Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

"Kristus" (Christ comet hästtransport) ska få nytt golv...

33 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera släpfordon i detta forum

SwedEh (trådstartaren)

#1 » 00:03:31, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Av någon anledning lyckades jag dra på mig ett nytt litet projekt/jobb. Det började med att jag skulle kolla igenom och justera/fixa bromsarna plus lite annat småfix, som sen utökades med ett lite större småfix i form av nytt golv.

Golvet har en längsgående skarv, dvs så räcker inte en skiva på 1500nånting så det blir en extra liten 14 centimeters remsa... Tar emot lite att klyva en skiva för att få den lilla remsan..... Jag vet att det finns folk här som har himla bra koll på hästtransportgolv mm mm mm så ... några funderingar

Är det okej, och godkänt att gör en extra skarv på 14 cms remsan? Blir i såfall en bit på 150 cm och en på ca en meter inklusive snedkapningen framtill.... och skarven skulle då hamna där pilen pekar.
Bild

Golvet ligger nu direkt mot ramen, men då den inte är helt jämn ut mot kanterna , se bild,
Bild
Så jag funderar om man kan lägga nåt mellan golv och ram, typ nån...gummimatta eller?? så det blir jämnt överallt. Har ingen lust att kapa, svetsa å sånt då galvaniseringen inte brukar må så bra av sånt... och golvet kan knappast må så bra i kanterna av höjdskillnaden på ramen....

Runt hela golvet bör det förstås fyllas med nån slags massa... som bör tåla fukt, ibland i stora mängder, salt, rörelse, kyla och värme,.. så frågan blir förstås vilken massa? Gärna nån som finns i storpack till lågt pris då det lär gå en hel del :) Behövs även till utsidan mellan kaross och ram..

Är också lite nyfiken på ungefärlig vikt på överdelen/karossen ifall nån har koll på sånt, eller är duktig att uppskatta/gissa :)

Det är säkert mer jag undrar över men nu är jag för trött för att komma ihåg såna saker :klia:
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"



LeifAndersson

#2 » 07:25:55, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ok att skarva skivan bara det blir på ett upplag där hästen står, framför frambommarna kan du skarva lite som du vill bara det ser respektingivande ut. Man kan säga att där hästen står ska det inte finnas några synliga skarvar utan de ska döljas av en balk. Är upplagen ojämna går det bra att fylla upp spalten med något som är tillräckligt stumt. En för mjuk matt gör ingen nytta utan välj något som verkligen ger stöd.
Man ska inte studera konstruktionen så noga på de vagnarna, man blir bara upprörd! :???:
Om du tätar med massa får du tänka till! Lätt att stänga in fukt och då är det bättre att spalten är helt öppen. Har sett vagnar som golvet tätats underifrån så att fukt och kondens omöjligt tar sig därifrån, de golvskivorna har varit slut på ett par år! Det viktigast är att alla skivor kantförseglas omsorgsfullt. På många vagnar gör man inget mer och där håller golvet 15 år! Så som sagt, tänk dig för innan du tätar spalter. På kvalitets vagnar ska det vara en väl dränerad spalt runt golvskivan på 15-20mm och absolut ingen massa.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Andreas A

#3 » 07:41:52, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

JJs Släpservice har garanterat golvskiva som är stor nog så du slipper skarva. Då kan ingen hästägare klaga på jobbet. Jag har läst många kommentarer i forum som behandlar renovering av hästfinkor om att skarvade golvskivor ska undvikas.

Det är en sak att det håller när det är nytt men skarven blir en svag punkt när det kommer till fukt.

Finns en grupp med mycket info på Facebook som heter Renovera hästsläp

/Andreas

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

LeifAndersson

#4 » 07:49:25, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas A skrev:Finns en grupp med mycket info på Facebook som heter Renovera hästsläp



En grupp där inslaget av tomtar är helt dominerande! Mycket snack och ingen verkstad!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ac tc

#5 » 11:07:49, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har precis gjort det du gör nu...
- jag fick inte tag på en tillräckligt bred skiva heller och precis som på din så var det en iskarvad remsa. 21 mm skiva med denna J..la gummi beläggning på samt fastplastat sadel skåp som skivan går under framtill och gångjärnet som den går under baktill. Det går knappast att få i en hel skiva utan att riva av karossen. Sadelskåpet kapade jag av precis där gummimassan slutar.
Jag gjorde på ett helt annat sätt..
4 st 12mm flakplyfa.
- bottenlagret lade jag längs transporten med skarven i mitten och en skarv framför bommarna strax utanför sadelskåpet. Dvs jag kunde skjuta in skivan under skåpet först och sedan skjuta in dom bakre skivorna under gångjärnet.
- övre lagret lade jag tvärs det undre samt att jag limmade skivorna i varandra med nåt pu lim som uppförde sig som fogskum..kladdigt värre men fastnade ihop som bara den.
Sen på med en gummimatta.
Min transport var varken riktigt parallell eller rak i sidorna ...dessutom så stack det upp bultskallar för axlarna på några ställen, dessa kapade jag ur för i den undre skivan.
- besiktningen blev helnöjd och jag litar på golvet.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

ac tc

#6 » 11:28:55, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gummimassan finns att köpa för 4- 5000:- och med den kan du gömma vilket tok som helst precis som tillverkaren gjort.
- det ser bra ut men om det egentligen blir bra är jag tveksam till.
Jag kantförsegla skivorna med nån hyffsat snabbtorkande oljefärg för bromsok som jag hade liggande, noga.
- tätade inte kanterna mot ramen.
- det enda jag gillar på mitt Christ släp är bromsarna från knott!

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

SwedEh (trådstartaren)

#7 » 18:09:39, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog finns det en och annan liten miss i konstruktionen, men förutom att de inte lyckas få allt i samma nivå på själva underdelen tycket jag den verkar helt okej.

Jag nämnde i inledningen "godkänt" och "okej" angående eventuella skarvar i golvet. För att förtydliga så givetvis ska det kunna godkännas av bilprovningen (och då utan mattor eller nån gegga som döljer nåt) men viktigast är hållbarheten. Aldrig jag släpper iväg en transport där jag är osäker om golvet ska hålla....

Jag kommer att dela på vagnen, dvs lyfta karossen så risken finns att jag börjar fundera på väggarna. Anar de är öppna längst ner och har nog fått sin del av fukt genom åren.. men jag hoppas jag inte ska börja göra nya väggar :grin:

När jag tänker lite så är det nog klokast med en tom spalt. Misstänker att det gummijoxet som utgjort matta och tätning till viss del varit negativt för väggarnas nederdel. Dumt nog är väggarna stoppade ner på insidan av ramen och tätningen som var gjord gick i pension för bra många år sen så en del vatten har nog letat sig in och ostört kunnat krypa in i väggar och golv.

Även om det är torrt och man gör allting rätt så händer det att fogmassor o dyl släpper från nån av ytorna o dyl. så fukt tränger in. Sånt som kan vara svårt att upptäcka förrän det kanske gått lite för långt.
Av samma anledning är jag skeptisk till sån där gummimassa man kan smeta ut istället för en matta,, och som verkar var original på vagnen. Hästens tassar kan slita rätt hårt på underlaget, speciellt om de är försedda med broddar... så golvet har fått skador och fukt har trängt in. Resultatet påminner om plastfärg på trä.. först fin, sen märks eventuellt bubblor, sen är ytskiktet löst pga fukten i underlaget...

Ibland funderar jag varför jag drar på mig dylika projekt, helt frivilligt och på eget intiativ. :klia:
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

LeifAndersson

#8 » 20:33:57, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

SwedEh skrev:

Ibland funderar jag varför jag drar på mig dylika projekt, helt frivilligt och på eget intiativ. :klia:


Därför att du kan! Se det som ett mandomsprov! :grin:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

magirus

#9 » 20:38:02, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

SwedEh skrev:Ibland funderar jag varför jag drar på mig dylika projekt, helt frivilligt och på eget intiativ. :klia:


Well... den frågan har vi nog alla ställt oss nån gång när man stått där med nåt "fixar på en kafferast" som sen visar sej bli en hel långfilm av "kafferaster" :mrgreen: :thummar:

3 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

ac tc

#10 » 22:57:08, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min har plastkaross så väggarna var inget problem så tillvida man inte tänker ta bort dom, dom är ihop plastade med taket och sadelskåpet.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

SwedEh (trådstartaren)

#11 » 23:10:48, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då kan jag tala om att det där med mandomsprov funkar inte alls. Med tanke på alla mandomsprov, och långfilmskafferastsserier genom åren så.... har jag ännu inte blivit riktigt vuxen.

Men, jag har faktiskt lärt mig att saker kommer att ta många fler kafferaster att fixa än jag först räknat med... fast trots den vetskapen så är det nåt i mig som säger att det bara tar en kafferast... och jag vet även att jag borde göra klart det som skulle varit klart förra månaden förs, men på nåt magiskt vis så står man där med nåt nytt projekt, och det som skulle ha varit klart förra månaden kan nog vänta en kafferast till
:grin:

Fasen va trist det vore om man skulle va sånt där som en del kallar normal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

LeifAndersson

#12 » 23:18:25, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:
SwedEh skrev:Ibland funderar jag varför jag drar på mig dylika projekt, helt frivilligt och på eget intiativ. :klia:


Well... den frågan har vi nog alla ställt oss nån gång när man stått där med nåt "fixar på en kafferast" som sen visar sej bli en hel långfilm av "kafferaster" :mrgreen: :thummar:


Mina projekt brukar börja som små lagom hanterbara projekt, men allt brukar ändras under resans gång och i det avseendet "spåra ur"! Men jag har lärt mig något av detta i varje fall: Att bara ha ett projekt på gång på sidan av det man sysslar med normalt om dagarna, då blir det i vart fall färdigt även om det spårar ur och blir "lite" försenat till avslut! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

SwedEh (trådstartaren)

#13 » 23:30:06, 17-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Min har plastkaross så väggarna var inget problem så tillvida man inte tänker ta bort dom, dom är ihop plastade med taket och sadelskåpet.


Jo, men där mitt i plasten är det plywood... och den har nog fått en liten dos av vatten, hästpiss och annat blött...
:idee3: att göra nya väggar blir ju i såna fall inte speciellt svårt.... bara ett litet snitt i jämnhöjd med listen så har man en lös vägg :grin: :grin:

man ska inte låta bli att krångla till saker bara för att det går

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

LeifAndersson

#14 » 00:03:02, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man ska göra det lätt för sig ska man låta bli att fixa med "kontinentvagnar" ! Om man tar en Svensk vagn som Kylinge eller Trane så byter man golv på 2 timmar och lika lång tid tar det att byta en väggsida! Alla upplag är plana och bara att montera ny skiva med en renblåsning som enda förarbete på chassit!
"Kontinentvagnar" är egentligen bra för det blir många timmar när något ska göras, men det är ändå tråkigt när man hela tiden är halvilsken på konstruktionen! De är helt enkelt inte konstruerade för att repareras, utan bara säljas utan minsta tanke på eftermarknad! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

SwedEh (trådstartaren)

#15 » 11:03:26, 18-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I det här fallet ser jag då ingen fördel med att det blir många timmar Det finns som sagt annat som måste göras här hemma, och vem vet om det kanske dyker upp nåt nytt projekt som jag inte hålla fingrarna ifrån :grin:
Sen behövs ju också vagnen då hästar ska fraktas lite "hit och dit" till tävlingar å sånt.. Nån ekonomisk vinning blir det inte , men det var inte heller tanken . Kanske det blir plus minus noll ... :smile: Syftet är att hjälpa en ung tjej ( nä, inget sånt som kanske vissa tror) att få ordning på sin vagn och slippa lägga ut en massa pengar som jag hellre ser hon lägger på hästmat och annat...

Jag ska försöka att inte bygga om vagnen även om huvet blir fullt med tankar och ideer om hur man skulle kunna förbättra :mrgreen:

:idee3: Med nytt golv, nya bromsar och nybesiktad blir nog inte värdet sämre så jag kanske skulle rekommendera att vagnen säljs till förmån för en svensk... kanske med lite taskigt golv en som ägs av nån med tummen mitt i handen så det finns stooor prutmån :grin:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se