inkopplad på 3&4:or! Motorns övre och bakre regioner blir MYCKET het om du kör den för länge. Defa rekommenderar inte mer än dryga 500W även i 6:orna!

Nej, det är till samma 3:a, som Du fick mig att inse att ja skulle köpa, istället för att försöka laga det gamla blocket :thummar: :grin:

Det enda jag vet är att det ska vara exakt den modellen som har monterats till 3/4:or i alla tider? :klia:
Men ska ta till mig det, absolut! :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#14 » 23:16:10, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det blåser hårt så kan det vara bra att ha väl tilltagen effekt på motorvärmaren. Jag har varit med om ett fall då det blåste styv kuling eller något liknande, var väl ungefär nollgradigt, en traktor stod med motorvärmare inkopplad mitt på en gårdsplan, fortfarande efter 8 timmar kändes motorblocket kallt när man lade handen på det.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#15 » 11:17:25, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Har du en 6:a när du monterar 750W? Den kan du inte lämna obevakad eller glömma inkopplad på 3&4:or! Motorns övre och bakre regioner blir MYCKET het om du kör den för länge. Defa rekommenderar inte mer än dryga 500W även i 6:orna!


Får ursäkta, jag verkar ha fel.....såg nu på Oie.se att det även finns 500w :uupps:
Men kan det vara ytterst olämpligt med 750w....t.ex att det är större risk att blockpackningen går eller liknande?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bentas och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se